باكتريهاى همزيست روده انسان در افزايش وزن موثرند

 در روده انسان به طور طبيعى ميلياردها باكترى زندگى مى‌كنند كه وظيفه‌‌شان كمك به تجزيه مواد غذايى دير هضم و سنگين است. نكته اينجاست كه نوع باكتريهاى روده بستگى به رژيم غذايى هر فرد دارد. با مصرف مداوم غذاهاى سنگين مانند خوراكی‌هاى چرب و شيرين، نوع اين باكتريها هم تغيير مى‌كند.

يكى از دلايل افزايش وزن، فعاليت گونه خاصى از باكتريها در روده آدم‌هاى چاق است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،  پژوهشگران دانشگاه واشينگتن در آخرين شماره مجله Nature  گزارش جالبى در اين مورد منتشر كرده‌اند. تغيير نوع باكتريهاى روده انسان با توجه به رژيم غذايى پيش از اين در موشهاى آزمايشگاهى مشاهده شده بود. نتيجه اين تغيير كه نوع سازش تكاملى است، كمك به روده‌ها در هضم مواد غذايى و تجزيه بهتر چربى‌هاست. عملكرد اين باكتريها هضم و جذب مواد غذايى را افزايش مى‌دهد. اما در نهايت بهبود پروسه هضم و جذب منجر به افزايش وزن مى‌شود. تغيير رژيم غذايى و استفاده كمتر از مواد غذايى چرب نوع اين باكتريها  را تغيير داده و محيط روده را به حالت طبيعى برمى‌گرداند.
با آنكه وزن بالا در درجه نخست ريشه ژنتيكى دارد، اما مشكل چاقى كه در دهه گذشته و در كشورهاى مرفه و صنعتى شايع شده است نشانگر آنست كه فاكتورهاى ديگرى مانند نوع تغذيه و كم‌تحركى در افزايش وزن موثرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر