رابطه نوشيدن چاي و سلامتي


1 - ديباچه نوشيدنِ چاي
 مصرف چاي منجر به پيشگيري از بيماري ها ، تداوم سلامتي و افزايش طول عمر مي گردد. در چين مردم از زمان هاي طولاني به اين نگرش سودمند عادت داشته اند. لو يو (Lu Yu) ازسلسله تنگ (AD 618-907) ، کتاب قطوري در مورد چاي (Cha Jing) نوشته که او را به چنان افتخار ابدي نايل کرده بود که فروشندگان چاي براي وي مقام الوهيت"خداي چاي" قايل بودند. به همين دليل ، بعضي از مردم عادت نوشيدن ساقه هاي چاي را در آن دوره زماني تقليد کردند. اما در حقيقت برگ هاي چاي قبلا ً به عنوان داروي گياهي در زمان هاي خيلي دور مورد استفاده مردم قرار مي گرفت :
توصيفي در روش درماني دارویي شن نانگ( Shen Nong Materia Medica (Shen nong ben cao مي باشد که ازتفاسير منابع کلاسيک غرب ، از سلسله هَن( Han-Dynasty (BC 206-5 AD گردآوري شده بود. چای :" تلخ – سرد در طعم ... هنگامي که مورد مصرف قرار مي گيرد باعث ايجاداحساس رضايت و آرامش فکري ، خلق و خوی شده و عمر را طولاني مي کند" . همچنين در رژيم هاي غذايي کلاسيک شن نانگ (Shen Nong Dietetics Classic (Shen nong shi jing تاکيد مي شود : " برگ چاي باعث افزايش ادرار ، کاهش دماي بدن ، خلط آور، متوقف کننده اسهال و به افرادي که خوابشان کم مي باشد کمک مي کند . ... " و اغلب چاي به مردم قدرت ، خوشي و استقامت مي بخشد ."
۲-طعم و عملکرد چاي
طعم : تلخ – شيرين، ويژگي: سرد
عملکرد :
 الف) به هضم غذا ، برطرف کردن گرما ، طراوت خلق و خوی ، شفافیت چشم ها ، افزايش تمرکز و آرامش ، سوزاندن چربي ، بيرون راندن " گرماي تابستان " (shu) ، توقف اسهال ، افزايش ادرار و ، آرامش کمک مي کند.
ب) برگ هاي چاي حاوي روغن هاي "اتري" خوشبو است که باعث تحريک ترشح داخلي incretion مايعات معده ، کمک به هضم غذا ( حرکت روده ) ،افزايش اشتها و بهبود دفع مواد دفعي از لوله گوارش مي گردد.
ج ) طبق يک باور باستاني در Shen Nongs  مي گويد ما روزانه 712 نوع ماده سمي جذب مي کنيم که از 100 داروي گياهي پر بها تنها چاي است که قادر به خنثي کردن آنها مي باشد.
د) چاي مي تواند باعث پيشگيري و کاهش سلول هاي سرطاني شود. مردمي که در مناطق کشت چاي زندگي مي کنند به طور شگفت آوري ميزان سرطان در آنها کم مي باشد.
ر) براي افراد مسن داراي علايم vacuity پوسيدگي ( یا تهي بودن) کليه و طحال ، سرگيجه ، بينايي بد ، و زوال حافظه ، قويا ً توصيه مي گردد اغلب چاي بنوشند ، با توجه به این چاي به هضم چربي ها ، طراوت خلق و خوی ، و برطرف کردن عطش ، کمک مي کند. ديد را شفاف و خلق و خوي را آرام و آن را بهبود مي بخشد. نوشيدن چاي در تابستان از التهاب هاي( روده کوچک) enteritis پيشگيري ، و اسهال تابستانی را درمان مي کند .
 ز) نظر به اينکه چاي حاوي ويتامين C و ويتامين P مي باشد ، مي تواند قابليت انعطاف ديوار عروق خوني را افزايش داده ، به پيشگيري از تصلب شرايين ، بيماري هاي مغزي عروقي و ... کمک نمايد . چای عملکردهاي سودمند متعددي دارد .
3- آناليز اجزاي ترکيبي يافته شده در برگ هاي چاي و کاربرد دارويي آن ها
تحقيق دارويي ، تمامي اجزاي تشکيل دهنده برگ هاي چاي را آناليز نموده است که شامل : روغن هاي معطر ، کافئين ، مواد معدني قليايي ( منگنيت = نوعي ماده معدني سياه رنگ ، داراي اکسيد منگنز (MnO (OH) ) ، تانیک اسید ، ویتامین های A, B2, C , D و P می باشد . روغن های معطر باعث تحریک سیستم اعصاب مغزی - عروقی (مغزی – عروق خون ) شده و جذب و انتقال اکسیژن را افزایش می دهد ، که باعث بهبود خلق و خوی و افزایش توان فرد می شود . کافئین حجم عروق خون را افزایش و باعث تحریک پیش مغز forebrain می شود . ترشح های معده را تنظیم می کند. منجر به افزایش دفع ادرار می شود ، و فرایند سم زدایی در کبد را بهبود می بخشد . ماده معدنی آلکالین در چای سبز و چای قهوه ای باعث توسعه جذب چربی می شود، ( توضیح اینکه منگنیت در چای سیاه در اثر فرایند تخمیر ، به طورکامل تخریب شده و در این نوع چای یافت نمی شود ) - آلکالین توام با فعالیت کافئین – افزایش پوریک اسید ( پورین ) را برای جلوگیری از نقرس متوقف می سازد و همچنین باعث پیشگیری و درمان انفارکتوس ماهیچه قلب می گردد . تانیک اسید یک ضد ملین قابض ( متوقف کننده اسهال ) می باشد، همچنین به هضم چربی کمک می کند ،چای یک ضد عفونی کننده است (بعضی از باکتری ها را تخریب می کنند ) و نقش هایی در خنثی کردن آلکالوئیدها در کبد ایفا می کند . بعلاوه چای حاوی مقداری مواد مغذی مانند قندها ، پروتئین ها، آمینو اسید ها ، ویتامین ها و بعضی مواد معدنی کمیاب مثل مس ، فلوئور ، آهن ، آلومینیم ، منیزیم ، روی ، استرانتیوم ، کلسیم ، منگنز و غیره می باشد .
اخیرا ً دانشمندان علاوه بر این کشف کرده اند که افرادی که در مناطق کشت چای زندگی می کنند به طور شگفت انگیزی به ندرت از سرطان و انفارکتوس زجر می کشند . برگ های چای – بنا بر این نتیجه – باید حاوی فاکتور هایی باشد که تولید سلول های سرطانی را متوقف و کنترل می کند . چنانچه برگ های چای به رژیم غذایی روزانه موش های سفید آزمایشگاهی افزوده شود ، سلول های سرطانی آنها به نحو چشمگیری کاهش یافته حتی بعد از درست 3 هفته فروکش می کند .
 4 - تمایز گونه های متفاوت چای
 1) چای سبز تخمیر نشده
 2) چای اوولانگ Oolong (Wulong) - نیمه تخمیر شده
 3) چای سیاه – کاملا ً تخمیر شده
 4) چای فشرده ( چای خشتی ) – فقط در مناطق معدودی اغلب به عنوان دارو مورد مصرف قرار می گیرد
 5) چای سفید – شبیه به چای سبز با کمترین میزان کافئین از نقطه نظر طب TC ،
چای سبز خصوصیت سرد و توانایی بهتری برای فرو نشاندن عطش و خنثی کردن سم دارد ؛ چای سیاه تخمیر شده ( یا در کشورچین چای قرمز گفته می شود – به دلیل رنگ چای دم کرده ، نه رنگ برگ ها ) بیشتر خصوصیت گرم دارد ؛ معده را گرم می کند ، اسهال را متوقف و به فرایند هضم غذا کمک می کند . بر طبق درجه تخمیر ، چای نیمه تخمیر شده اوولانگ(رنگ قهوه ای )  هر دو عملکرد و خصوصیت بین دو نوع چای دیگر را دارا می باشد  .

منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-9.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر