خواص قیسی


بر اساس نوشته‏هاى چينى متعلق به 2000 سال قبل از ميلاد، زردآلو از آسياى شرقى نشأت گرفته و به وسيله عربها به اروپا انتقال يافت و مردم مناطق مديترانه‏اى توسط رومانيايى‏هاى با اين ميوه آشنا شدند.
پرثمرترين درختان زردآلو در سطح كشور كه ميوه آن علاوه بر مصارف داخلى، جنبه صادراتى داشته و به صورت برگه زردآلو، قيسى، آفتاب خشك و هسته آن نيز به صورت مغز هسته تلخ و شيرين به خارج از كشور صادر مى‏گردد، به ترتيب در استانهاى آذربايجان شرقى، خراسان، آذربايجان غربى، سمنان، همدان، زنجان و استان مركزى به عمل مى‏آيد. زردآلوى ايران از نظر كيفيت، كميت، رنگ و طعم در دنيا مشهور است و انواع زيادى تاكنون شناخته شده كه تعداد آنها از 130 نوع متجاوز مى‏باشد.
به فارسى انواع آن را «زردآلو»، «شكرپاره»، «قيسى» و در كردستان «مشمش» نامند و خشك‏كرده آن را برگه زردآلو و برگه قيسى و خوبانى گويند. در كتب طب سنتى قديم با نام «مشمش» آمده است.
زردآلو ميوه درختى است كه آن را به فرانسوى Abricotier و به انگليسى Apricottree گويند. گياهى است از خانواده Rosaceae، نام علمى آن Prunus Armeniacalاست.
طعم شيرين آن به علت مقدار زياد ساكارز (نوعى كربوهيدرات دوقندى كه همان شكر متداول مصرفى ما است) مى‏باشد و رنگ زرد مايل به نارنجى بافت و پوست آن به علت رنگدانه آنتى‏اكسيدان (مواد ضد سرطان) به نام بتا ـ كاروتن مى‏باشد (پيش‏ساز ويتامين A در بدن).
مشخصات
درخت زردآلو به بلندى 4 تا 6 متر با تاج كروى است. پوست تنه آن در جوانى ظريف به رنگ سبز مايل به قهوه‏اى و پس از آن در سنين پيرى و در درختان كهن به رنگ مايل به قرمز در آمده و تركهاى محسوسى مى‏خورد.
برگهاى آن ساده، قلبى‏شكل، ليز به رنگ سبز درخشان و زيبا كه كناره آن دندانه‏دار است، مى‏باشد و دمبرگ درازى دارد. گلهاى آن در اوايل بهار به رنگ سفيد يا صورتى بدون دم‏گل به طور منفرد يا دوتايى ظاهر مى‏شود. ميوه آن كه در گونه‏هاى وحشى كوچك است، در انواع پرورش يافته نسبتا درشت، خوش‏طعم، شيرين، كروى‏شكل، كمى تخم‏مرغى و بافت آن به رنگ زرد روشن و در داخل آن هسته‏اى قرار دارد كه داراى پوست سخت و برخلاف هلو، صاف است و معمولاً در اغلب انواع به گوشت نمى‏چسبد. در داخل هسته، مغزى به شكل بادام با پوست نازك وجود دارد كه طعم آن شيرين و در برخى موارد تلخ است. ميوه زردآلو معمولاً در اقليم مناطق معتدل ايران در تير و مرداد مى‏رسد.
زردآلو بومى منچورى، مغولستان و شمال چين است و ابتدا آن را بومى ارمنستان مى‏دانستند و به همين علت نام آن را منسوب به ارمنستان گذارده‏اند. در ايران در مناطق استپى كشت مى‏شود و انواع متنوعى دارد. تكثير زردآلو از طريق پيوند آن انجام مى‏گيرد و هسته زردآلو فقط به منظور به دست آوردن پايه براى پيوند كاشته مى‏شود. پيوند زردآلو شكمى و پايه‏هايى كه بيشتر براى پيوند انتخاب مى‏شوند عبارتند از: براى خاكهاى عميق و مناطق گرم و آفتابى معمولاً از پايه حاصله از هسته زردآلو استفاده مى‏شود و در مناطقى با خاكهاى آهكى، بادام به عنوان پايه زردآلو به كار مى‏رود. پيوند زردآلو را معمولاً در ارتفاع 8 تا 10 سانتى‏مترى از سطح خاك مى‏زنند.
تركيبات شيميايى
در هر 100 گرم بافت زردآلو مواد زير وجود دارد:
آب 85 گرم، كربوهيدرات 7 گرم، پروتئين 1 گرم، كلسيم 15 ميلى‏گرم، فسفر 23 ميلى‏گرم، آهن 1 ميلى‏گرم، سديم 1 ميلى‏گرم، پتاسيم 270 ميلى‏گرم، پيش‏ساز ويتامينA 405 ميكروگرم، ويتامين C 6 ميلى‏گرم، ويتامين B1 03/0 ميلى‏گرم، ويتامين B204/0 ميلى‏گرم، نياسين 6/0 ميلى‏گرم، منيزيوم 11 ميلى‏گرم، مس 12/0 ميلى‏گرم، روى 02/0 ميلى‏گرم.
زردآلوى تازه با رنگ زرد مايل به نارنجى پررنگ سرشار از بتا ـ كاروتن (پيش‏ساز ويتامين A) است و برگه آن منبع غنى پتاسيم مى‏باشد. (جدول 1)
چه مقدار زردآلو مصرف كنيم؟
6 عدد زردآلو با اندازه متوسط، تقريبا 13 درصد دريافت روزانه توصيه شده آهن براى خانمها را تأمين مى‏كند. مصرف منظم زردآلو خطر كم‏خونى را كاهش مى‏دهد.
جدول 1 ـ «مواد مغذى اصلى زردآلو و برگه آن»
مواد مغذى اصلى (در 100 گرم خام)
زردآلوى تازه
برگه زردآلو
انرژى (كالرى)
31
158
كربوهيدرات (گرم)
7
37
چربى (گرم)
1/0
6/0
فيبر (گرم)
6
2
فيبر محلول (گرم)
4
1
پتاسيم (ميلى‏گرم)
270
1380
بتاكاروتِن (ميكروگرم)
405
545
ويتامينC (ميلى‏گرم)
6
1
آهن (ميلى‏گرم)
1
3
كلسيم (ميلى‏گرم)
15
73
خريد و نگهدارى زردآلو
به جاى انواع زرد و سفت، زردآلوهاى نرم و درشت را انتخاب كنيد. به هنگام خريد زردآلوى خشك و برگه آن، انواعى را كه رنگ روشنى دارند انتخاب نكنيد زيرا به وسيله دى‏اكسيد سولفور نگهدارى شده‏اند. زردآلوها را در يك پاكت كاغذى پيچيده و در دماى اتاق نگهدارى كنيد. به منظور نگهدارى در يخچال آنها را در كيسه پلاستيكى قرار داده و در طى چند روز آنها را مصرف كنيد. زردآلو به صورت تازه و پخته در آب يا بخارپز شده جهت مصرف در تهيه بستنى، مربا، سالاد ميوه و ... قابل استفاده مى‏باشد.
خواص شفابخش زردآلو:
كاربرد سنتى:
در طب سنتى چينى به علت محتواى مس زياد شناخته شده و امروزه در چين جهت درمان كم‏خونى به كار مى‏رود. همچنين جهت مرطوب نمودن ريه‏ها به كار مى‏رود. لذا در شرايطى كه ريه‏ها خشك مى‏شوند از قبيل آسم و همين طور به منظور برطرف نمودن خشكى گلو و تشنگى مصرف آن مفيد است.
در كشور كره از مغز هسته آن به عنوان داروى سينه و معالجه خشكى حلق و گلو استفاده مى‏شود و براى بيماريهاى ورم حنجره (لارنژيت) و بيماريهاى ريه و آبسه‏ها به كار مى‏رود. در چين و ژاپن به عنوان تصفيه‏كننده خون و ضد سرفه، مسكن ناراحتيهاى مركز تنفسى، مقوى، ضد تشنج و براى سرماخوردگى‏هاى سخت و آسمهاى برونشيتى، روماتسيم، ورمهاى پا و يبوست تجويز مى‏شود. جوشانده برگه پخته زردآلو اشتهاآور است.
بازكننده گرفتگى‏هاى مجارى رگها و نرم‏كننده گرفتگى‏هاى عضلانى است. زردآلوى شيرين سبب برطرف نمودن يبوست مى‏گردد و براى رفع بدبويى دهان مفيد است. خوردن آب پخته يا خيس‏كرده برگه آن مسهل است. سبب برطرف نمودن التهاب معده و نفخ مى‏شود. علاوه بر كاربرد سنتى، خواص ويژه زردآلو به طور عملى نيز به اثبات رسيده است كه در زير به آن اشاره مى‏شود.
خصوصيات ويژه:
ـ سرطان معده و ريه:
زردآلو، همان طور كه اشاره گرديد، منبع مفيدى از بتاكاروتن است. مؤسسه تحقيقات سرطان جهانى پس از مطالعه در باره ارتباط بين سرطان معده و بتاكاروتن در سال 1377 (1998) چنين گزارش كرد كه دريافت بالاى كاروتنوئيدها احتمالاً مى‏تواند خطر اين بيمارى را كاهش دهد. به نظر مى‏رسد كه نقش حفاظتى در برابر سرطان ناشى از توانايى بتاكاروتن در پاكسازى بدن از موادى است كه عامل ايجاد تغييرات سرطان‏زايى در سلولها هستند.
به علاوه نتايج تحقيق اين مركز، چنين نشان داده است كه كاروتنها احتمالاً در برابر سرطان ريه هم در افراد سيگارى و هم غير سيگارى و به طور مشابه در خانمها و آقايان، داراى نقش حفاظتى مى‏باشند. قرار دادن منظم زردآلو در رژيم غذايى سبب افزايش دريافت كاروتنها مى‏گردد.
ـ فشار خون بالا:
برگه زردآلو منبع غنى پتاسيم است كه در هر 100 گرم از آن، 4/1 گرم پتاسيم وجود دارد. مصرف 5/2 تا 9/3 گرم پتاسيم در رژيم غذايى به طور روزمره،
در افراد داراى فشار خون طبيعى و بالا سبب كاهش فشار خون مى‏گردد.
ـ افسردگى در سالمندان:
پوره زردآلو يك دسر عالى براى سالمندانى است كه از افسردگى و فراموشى ناشى از كمبود پتاسيم در رژيم غذايى رنج مى‏برند.
ـ شبكورى:
فقدان مصرف غذاهاى غنى از كاروتن منجر به ضعف بينايى خصوصا در سالمندان كه اغلب ميوه و سبزيجات تازه كمى مصرف مى‏كنند، مى‏گردد. زردآلو منبع خوبى از كاروتن است.
ـ تخليه انرژى:
زردآلوى تازه به آهستگى هضم مى‏گردد و بنابراين به آرامى سبب ورود مقاديرى قند به جريان خون مى‏شود. افرادى كه به طور منظم ورزش مى‏كنند، چندين ساعت قبل و بين جلسات ورزش جهت تأمين انرژى براى عضلات، به چنين منبع غذايى احتياج دارند.
ـ مشكلات وزنى:
زردآلوى تازه طعم شيرينى دارد در حالى كه نسبتا انرژى كمى آزاد مى‏كند. زردآلو همچنين داراى فيبر است و فرمى از قند را كه به آهستگى در بدن مى‏سوزد، به درون جريان خون وارد مى‏سازد.
لذا براى افرادى كه مراقب وزن خود هستند، منبع غذايى عالى كم انرژى، خصوصا به عنوان ميان وعده، مى‏باشد.
ـ سلامتى لثه‏ ها:
زردآلو به علت دارا بودن ويتامين C نقش مهمى در حفظ سلامت لثه‏ها ايفا مى‏كند. لذا افرادى كه به هر علتى دچار خونريزى لثه مى‏شوند يا تحت اعمال جراحى لثه و دندان قرار مى‏گيرند لازم است حتما منابع ويتامين C و از جمله زردآلو مصرف نمايند.
نظرى به تحقيقات جديد در مورد خواص درمانى زردآلو:
طبق تحقيقات علمى جديد، زردآلو در رديف بالاى فهرست ميوه‏هاى ضد سرطان جاى دارد. همان طور كه اشاره گرديد، علت اين اثر مفيد وجود مقدار زيادى ماده بتاكاروتن يا پيش‏ساز ويتامين Aدر زردآلو و ساير ميوه‏ها و سبزيهاى نارنجى و سبز تيره مى‏باشد كه براى پيشگيرى و تا حدودى كنترل انواعى از سرطانها بسيار مؤثر است. توصيه محققين اين است كه براى داشتن بهترين نتيجه، برگه زردآلو خورده شود زيرا
تراكم بتاكاروتن در آن خيلى بيشتر از زردآلوى تازه است. طبق بررسيهاى جديد روشن شده است كه در مغز هسته زردآلو يك ماده شيميايى به نام آميگدالين وجود دارد. مصرف هسته زردآلو به علت دارا بودن اين ماده موجب توليد سيانيد در بدن مى‏شود كه مسموم‏كننده است. بنابراين توصيه مى‏شود از مصرف زياد مغز هسته زردآلو خصوصا در كودكان پرهيز گردد.
يك دستور غذايى ساده و مفيد با استفاده از زردآلو:
پوره زردآلو
مواد لازم:
زردآلوى تازه بدون هسته5/0 كيلوگرم
شكر21 پيمانه
گلاب21 پيمانه
خلال بادام21 قاشق غذاخورى
خلال پسته21 قاشق غذاخورى
آببه مقدار لازم
طرز تهيه:
ابتدا زردآلوهاى بدون هسته را ريز خورد مى‏كنيم و با مقدار كمى آب بخارپز مى‏كنيم به نحوى كه بافت آن كاملاً نرم شود. سپس آن را از صافى رد مى‏كنيم و در حالى كه زردآلو صاف شده را روى شعله كم حرارت مى‏دهيد، تدريجا شكر و گلاب را مى‏افزاييم تا شكر كاملاً درون گلاب و پوره حاصله حل شود. سپس قبل از سرد شدن پوره حاصله، آن را در يك بشقاب تخت ريخته و سطح آن را صاف مى‏كنيم و با خلال بادام و پسته تزيين مى‏كنيم. اين پوره خصوصا به هنگام گرماى هوا يك ميان‏وعده مناسب براى كودكان و ساير افراد از جمله سالمندان مى‏باشد.
چنانچه زردآلو خيلى شيرين و رسيده باشد، مى‏توانيد از مقدار كمترى آب و شكر براى تهيه پوره آن استفاده نماييد. اين پوره را مى‏توان به محض آماده شدن مصرف نمود و يا در صورت تمايل مدتى در يخچال گذاشت تا خنك شود .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر