تغذیه با شیر مادر در كاهش ناهنجاری های فك موثر است


تهران- دانشیار گروه ارتودنسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در تحقیقات جدید مشخص شده كه تغذیه با شیر مادر علاوه بر خواص خود شیر سبب گسترش كام كودك و كاهش ناهنجاری فكی او می‌شود چرا كه عضلات فكی هنگام خوردن شیر مادر تقویت می‌شود.

1391/05/02 - 09:50
دكتر 'مهتاب نوری' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: نوزادانی كه با شیشه شیر تغذیه می‌شوند فقط با مكیدن سرشیشه حجم زیادی از شیر را به راحتی دریافت می‌كنند و فك تحرك چندانی ندارد در حالی كه نوزاد برای خوردن شیر از سینه مادر باید فشار بیشتری به فك خود برای دریافت شیر بیاورد و در نتیجه ناهنجاری فك در كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند، كمتر است.

نوری در مورد سر شیشه‌هایی كه با عنوان ارتودنسی در بازار وجود دارد نیز خاطر نشان كرد: این گونه سرشیشه‌ها از نظر علمی تایید نشده‌اند و تأثیر آنها بر روی فك با سرشیشه‌های معمولی هیچ فرقی ندارد چرا كه سرشیشه در هر صورت یك جسم خارجی در فك محسوب می‌شود و نوزاد با هر بار مكیدن حجم زیادی شیر را به راحتی دریافت می‌كند.
وی مهمترین عامل بروز ناهنجاری‌های فك را ازدواج‌های قومی و فامیلی عنوان كرد و گفت: كشور ما متشكل از قومیت‌های مختلف اعم از ترك، كرد، لر و اقوام دیگر است كه به مرور زمان با ازدواج های مختلف اختلاط این قومیت‌ها زیاد شده و در پی آن ناهنجاری‌های فكی اوج گرفته است و با مهاجرت این مسئله روز به روز بیشتر هم می‌شود.
این دانشیار دانشگاه شهید بهشتی، تغذیه را عامل دیگری در ناهنجاری‌های فكی دانست و افزود: به مرور در طول قرن‌ها غذای انسان نرم‌تر شده و فك در این راستا تحرك كمتری دارد. در نتیجه عضلات فكی كمتر كار می‌كنند و رشد به آن گونه كه باید اتفاق نمی‌افتد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر