بعد از غذا 8 کار نکنيد



دكتر اميرعلي سهراب‌پور/متخصص بيماري‌هاي داخلي و گوارش/استاديار دانشگاه علوم پزشکي تهران/قدغن‌هاي پس از شام و ناهار؛ از نوشيدن چاي داغ تا بلند کردن جسم سنگين

يادم است بچه که بوديم مادر هميشه مي‌گفت تا هنوز سفره پهن است، دراز نکشيد. غذايتان را که خورديد، آرام بنشينيد و کمي استراحت کنيد. بازي و بدو بدو بعد از غذا ممنوع است و...
 متخصصان هم انجام برخي از اين كارها را بعد از غذا خوردن براي دستگاه گوارش مضر مي‌دانند و مي‌گويند حتي مي‌توانند سرطان‌زا باشند. شايد دانستن اين موضوع كه چرا اين كارها اشتباه هستند و نبايد بلافاصله بعد از صرف غذا به آنها پرداخت، تا حدي باعث شود از انجامشان صرف‌نظر كنيم.

1. نوشيدن چاي داغ
چاي از هر نوعي كه باشد (سياه، سفيد و سبز)، محتوي موادي به نام تانن است. تركيب‌هاي تانن اگر به فاصله كمتر از نيم ساعت بعد از مصرف غذا خورده شوند، به آهن موادغذايي مي‌چسبند و مانع جذب آنها مي‌شوند به همين دليل تا يك ساعت بعد از صرف غذا، چاي ننوشيد.

2. حمام کردن
يكي از باورهاي عموم مردم اين است كه بعد از غذا نبايد حمام كرد زيرا احتمال بي‌هوش شدن و از حال رفتن در حمام بالاست. اين حرف تا حدي اساس علمي دارد ولي در مورد همه صدق نمي‌كند. افراد مسن و كساني كه بيماري‌هاي قلبي پيشرفته دارند يا سرخرگ‌هاي اصلي خونرسان به مغز و شريان‌هاي گردن در آنها تنگ است، بهتر است حداقل تا 30 دقيقه بعد از خوردن غذاي سنگين به حمام نروند زيرا بعد از خوردن غذاي نسبتا سنگين، خون به سمت دستگاه گوارش منتقل مي‌شود و خونرساني به مغز كاهش مي‌يابد.

3. نوشيدن آب يخ
مي‌گويند نوشيدن آب يخ بعد از غذا باعث سرطان معده مي‌شود ولي اين حرف پايه علمي چندان صحيحي ندارد و تنها مشكلي كه با نوشيدن آب يخ بروز مي‌كند، دل‌درد يا انقباض عضلات روده است. افراد دچار نشانگان روده‌ تحريك‌پذير، بيشتر دچار اين مشكل مي‌شوند و بهتر است آب خيلي سرد ننوشند. نکته ديگر اينکه آب نوشيدن بعد از صرف غذا، باعث رقيق شدن شيره معده مي‌شود و مي‌تواند در هضم و شكسته شدن ذرات درشت‌تر غذا به ذرات ريزتر اختلال ايجاد كند بنابراين بهتر است نيم ساعت قبل از غذا يا نيم ساعت بعد از اتمام غذا، آب ننوشيد.

4. سيگار كشيدن
برخي سيگاري‌ها به محض اينكه غذايشان تمام مي‌شود، سيگارشان را روشن‌ مي‌كنند. در متون پزشكي آمده سيگار چه بعد از غذا و چه قبل از آن خطرناك است و خطر مصرف آن بعد از غذا برخلاف تصور عموم مردم بيشتر نيست. حدود 100 ماده سرطان‌زا در سيگار وجود دارد و كشيدن آن به‌طور كلي زيانبار است. نتايج تحقيقات نشان داده دود سيگار مي‌تواند محيط معده را اسيدي كند و اين موضوع روي عملكرد معده تاثير منفي مي‌‌گذارد و مانع هضم صحيح غذا مي‌شود. از سوي ديگر، كشيدن سيگار بعد از غذا، به‌خصوص در افراد مبتلا به نشانگان روده تحريك‌پذير، درد و علايم شكمي را به دنبال خواهد داشت.

5. دراز كشيدن
دراز کشيدن بعد از خوردن غذا و با معده پر ممكن است باعث شود مقداري غذا از معده به مري بازگردد و ريفلاكس ايجاد شود. در ماه رمضان چون مردم بعد از خوردن سحري مي‌خوابند، اين موضوع بسيار شايع‌تر است.

6. ورزش
ورزش ممكن است به قلب افراد دچار مشكل‌هاي قلبي- عروقي، فشار وارد کند. مصرف غذاي سنگين و ورزش بلافاصله بعد از آن، اين فشار را چند برابر مي‌كند. اگر غذاي سبكي خورده‌ايد، حداقل 3-2 ساعت و در صورت صرف غذاي سنگين حداقل 4-3 ساعت بايد از انجام ورزش و فعاليت بدني خودداري کنيد.

7. برقراري روابط زناشويي
بيماران قلبي بيشتر بايد در اين مورد توجه كنند. ارتباط زناشويي نوعي استرس براي سيستم
قلبي‌–‌عروقي محسوب مي‌شود. در مواردي نادر مشاهده شده فرد هنگام اين عمل دچار سكته قلبي شده است. افراد دچار بيماري‌هاي پيشرفته قلبي يا كساني كه اخيرا دچار سكته قلبي شده‌اند، بهتر است تا ساعاتي پس از صرف غذا، از برقراري رابطه زناشويي خودداري كنند. مصرف غذاهاي سنگين نيز استرسي براي قلب است و خوردن چنين غذايي و روابط زناشويي در افراد دچار بيماري پيشرفته قلبي، خطر عوارض قلبي را به دنبال خواهدداشت.

8. بلند کردن جسم سنگين
افرادي كه با معده پر، جسم سنگيني بلند مي‌كنند در واقع نوعي فعاليت بدني انجام داده‌اند كه مي‌تواند به قلب فشار بياورد. از سوي ديگر، اين كار باعث افزايش فشار داخل شكم مي‌شود و ايجاد ريفلاكس مي‌كند. به همين دليل بهتر است يکي دو ساعت بعد از صرف غذا از انجام اين كار خودداري كرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر