ميان وعده هاي مناسب مدرسه


با شروع فصل تحصيل و مدرسه دادن ميان وعده هاي سالم به دانش آموزان بسيار مهم است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛سال‌هايي كه كودك در مدارس ابتدايي مي‌گذراند، از نظر تغذيه دوره مهمي است؛ زيرا رشد كودك در اين سنين ادامه دارد اگرچه سرعت رشد آنها كمتر از سال‌هاي اول زندگي است، ولي بايد توجه داشت كه هر مرحله از رشد متكي بر روند مرحله قبل بوده و مرحله بعد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.متاسفانه برخي از تنقلات مانند انواع پفک و چيپس که به طور بي يويه توسط کودکان و دانش آموزانبه عنوان پيش وعده غذايي مصرف مي شود،مي تواند به دليل ايجاد سيري کاذب،کودکان را از خوردن غذاهاي اصلي که بايد مواد مغذي مورد نياز رشد کودک را تامين کند بازداردو

مواد غذايي لازم:

- اصولا دانش‌آموزان به 3 وعده غذايي اصلي و 2 ميان‌ وعده در طول روز نياز دارند و بايد از تمامي گروه‌هاي غذايي شامل شير و لبنيات، گوشت و حبوبات، سبزيجات، ميوه‌جات و گروه نان و غلات مصرف كنند و تعادل و تنوع غذايي در اين سنين مهم است.

- ميزان انرژي مورد نياز كودكان مدرسه‌اي به دليل تفاوت در اندازه بدن، ميزان تحرك و سرعت رشد، متفاوت است و اگر انرژي مورد نياز كودكان از طريق كربوهيدرات و چربي تامين نشود، پروتئيني كه بايد صرف رشد و ترميم بافت‌هاي بدن ‌شود، براي تامين انرژي به مصرف مي‌رسد.

- شايع‌ترين كمبودهاي ويتاميني در اين دوران، كمبود ويتامين A و D و شايع‌ترين كمبودهاي املاح، كمبود يد، آهن و كلسيم است.

- هويج، منبع ارزاني از ويتامين A است و والدين مي‌توانند از آن در برنامه غذايي روزانه كودكشان استفاده كنند.

- بهترين نوع آهن قابل جذب در غذاهاي حيواني مثل گوشت، مرغ و جگر است.

- دريافت مقادير كافي كلسيم از طريق برنامه غذايي روزانه در سنين مدرسه و بلوغ براي حفظ تراكم طبيعي استخوان‌ها و جلوگيري از پوكي استخوان در بزرگسالي حائز اهميت است.

- بستني و شير پاستوريزه، منبع خوبي از كلسيم هستند و مصرف آنها در ميان‌وعده كودكان در تامين بخشي از كلسيم مورد نياز كودكان موثر است.

- نان و پنير، ميان‌وعده مناسب ديگري براي تامين كلسيم است كه همراه سبزي، گوجه‌فرنگي، خيار يا گردو، يك ميان‌وعده سالم و مغذي براي دانش‌آموزان به شمار مي‌رود.

نکته: نمي‌توان كودكان را از خريد مواد خوراكي در راه مدرسه منع كرد، ولي مي‌توان آنها را متقاعد كرد تا از مصرف مواد مضر براي بدنشان خودداري كنند كه اين امر مي‌تواند با عرضه ي غذاهاي مناسب بر سر سفره در خانه آغاز شود و در مدرسه ادامه يابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر