رابطه بین رژیم غذایی و بیماریهای قلبی


چربي‌ها گروهي از تركيبات شيميايي حاوي اسيدهاي چرب مي‌باشند. انرژي در بدن عمدتاَ به صورت چربي ذخيره شده است. چربي‌ها در رژيم غذايي ضروري مي‌باشند تا اسيدهاي چرب ضروري را كه ماده حياتي بوده و بدن قادر به توليد آن‌ها نمي‌باشد تأمين كنند. چربي يك منبع بااهميت انرژي بدن و كمك جذب ويتامين K, E, D, A و كار تونوئيدها مي‌باشند هر دو محصولات غذايي مشتق شده و گياهي و حيواني شامل چربي‌اند و وقتي به طور مناسب خورده شوند براي رشد مناسب، بهبود و نگه‌داري سلامتي‌ حائز اهميتند. همانند يك افزودني غذا، چربي باعث هضم ، پايداري و كمك به احساس سيري مي‌شود. به علاوه والدين بايد آگاه باشند كه چربي‌ها يك منبع ويژه با اهميت از كالري و مواد مغذي براي نوزادان و كودكان (تا سن 2 سال) كه بيش‌ترين نياز به انرژي را در واحد وزن بدن در رده سني دارند، مي‌باشند. 

 سه نوع اصلي از اسيدهاي چرب وجود دارد: اشباع، تك‌اشباعي و چند غيراشباعي.
تعدادي از اين غيراشباعي‌ها به فرم ترانس هستند، چربي‌هاي ترانس (اسيدهاي چرب ترانس نيز ناميده مي‌شوند) يك نوع ويژه از چربي‌ها مي‌باشند كه در اثر هيدروژناسيون روغن‌هاي مايع ايجاد مي‌گردند. اگر چه مقدار كمي از چربي‌هاي ترانس به طور طبيعي مواد غذايي پايه حيواني بافت ؟؟؟ در حالي كه چربي‌هاي غيراشباع (تك و چند غيراشباعي) وقتي به ميزان مناسب مصرف شوند مفيد مي‌باشند. چربي‌هاي اشباع و ترانس چنين نيستند.
چربی‌های اشباع و ترانس LDL (کلسترول بر خون) را افزایش میدهند بنابراین توصیه می‌گردد که غذاهایی را که هر دو اشباع و چربی ها ترانس کمتری دارند در رژیم غذایی انتخاب شوند نکته مهم دیگر که باید بدانید کلسترول می‌باشد. کلسترول یک ماده مومی که به طور طبیعی در بافت حیوانی یافت میشود می‌باشد. بدن انسان برای عملکرد مناسب به کلسترول نیاز دارد مانند تولید ویتامین D اسیدهای لازم برای هضم چربی و تعدادی هورمون‌ها).
با توجه به قابلیت تمامی بافت ها برای ساخت کلسترول مورد نیاز بدن بنابراین هیچ نیازی برای تأمین کلسترول از طریق غذا وجود ندارد. شواهد علمی گویای یک تمایل مثبت بین کلسترول مصرفی و مقدار کلسترول LDL میباشند و در نتیجه یک ریسک بیماری قلبی وجود خواهد داشت.
متداول‌ترین بیماری قلبی، بیماری‌های عروق کرونر قلب می‌باشد. بیماری‌های عروق کرونر وقتی که موادی مانند کلسترول در دیواره رگ‌های خونی سمت قلب تجمع یابند رخ می‌دهد و در نتیجه مانع جریان خون و اکسیژن به قلب می‌شوند. غذاها کلسترول بد یا LDL را وارد جریان خون می‌سازند. این نوع کلسترول بد نام برده می‌شود زیرا به دیواره رگ‌ها چسبیده و آن‌ها را مسدود میکند. غذاهای مشتق شده از مواد گیاهی از قبیل روغن‌های گیاهی دارای مقدار زیادی چربی‌های خوب یا غیراشباع شده می‌باشند. این مسأله باعث جریان کلسترول در خون و دفع آن از کبد می‌شود.

به منظور کاهش خطر بیماریهای قلبی پزشکان توصیه میکنند:
· به طور منظم مقدار کلسترول خون را چک کنید.
· غذاهای دارای کلسترول کم و چربیهای اشباعی کم‌مصرف کنید.
· وزن خود را به طور مناسب کنترل کنید.
· به طور منظم ورزش کنید.
· به توصیه های پزشکان عمل نمایید 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر