طبخ مرغ بدون پوست و خطر ابتلا به سرطان

بر اساس يك مطالعه جديد، كندن پوست مرغ قبل از طبخ آن براي سلامتي مضر است .
دكتر “دومينيك اس. ميشو” از “دانشكده بهداشت عمومي هاروارد” در “بوستون” و همكارانش دريافتند، در افرادي كه در هفته پنج مرتبه و يا بيشتر مرغ بدون پوست مصرف مي‌كنند خطر ابتلا به سرطان مثانه ۵۲درصد بيشتر است.
ميشو و گروه تحقيقاتي وي در اين گزارش كه در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” منتشر شده است، نوشتند: برخي محصولات گوشتي حاوي “نيتروزامين”ها nitrosaminesهستند كه تاثير آنها در بروز سرطان مثانه شناخته شده است.
ميشو و گروه وي براي درك بهتر اين رابطه بانك اطلاعاتي مربوط به چهل و هفت هزار و ۴۲۲مرد و هشتاد و هشت هزار و ۴۷۱زن را كه به ترتيب در “مطالعه پيگيري متخصصان بهداشت” و “مطالعه بهداشت پرستاران” شركت كرده بودند، بررسي كردند.
افراد مورد بررسي به مدت ۲۲سال مورد پيگيري قرار گرفتند و در طول اين مدت ۸۰۸نفر به سرطان مثانه مبتلا شدند.
در اين مطالعه ديده شد كه خطر ابتلا به سرطان مثانه در مردان و زنانيكه در هفته پنج مرتبه و يا بيشتر مرغ پخته شده بدون پوست مي‌خوردند نسبت به افرادي كه هرگز مرغ بدون پوست مصرف مي‌كردند، ۵۲درصد بيشتر بود.
محققان متذكر شدند كه اين مطلب روشن شده است كه در مقايسه با مرغ بدون پوست، مرغ پخته شده با پوست، مقدار كمتري “آمين‌هاي هتروسايكليك ” heterocyclic aminesدارد. اين آمين‌ها تركيبات سرطانزايي هستند كه در زمان طبخ گوشت در درجه حرارت‌هاي بالا ايجاد مي‌شوند.
اين مطالعه در شماره نوامبر ” ۲۰۰۶مجله آمريكايي تغذيه باليني” چاپ شده است.

منبع:  پزشکان بدون مرز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر