ساکاروز، خوراکی موثر بر درد واکسیناسیون کودکان



ساکاروز، خوراکی موثر بر درد واکسیناسیون کودکانمحققان دانشگاهی دریافتند: ساکاروز با غلظت های ۵۰ درصد می تواند به طور موثری درد ناشی از واکسیناسیون را بکاهد.
به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، درد کنترل نشده در نوزادان منجر به آسیب های دائمی در اجزای رشد و تکامل شناختی و تغییر در پاسخ به محرکات دردناک بعدی می شود.
فاطمه مرادی از دانشکده پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مطالعه ای را با هدف مقایسه تاثیر ساکاروز خوراکی ۲۰ و ۵۰ درصد بر درد ناشی از تزریق واکسن هپاتیت B در نوزادان ترم انجام داده است.

در این کارآزمایی بالینی سه سو کور که در بیمارستان امیرالمومنین شهر سمنان انجام شد، ۹۱ نوزاد ترم (رسیده) انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. دو دقیقه قبل از تزریق عضلانی واکسن هپاتیت B، در گروه های مورد دو میلی لیتر از محلول ساکاروز ۲۰ درصد و یا ۵۰ درصد و در گروه شاهد، همان حجم آب مقطر استریل به صورت خوراکی به نوزاد داده شد.
قبل از تجویز ساکاروز، بلافاصله بعد از انجام تزریق و پنج دقیقه بعد از تزریق برای بررسی درد از ابزار اندازه گیری درد نوزادان تازه متولد شده استفاده شد.
یافته ها حاکی از آن است که ساکاروز ۵۰ درصد بطور معنی داری در زمان های بلافاصله و پنج دقیقه بعد از تزریق باعث تسکین درد شد، ولی ساکاروز ۲۰ درصد فقط پنج دقیقه بعد از تزریق موثر واقع شد. مقایسه غلظت های متفاوت ساکاروز در تسکین درد در زمان های بلافاصله و بعد از پنج دقیقه معنی دار نبود.
نتایج این پژوهش كه مشروح آن در مجله علوم پزشکی سمنان نیز منتشر شده، نشان داد: ساکاروز با غلظت های ۵۰ درصد می تواند به طور موثری درد ناشی از واکسیناسیون را بکاهد.
خبرگزارى ايسنا (www.isna.ir)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر