ايرانيان به علت مصرف بي‌رويه تنقلات و نوشابه 4 سانتيمتر كوتاه شدند

نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد كه تغذيه در رشد قد مؤثرتر از وراثت است، همانگونه كه كشور هلند با مصرف سرانه 480 ليتر در سال بلندترين مردم دنيا شناخته شده‌اند و ژاپني‌ها با تغيير الگوي غذايي قد خود را افزايش دادند.

ژاپني‌ها قد بلندتر از گذشته
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، دكتر سيد علي كشاورز متخصص تغذيه ، با تاكيد بر اين مطلب خاطرنشان كرد: در گذشته ژاپني‌ها و كره‌اي‌ها به عنوان مردم كوتاه قد شناخته مي‌شدند اما بعد از مهاجرت به آمريكا بعد از گذشت سه نسل و تغيير كامل الگوي غذايي دو تغيير عمده در اين مردم ايجاد شد.
وي در اين باره توضيح داد: ژاپني‌هايي كه در ژاپن بيشتر به سرطان دستگاه گوارش مبتلا مي‌شدند در آمريكا اين روند تغيير كرد و اين افراد مثل مردم آمريكا بيشتر به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند. از طرفي در نسل سوم آنها افزايش قد مشاهده شد و دليل اين امر تغيير كامل الگوي غذايي اين افراد بود كه ثابت كرد تغذيه در رشد قد تاثير بيشتري از وراثت دارد.

 هلندي‌ها با مصرف شير بلندترين مردم جهان شدند
دكتر كشاورز با اشاره به مصرف سرانه 480 ليتر شير در هلند تصريح كرد: مردم هلند با مصرف زياد شير به عنوان بلندترين مردم جهان شناخته مي‌شوند و اين موضوع نيز بيشتر تاثير تغذيه را در رشد قد به اثبات مي‌رساند.
وي در ادامه اعلام كرد: همچنين مردم آلمان با مصرف سرانه 400 ليتر شير و فرانسه با 380 ليتر بعد از هلند بلندترين مردم دنيا هستند.

مصرف بي رويه تنقلات و نوشابه باعث كاهش 4 سانتي‌متري ايرانيان شده است
اين متخصص با اشاره گزارشهايي از وزارت بهداشت تاكيد كرد: در كشور ما مصرف بي رويه نوشابه، چيپس، پفك و كاكائو باعث كاهش 4 سانتي‌متري نسل جديد شده است.
وي افزود: مصرف سرانه شير در كشور ما 80 تا 85 ليتر است كه قرار است با برنامه‌ريزي‌هاي آموزشي و افزايش توليدات به 160 ليتر برسد.
دكتر كشاورز در مورد اين كه چه مواد تغذيه‌اي مي‌توانند باعث افزايش قد شوند، به خبرگزاري دانشجويان ايران تصريح كرد: به طور كلي يك رژيم متعادل كه در آن 4 گروه اصلي غذايي غلات، نان، برنج، سيب‌زميني و شير، ماست، پنير و گوشت،‌ مرغ، ‌ماهي و همچنين سبزي و ميوه گنجانده شوند الزامي است به علاوه اينكه مصرف لبنيات به حد مناسب و متناسب آن برسد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر