ارتباط قوي ميان چاقي و وجود سطوحي از برخي انواع باكتري در معده وجود دارد.


احتمال دارد ميكروب‌ها عامل چاقي انسان باشند.
محققان به ارتباط قوي ميان چاقي و وجود سطوحي از برخي انواع باكتري در معده پي‌برده‌اند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از آسوشيتدپرس، بدين ترتيب روزي روش‌هاي جديدي براي درمان چاقي وجود خواهد داشت كه وراي توصيه استاندارد گرفتن رژيم و ورزش كردن است.
طبق دو مطالعه كه در مجله “نيچر” منتشر شده است، موش‌ها و انسان‌هاي چاق از يك نوع باكتري مقدار بيشتري دارند و از نوع ديگر كمتر دارند.
“جفري گوردون” رييس “مركز علوم ژنتيكي دانشگاه واشنگتن” كه رياست محققان را بر عهده داشت، گفت: به نظر مي‌رسد كه يك “عامل ميكروبي” به چاقي كمك مي‌كند. 



گوردون و همكارانش دريافتند كه انسان‌ها و موش‌هاي چاق از يك خانواده باكتري به نام “باكترويدتس” ‪ Bacteroidetes‬درصد كمتري دارند و از يك نوع باكتري به نام “فيرميكوتس” ‪ Firmicutes‬ميزان بيشتري دارند.
دانشمندان مطمئن نيستند كه آيا وجود ميزان بيشتري از فيرميكوتس موجب چاقي افراد مي‌شود و يا آيا افراد چاق ميزان بيشتري از اين نوع باكتري را پرورش مي‌دهند يا خير.
اما شواهد در حال افزايش از وجود اين ارتباط به دانشمندان راه بالقوه جديدي را براي مبارزه با چاقي ارائه مي‌دهد كه همان تغيير باكتري در روده و معده است.
اين موضوع همچنين به يافتن راهي براي مبارزه با سوء‌تغذيه در جهان در حال توسعه منجر مي‌شود.
در يكي از اين دو مطالعه گوردون و همكارانش با ايجاد تغييراتي در سطح باكتري آنچه كه در موش‌ها اتفاق افتاد را مورد بررسي قرار دادند.
“روث لي” استاد ميكروبيولوژي دانشگاه واشنگتن كه در نوشتن اين مطالعه همكاري داشت، گفت: زماني كه نسبت‌هاي زيادتري از فيرميكوتس در (معده) موش‌هاي لاغر كه در معده خود هيچ ميكروبي نداشتند كاشت شد، ميزان چربي در اين موش‌ها “دو برابر” شد و در مقايسه با موش‌هايي كه نسبت باكتري عادي‌تر داشتند از يك ميزان غذا كالري بيشتري جذب كردند.
گوردون گفت، بدين گونه بود كه يك گروه از يك ظرف غذا كالري بيشتري نسبت به گروه ديگر كسب كرد.
نتايج مطالعه در مورد ده‌ها فرد كه رژيم غذايي داشتند نيز چشمگير بود.
گوردون گفت: قبل از رژيم، حدود ‪ ۳‬درصد باكتري‌هاي معده در شركت كنندگان چاق باكترويدتس بود. اما سطوح اين باكتري پس از رژيم در افرادي كه اكنون سايز عادي دارند بسيار بالاتر نزديك به ‪ ۱۵‬درصد بود.
“ريچارد آتكينسون” پروفسور پاتولوژي در “دانشگاه مشترك‌المنافع ويرجينيا” معتقد است كه به تصور وي باكتري معده بر وزن بدن تاثير مي‌گذارد.
“ديويد رلمن” پرفسور ميكروبيولوژي كه در اين مطالعه شركت نداشت گفت:
انسان‌ها بدون ميكروب بدنيا مي‌آيند اما در عرض چند روز ميكروب‌هاي فراواني در معده آنها پيدا مي‌شود. اين ميكروب‌ها از غذاهاي اوليه نوزاد شير مادر و يا شير خشك، محيط بيروني و روشي كه نوزادان به دنيا مي‌آيند، حاصل مي‌شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر