9 غـذاي مـو


ترجمه: راضيه فيضي

تغذيه سالم و تنوع غذايي، براي داشتن موهاي زيبا لازم است. اگر بخواهيد با استفاده از جديدترين رژيم‌هاي غذايي به سرعت وزن خود را کاهش دهيد، سلامت موهاي خود را نيز از دست خواهيد داد...
 در بيشتر رژيم‌هاي غذايي کم‌کالري موادمغذي مهمي مانند اسيدچرب امگا3، روي، ويتامين A و B وجود ندارد. اين رژيم‌ها علاوه بر اينکه از رشد موها جلوگيري مي‌کنند، ممکن است باعث ريزش مو هم بشوند. اين مطلب، شما را با فهرستي از غذاهاي دوستدار مو آشنا مي‌کند:
ماهي قزل‌آلا: ماهي قزل‌آلا سرشار از اسيدهاي چرب امگا3 و منبع خوب پروتئين‌ و آهن است. اسيدهاي چرب امگا3 براي محافظت از پوست سر ضروري هستند و کمبودشان مي‌تواند باعث خشکي پوست سر و مو شود. گياهخواران مي‌توانند يک يا دو قاشق غذاخوري پودر بذرکتان را به‌عنوان منبع گياهي امگا3 در رژيم‌غذايي روزانه خود بگنجانند.


سبزي‌هاي برگ سبز تيره: اسفناج، کلم بروکلي و برگ چغندر منابع بي‌نظيري از ويتامين‌هاي A و C هستند و آهن و کلسيم موردنياز مو را نيز تامين مي‌کنند.
حبوبات: حبوبات حاوي مقادير فراواني آهن، روي و بيوتين هستند. بيوتين يکي از ويتامين‌هاي گروه نوع B است که کمبود آن مي‌تواند باعث شکنندگي موها شود.
مغزها: براي افزايش ضخامت و درخشندگي موهاي خود بهتر است از مغزهاي خوراکي استفاده کنيد. جوز هندي، يکي از منابع طبيعي سلنيوم است و گردو هم حاوي اسيد آلفا لينولنيک و اسيد چرب امگا3 است که به حالت دهندگي موها کمک مي‌کنند.
مرغ: مرغ و بوقلمون با پروتئين بالايي که دارند، مي‌توانند سلامت موهايتان را تضمين کنند. مرغ حاوي آهني است که از نظر علمي «دسترسي زيستي» بالايي دارد، يعني سرعت ورود آن به بافت‌ها و اندام‌ها توسط گردش خون بالاست و در نتيجه بدن به راحتي قادر به جذب آن است.
تخم‌مرغ: تخم‌مرغ يکي از بهترين منابع پروتئيني است که مي‌توانيد به آن دسترسي پيدا کنيد. علاوه بر پروتئين، تخم‌مرغ حاوي بيوتين و ويتامين21B نيز هست و نقش مهمي در زيبايي موها دارد.
غلات سبوس‌دار: براي دريافت مقدار کافي روي، آهن و ويتامينB، غلات سبوس‌دار مصرف کنيد. نان گندم سبوس‌دار يا کورن‌فلکس غني‌شده، بهترين منابع دريافت سبوس هستند. يک ميان‌وعده مختصر متشکل از غلات سبوس‌دار نيز مي‌تواند انرژي از دست رفته شما را در ميان‌روز تامين کند.
محصولات لبني کم‌چرب: محصولات لبني کم‌چرب، منبع کلسيم هستند که ماده‌معدني مهمي براي رشد مو محسوب مي‌شوند. مي‌توانيد دو قاشق غذاخوري پودر بذر کتان يا گردو را براي تامين اسيد چرب امگا3 و روي به ماست آن اضافه کنيد تا از فوايد آن بيشتر بهره‌مند شويد.
هويج: هويج منبع عالي سرشار از ويتامين A است که علاوه بر تقويت بينايي، سلامت پوست سر را نيز تضمين مي‌کند. بهتر است حتما در رژيم‌غذايي خود، هويج را به عنوان يک ميان‌وعده يا در سالادتان جاي دهيد. منبع:WebMD

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر