مصرف مقدار زياد قند و ابتلا به سرطان لوزالمعده

به گفته محققان سوئدي، مصرف مقدار زياد قند و غذاهاي شيرين احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را، كه از مرگبارترين انواع سرطان‌هاست، افزايش مي‌دهد.
دكتر “سوزانا سي. لارسون” از موسسه “كارولينسكا” در “استكهلم” و همكارانش دريافتند در افرادي كه بيشترين ميزان شكر را به غذاي خود اضافه مي‌كنند و بيشترين ميزان مشروبات غيرالكلي را مي‌نوشند، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده بطور قابل توجهي بيشتر است.
محققان، وضعيت ۷۷هزار و ۷۹۷مرد و زن ۴۵تا ۸۳ساله را بطور ميانگين حدود هفت سال پيگيري كردند.
در اين پيگيري ديده شد احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادي كه در روز پنج وعده و يا بيشتر به غذاي خود شكر يا قند اضافه مي‌كردند براي مثال افزودن شكر به چاي، قهوه و يا غلات، ۶۹درصد بيشتر از افرادي بود كه به غذا و يا نوشيدني‌هاي خود هرگز شكر اضافه نمي‌كردند.
همچنين خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در افرادي كه در روز دو وعده يا بيشتر مشروبات غيرالكلي مصرف مي‌كردند نسبت به افرادي كه از نوشيدن اين نوشيدني‌ها پرهيز مي‌كردند، ۹۳درصد بيشتر بود.
همچنين در اين مطالعه، مصرف سوپ‌هاي شيرين ميوه و يا ميوه شيرين شده اين خطر را ۵۱درصد افزايش داد.
با اين وجود هيچ ارتباطي ميان مصرف شيريني، مارمالاد و يا مربا با خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده وجود نداشت. كه علت آن احتمالا به اين دليل است كه دفعات مصرف اين غذاها معمولا كمتر است و اين نوع تغذيه‌ها به ميزان كمتري مصرف مي‌شوند.
لارسون و گروه وي در مجله آمريكايي “تغذيه باليني” نوشتند: عامل‌هاي كه در كاهش حساسيت به هورمون انسولين دست دارند مانند شيوه زندگي بدون تحرك ، چاقي و ديابت همه ارتباط مستقيمي با ابتلا به سرطان لوزالمعده دارند.
سرطان لوزالمعده در عرض پنج سال اكثريت عظيمي از مبتلايان به اين بيماري را به كام مرگ مي‌كشاند.
بنابراين مصرف بيش از حد قند، ضمن كاستن از حساسيت لوزالمعده به انسولين، اين عضو را با نياز به توليد بيشتر اين هورمون روبرو مي‌كند و از اين طريق و همچنين از طريق چند سازوكار بالقوه ديگر، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزايش مي‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر