بوی گل نرگس برای درمان آلزایمر مناسب است


5-292.jpg
يك محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اين‌كه در حال حاضر بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا درباره علم سنتی و اسلامی تحقیق می‌کنند، گفت: دستاوردهاي جديد علمی مهر تاییدی بر علم سنتی و اسلامی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، مهدی اسحاقی در نهمین دوره سلسله نشست‌های پاتوق شیشه‌ای که با عنوان سبک زندگی ایرانی در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، آشنایی با دیدگاه‌‌های علم سنتی و اسلامی را لازمه تحقیق طب سنتی و اسلامی درباره سلامت روح و جسم عنوان کرد و اظهار كرد: حدود 100 سال پیش تهاجم طبی در کشور ایران به وجود آمد که مردم از طب سنتی و اسلامی فاصله گرفته و به طب غربی روی آوردند.

وی با تاکید بر این‌که بعد از گذشت 100 سال از تهاجم طبی در ایران دوباره دانشمندان به استفاده از طب سنتی و اسلامی روی ‌آورده‌اند، تصریح کرد: البته جایگزیی طب سنتی و اسلامی به جای طب اروپایی به 100 سال زمان نیاز دارد.
این محقق طب سنتی و اسلامی، مهم‌ترین تفاوت طب سنتی و اسلامی و طب غربی را کلی نگری و جزیی نگر بودن این دو طب دانست و افزود: طب سنتی، اسلامی طبی کلی نگر است و طب غربی در نقطه مقابل آن طبی جزیی نگر است.
اسحاقی با اشاره به این‌که طب سنتی و اسلامی ترکیب طبیعت جهان هستی را به چهار عنصر سردی، گرمی، خشکی و تری تقسیم می‌کند، ادامه داد: منتقدان طب سنتی این نظریه را رد می‌کنند و بر این باورند که چگونه آتش می‌تواند در بدن انسان وجود داشته باشد.
وی با بیان این‌که نسبت تشکیل دهنده هر چیز در جهان نشان دهنده کیفیت آن است، افزود: برای مثال اگر در یک جسم خشکی زیاد شود استحکام آن بالا می‌رود و چنانچه در جسمی تری زیاد شود سرعت در آن جسم افزایش می‌یابد.
این محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اینکه کیفیت موجودات از یکدیگر تاثیرپذیر هستند، ادامه داد: کیفیت موجودات با توجه به زمان، مکان، نوع پوشش و نوع خوراک تغییر مي‌يابد.
اسحاقی با اشاره به اینکه مردم ایران از نظر اصلاح تغذیه از جهانیان عقب هستند، افزود: مردم ایران بدن خود را به گونه‌ای عادت داده‌اند که غذای هر چهار فصل آنها یکی است و با توجه به تغییر فصل‌ها در طول سال در برنامه‌غذایی خود تغییری ایجاد نمی‌کنند.
وی، تغذیه را هر چیزی که برای سیستم‌های مختلف بدن قابل جذب باشد، تعریف کرد و گفت: در طب سنتی و اسلامی، غذاها به گروه‌هاي غذاهای خوراکی، دیداری، شنیداری، جذبی (آنچه با بدن ارتباط دارد)، نسبی، تفکر و غذای انس تقسیم بندی می‌شوند.
این محقق طب سنتی و اسلامی، نگاه به رنگ‌های مناسب با طبیعت بدن، صورت نوزادان و آب جاری را از جمله بهترین غذاهای دیداری عنوان کرد و افزود: شنیدن صدای تلاوت قرآن و اذان بهترین تغذیه شنیداری برای بدن است.
اسحاقی، درمان افسردگی را غذاي گرم شنیداری دانست و گفت: صوت قرآن و اذان غذاهای گرم شنیداری هستند.
وی، بوی گلاب، عرق نعنا، اسپند و مشک و عود را بهترین غذاهای بویایی با توجه به طبیعت افراد عنوان کرد و ادامه داد: برای مثال، بوی گل نرگس برای درمان آلزایمر مناسب است و بوی عرق نعنا در مواقع ضروری انسان را از خوابیدن دور می‌کند.
این محقق طب سنتی و اسلامی، نوع لباسی که افراد استفاده می‌کنند و نوع تشکی که بر روی آن استراحت می‌کنند را از جمله غذاهای جذبی بدن عنوان کرد و گفت: بسیاری از مشکلات جسمی بدن مربوط به نوع غذاهای جذبی است که مصرف می‌‌شود و چنانچه به غذاهای جذبی بیشتر توجه شود افراد کمتر دچار بیماری‌‌های جسمی و پوستی خواهند شد.
اسحاقی به غذای انس اشاره کرد و افزود: غذای انس انسان‌ها توسط کسانی که با آنها ارتباط نزدیک دارند تامین می‌شود و بهترین نوع غذای انس از طریق ارتباط با تنها خالق جهان هستی تامین می‌شود.
وی با اشاره به تقسیم‌بندی خوراکی‌ها در طب سنتی و اسلامی، تصریح کرد: در علم سنتی و اسلامی، غذاها به شش نوع لطیف، کثیف، فاسد، صالح، کثیرالغذا و قلیل الغذا تقسیم می‌شوند.
این محقق طب سنتی و اسلامی ادامه داد: همچنین هر گروه از این مواد خوراکی خود به سه گروه تقسیم می‌شوند که در مجموع 18 گروه خوراکی در علم سنتی و اسلامی تعریف شده است که در بین علوم و مکاتب علمی دنیا بی‌نظیر است.
اسحاقی در ادامه به مزاج‌های موجود در بدن انسان اشاره کرد و افزود: صفرا (گرم و خشک)، سودا (سرد و خشک) ، بلغم ( سرد و تر) و دم (گرم و تر) مزاج‌های بدن انسان‌ها هستند که در زمان‌های مختلف تغییر می‌یابند.
وی با بیان اینکه عواملی مانند آب و هوا، خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها، حرکت و سکون، خواب و بیداری، احتباس و استفراغ و اعراض نفسانی بر روی تغییر مزاج انسان‌ها تاثیرگذار است، اضافه کرد: مزاج‌ها در بدن انسان شناور هستند و با توجه به تغییر شرایط بیرونی آنها نیز تغییر خواهند کرد.
این محقق طب سنتی و اسلامی با تاکید بر اين‌كه در حال حاضر بسیاری از دانشمندان بزرگ دنیا درباره علم سنتی و اسلامی تحقیق می‌کنند، افزود: امروزه هر علمی که در دنیا کشف می‌شود مهر تاییدی بر علم سنتی و اسلامی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر