رابطه روغن زیتون و سرطان


متخصصان می گويند افزودن مقدار زيادی روغن زيتون به غذا می تواند از ابعاد خسارت سلولی که در مواردی به سرطان منجر می شود بکاهد.
مطالعه به روی 182 مرد اروپايی نشان داد که ميزان يک ماده شيميايی در بدن که نشانگر خسارت سلولی است در کسانی که روزانه 25 ميلی ليتر روغن زيتون مصرف کرده اند کمتر است.
تيم دانشمندان دانمارکی گفت که اين ممکن است توضيح دهد چرا نرخ بسياری از سرطان ها در شمال اروپا بالاتر از جنوب اين قاره است، منطقه ای که روغن زيتون در آن بخش عمده ای از رژيم غذايی است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، نتايج اين مطالعه در نشريه “فدراسيون انجمن های آمريکايی برای زيست شناسی تجربی” چاپ شده است.
کاهش 13 درصدی
محققان بيمارستان دانشگاه کپنهاگ 182 مرد سالم 20 تا 60 ساله از پنج کشور اروپايی را مورد مطالعه قرار دادند.
آنها طی يک دوره دو هفته ای روغن زيتون خالص، عادی يا پردازش شده را به غذای اين افراد اضافه کردند.
در پايان مطالعه، دانشمندان ميزان ماده ای موسوم به “8oxodG” در بدن که نشانگر خسارت ناشی از اکسيداسيون بر سلول هاست را در ادرار اين مردان اندازه گيری کردند.
خسارت ناشی از اکسيده شدن فرآيندی است که در آن توازن متابوليسمی سلول در اثر قرار گرفتن در معرض موادی که می تواند به تجمع راديکال های آزاد منجر شود بر هم می خورد.
در دوران مطالعه ميزان اين ماده (8oxodG) به اندازه 13 درصد در بدن اين مردان کاهش يافت.
در آغاز مطالعه، مردان شمال اروپا در مقايسه با مردان جنوب اين قاره مقدار بيشتری 8oxodG در بدن داشتند که مويد اين نظر است که روغن زيتون تاثيری کاهنده بر اين ماده دارد.
فرق شمال و جنوب
روغن زيتون حاوی مجموعه ای از ترکيبات به نام فنول هاست که تصور می شود نقش يک ضداکسيدان قوی را بازی می کند.
اما محققان دانمارکی گفتند که مردان در اين مطالعه از سه روغن مختلف که ميزان فنول های آنها تفاوت داشت استفاده کردند، بنابراين بعيد است که تاثير محافظتی روغن زيتون تنها در فنول نهفته باشد.
آنها گفتند که در عوض “تک چربی های غيراشباع شده” (monounsaturated) در روغن زيتون احتمالا عامل اين تاثير است.
دانشمندان به سرپرستی دکتر هنريک پولسن نوشتند: “اين داده ها شواهدی ارائه می کند که مصرف روغن زيتون توضيح دهنده تفاوت در نرخ ابتلا به سرطان ميان شمال و جنوب اروپاست.”
دکتر انتيا مارتين از مرکز تحقيقات سرطان بريتانيا گفت: “تاثير رژيم غذايی بر خطر ابتلا به سرطان بسيار پيچيده است زيرا عناصر متفاوت بسياری در غذاهايی که می خوريم وجود دارد.”
“هرچند اين مطالعه حاکی است که روغن زيتون می تواند از خسارت دی اِن اِی که ممکن است به سرطان منجر شود بکاهد اما به مطالعات درازمدت بيشتری برای تاييد آن نياز است.”
او افزود: “به هر حال می دانيم که يک رژيم غذايی سالم و متوازن، که حاوی مقدار زيادی سبزيجات و ميوه و مقدار محدودی گوشت قرمز و پردازش شده باشد، می تواند به کاهش خطر سرطان کمک کند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر