شير مادر، سپر دفاعي در برابر افسردگي


در يك مطالعه جديد معلوم شد افرادي كه در دوران نوزادي از شير مادر تغذيه شده‌اند، پس از بلوغ و در سنين بزرگسالي كمتر با خطر ابتلا به افسردگي مواجهند.

7468.jpgبه گزارش سرويس سلامت ايسنا، متخصصان آلماني در اين مطالعه 52 شركت‌كننده با متوسط سني 44 سال را كه به افسردگي حاد مبتلا شده‌ بودند با 106 فرد سالم مقايسه كردند. اين شركت‌كنندگان به لحاظ تغذيه با شير مادر در دوران نوزادي مورد ارزيابي قرار گرفتند.
به گزارش سايت اينترنتي ماهي هلت نيوز ديلي، نتايج ارزيابي‌ها نشان داد نرخ ابتلا به افسردگي در افرادي كه از شير مادر تغذيه نكرده‌اند، به مراتب بيشتر بوده است. در اين ارزيابي ساير عوامل موثر در بروز افسردگي نظير سن، جنسيت و سطح سواد مادر نيز مورد توجه قرار گرفت.

اين متخصصان همچنين دريافتند كه طول مدت شيردهي در اين زمينه تاثيري ندارد به اين معني كه حداقل دو هفته تغذيه با شير مادر از همان بدو تولد مي‌تواند تاثير بسزايي در پيشگيري از ابتلا به اين اختلال رواني داشته باشد.
متخصصان آلماني مي‌گويند: هر چند اين مطالعه وجود رابطه بين مصرف شير مادر و پيشگيري از افسردگي را تاييد مي‌كند اما علت اين ارتباط را نشان نداده است و براي درك آن انجام مطالعات بيشتر ضروري است. اما متخصصان تصور مي‌كنند كه تاثير رواني تغذيه با شير مادر مي‌تواند اين رابطه را توجيه كند. به بيان ديگر شيردهي به طور كلي ارتباط عاطفي بين مادر و فرزند را مي‌تواند توجيه كند.
به بيان ديگر، شيردهي به طور كلي ارتباط عاطفي بين مادر و فرزند را تقويت مي‌كند و در عين حال جنبه‌هاي ديگر اين رابطه مي‌تواند تاثير پيشگيري‌ كننده در برابر افسردگي داشته باشد.
شرح اين آزمايشات در مجله «روان درماني و روان تني» منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر