الفباي مشاوره در تغذيه و كاهش وزن



نوشته  : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
اينك مي‌پردازم به تصريح عملكرد گروهي كه كد 03 به آنها اختصاص داده شده است. حتم دارم نه تنها شما بلكه تعداد زيادي از دوستان و آشنايان شما از جمله تشكيل‌دهندگان اين گروه مي‌باشيد كه به علت پريدن از اين شاخه به آن شاخه و گرفتن رژيم‌هاي سفت و سخت و انجام فعاليت‌هاي سنگين در ميانه راه بريده و از ادامه و پايان بردن برنامه رژيم خود سرباز زده، بسوي اين يا آن داروي تبليغ شده يا روش پيشنهادي رو آورده و از اين عمل نيز كه نتيجه‌اي عايدتان نشده رو به پرخوري آورده، ولع ايجاد شده به خوردن را با گشاده دستي پاسخ گفته و مجدداً نه تنها كيلوهاي كاسته شده را جايگزين نموده‌ايد، بلكه چند كيلويي بيشتر از قبل نيز اضافه وزن پيدا كرده‌ايد. لاجرم با ابراز و قبول شكست خود به اين نتيجه غلط اعتقاد پيدا كرده‌ايد كه اصولاً رژيم لاغري گرفتن نتيجه‌بخش نمي‌باشد، چرا كه تمام راه‌هاي طي شده‌ به سراب منتهي شده است، نه از سوپ كلم نتيجه‌اي عايدتان شده و نه از رژيم‌هاي ارائه شده هفت روزه كه اميد داشتيد در پايان هفته از ميزان وزن‌تان هفت كيلوگرم كاسته شود.

نتايج تحقيقات
براي اينكه اين همه از خودتان نااميد نباشيد، نتايج به دست آمده از تحقيقات دانشوران انجمن علمي غذا و تغذيه را كه در سال 2007 يعني در كمتر از 5 سال پيش در كشور آلمان به عمل آورده‌اند و نتايج حيرت‌آوري را به شرح زير گزارش نموده‌اند، مورد عنايت و توجه قرار دهيد:
1- هفتاد درصد پرسش‌شدگان اعلام نموده بودند كه بين سال‌هاي 18 تا 35 سالگي‌شان حداقل 15 روش كاهش وزن را اجرا نموده‌اند (يكي بعد از ديگري)، ولي همواره ناكام‌تر از قبل  و نااميد‌تر از آغاز رژيم‌هاي جورواجوري كه انجام داده‌اند، ‌گرديده‌اند.
2- 52 درصد آنهايي كه رژيم‌هاي لاغري را آغاز نموده بودند قبل از آنكه به هدف تعيين شده خود برسند از ادامه برنامه سر باز زده بودند، چرا كه توان اجراي ادامه برنامه پيشنهادي را نداشتند.
3- در قبال بانواني كه داراي چاقي‌هاي قابل توجه بودند اين رخداد‌ها بالغ بر 68 درصد بوده است.
4- اكثريت قريب به اتفاق برنامه‌هايي كه در باغ سبز نشان داده شده و توقعات رژيم گيرندگان را در جهت دستيابي به هدف مورد نظر بسيار بالا برده بودند، از جمله برنامه‌هايي ارزيابي گرديدند كه عامل ايجاد گرسنگي‌هاي نهاني و سلولي به علت فقدان مواد مورد احتياج سلول‌ها و بافت‌هاي فعال بدن رژيم‌گيرندگان بوده‌اند و با ايجاد عدم تعادل شديد عوارض غيرقابل تصوري را بر جا گذاشته بودند.
5- وزن و سايز به دست آمده نيز كه ناشي از دفع آب ميان بافتي، تحليل عضلاني، پوكي استخوان (به علت خروج مواد معدني) يا عوارض پايدار متعدد ديگر بود، به سرعت به برگشت وزن حتي بيشتر از قبل منجر شده كه براي رژيم‌گيرندگان بسيار دور از انتظار و نااميد‌كننده بوده است. 

آيا شما نيز از جمله اين افراد برشمرده مي‌شويد؟
راستي چند بار و هر بار چه مدتي با زودباوري خود به دام اين رژيم‌هاي جادويي (تك‌خوري‌هاي طولاني‌مدت) افتاده‌ايد و يا بنا به توصيه اين و آن علاج چاقي خود را از افراد غيرمتخصص فاقد صلاحيت علمي و سودجويان بي احساس مسؤوليت و حتي عطاري‌ها و غيره طلب نموده‌ايد، با پاسخگويي به سوالات درج گرديده، به ارزيابي مجدد خود بپردازيد:
 آيا تاكنون جهت دستيابي به اندام رويايي خود بيشتر از چند برنامه كاهش وزن را تجربه كرده‌ايد؟ بلي  خير 
 آيا همواره اهميت و ارزش رژيم براي شما در سرعت اثر آن و كاهش ميزان بيشتر وزن در هفته بوده‌است؟ بلي  خير 
 آيا در حال اجراي چنين برنامه‌هايي پيش آمده بود كه چند صباحي بين آنها وقفه ايجاد گردد؟ بلي   خير 
 آيا به ميزان انرژي اغلب مواد غذايي مصرفي‌تان به ازاء هر واحدي كه مصرف مي‌نماييد، واقف مي‌باشيد؟ بلي   خير 
 آيا رژيم‌هاي خودتان را به محض اينكه مشكلاتي در اجراي آنها پيدا كرديد قطع مي‌كنيد؟ بلي   خير 
 آيا فكر نمي‌كنيد شما خيلي بيشتر از ديگران به فكر خوردن مي‌باشيد؟ بلي   خير 
آيا از اينكه همواره بايد خورد و خوراك خودتان را تحت كنترل داشته باشيد رنج مي‌بريد؟ بلي   خير 
 آيا اگر به هر مناسبتي نتوانسته باشيد رژيم اجرايي خود را ادامه بدهيد و به هر دليلي به پرخوري پرداخته باشيد، از ادامه اجراي برنامه‌تان صرف‌نظر كرده‌ايد؟ بلي   خير 
 آيا شك داريد كه پس از چند هفته كه نحوه و مقدار غذاي مصرفي‌تان را تحت كنترل قرار بدهيد، موفقيتي به دست خواهيد آورد؟ بلي   خير 

 اگر سركار به دو سوال جواب مثبت داده باشيد، به گروهي تعلق داريد كه از گرفتن رژيم خود خسته شده و از دستيابي به نتيجه موردنظر نااميد مي‌باشيد.
 اگر شما به تمام سوالات جواب مثبت داده‌ايد شما از جمله افراد سابقه‌دار در رژيم گرفتن‌هاي بي‌اثر برشمرده مي‌شويد كه به صورت پاندولي يا يويو، چاق و لاغر گرديده و سيستم بدني‌تان را به هم زده‌ايد.


گروه كد 03 يا خسته‌شدگان از گرفتن رژيم‌هاي گوناگون چه بايد بكنند؟

1- در كاستن از چربي‌هاي انباشته شده كه نتيجه سال‌ها دريافت انرژي فراتر از نياز بدنتان بوده است، صبر و مداومت داشته باشيد. معمولاً بسياري از عزيزان و شايد خود سركار نيز از جمله افرادي مي‌باشيد كه به رژيم‌هايي علاقه داريد كه برق‌آسا وزن را كاهش مي‌دهند غافل از آن كه بعد از استفاده از اين چنين برنامه‌هاي نامتعادل چه رخدادهايي در تن و جان رژيم‌گيرندگان رخ مي‌دهد: اولين قرباني، از بين رفتن طراوت پوست و مو و تحريك‌پذيري شديد اعصاب و روان مي‌باشد. اگر به ديده ارزيابي و كنكاش به افرادي كه از اين رژيم‌ها تبعيت كرده‌اند يا در حال ادامه آن مي‌باشند نظري بيفكنيد، مشاهده خواهيد كرد كه چندين كيلوگرم كاهش وزن سريع و صوري آنها هيچ‌گونه زيبايي‌، شادابي‌  و سلامتي براي آنها به ارمغان نياورده، برق نگاهشان خاموش و چشمان‌شان مات و شيشه‌اي شده و طراوت پوست صورت‌‌شان از بين رفته و متناسب با سرعت و شدت تأثير كاهش وزن (در ارتباط با سن و سال رژيم‌گيرندگان) چين و چروك‌هاي آشكار و نهاني به چشم مي‌خورد، شادابي و شادماني آنها فروكش نموده، تحريك‌پذير و بي‌حوصله گرديده‌اند و رفته رفته آثار گرسنگي‌هاي پنهاني به صورت ريزش مو، دردهاي مفاصل، بي‌نظمي تپش قلب (آريتمي) و افزايش ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و غيرعفوني كاملاً افزايش پيدا كرده، بي‌قراري، ناآرامي، افسردگي و كم‌‌سويي ديد آغاز شده و در حال پيشرفت مي‌باشد و متأسفانه با تمام هزينه‌هايي كه از مال و سلامتي خود پرداخت نموده‌اند طغيان اشتها آغاز شده و ولع خوردن مانند موريانه‌اي به جان تصميم و اراده انسان در جهت حفظ و ادامه رژيم افتاده و اجراي برنامه آغاز شده را ناممكن نموده است كه اين ولع ايجاد شده استراتژي بعدي در قبال حفظ حيات رژيم‌گيرنده است، لذا چند صباحي طول نخواهد كشيد كه كيلوهاي كاهش يافته با بهره قابل توجهي برخواهند گشت، ولي اثرات زيانبار جانبي چنين خوش‌خيالي‌ها چه بسا به طور ماندگار و پايداري جا خوش خواهند كرد. از اين‌رو به تمام همراهان وفادار خود صميمانه پيشنهاد مي‌نمايم كه در اجراي برنامه‌‌هاي كاهش وزن اولاً به صورت سيستماتيك و پله‌پله هدف‌بندي نمايند و ثانياً به سلامتي پايدار و موفقيت ماندگار بينديشند، نه به سرعتِ تخريب جسم و جانشان در لاغري‌هاي آسان.
2- اگر شما نيز مانند هزاران نفر ديگر در مواردي كه احساس‌تان جريحه‌دار شده يا غم و غصه پيش‌بيني نشده‌اي به روح‌تان چنگ زده، اضطراب پيدا كرده‌ايد، از آينده واهمه داريد و بيمناك شده‌ايد، كم‌حوصلگي فزاينده و افسردگي مانند بهمني آغاز به حركت نموده و هر لحظه به سرعت آن افزوده مي‌شود، به جاي چاره‌انديشي فقط با خوردن و آشاميدن سعي در ايجاد آرامش خود داريد، سخت در اشتباه مي‌باشيد، گرچه بايد اذعان نمود مشغول شدن به خورد و خوراك، ساده‌ترين و راحت‌ترين وسيله‌اي تلقي مي‌شود كه انسان را به خود مشغول مي‌دارد، ولي پيامد اين لذت آني و سرگرمي دلپسند فعلي در فاصله زماني نه چندان دور با دردناك‌ترين كيفري نمود پيدا خواهد كرد.
3- ممكن است مثل خيلي از افراد ديگر شما نيز باور نكنيد كه خيلي بيشتر از وعده‌هاي اصلي غذايي روزانه به صورت ناخنك زدن هله هوله ميل كرده‌ايد و با چه بهانه‌هاي عجيب و غريبي برنامه حركات بدني و ورزشي خود را انجام نداده‌ايد. براي روشن شدن اين موضوع به مدت يك هفته در يك دفتر يادداشت هر آنچه را كه ميل كرده و نوشيده‌ايد ثبت نماييد و دفعات حذف پياده‌روي يا شنا، يا حركات موزون يا كششي را كه انجام نداده‌ايد، دقيقا درج نماييد، سپس آنها را مجددا مرور نموده و صادقانه جمع‌بندي و نتيجه‌گيري فرماييد. در اين صورت مشاهده خواهيد كرد كه نهايتا به جاي تغيير رژيم‌هاي  غذايي رنگ وارنگ و گوش سپردن به توصيه‌هاي اين و آن و عمق بخشيدن به عوارض به جا مانده از هر برنامه نامتعادل و نامتناسب ديگر، بايد با تقويت اراده و تصميم،‌ خودتان را تغيير بدهيد و اهداف قابل دسترسي را در طول زمان مشخص براي خود تعيين كنيد و با پشتكار، صبر و حوصله به آن ادامه دهيد. بدين وسيله خواهيد ديد كه خود شكن و آيينه شكستن خطا است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر