چاي سفيد چه تفاوتي با چاي سياه دارد؟


چای سفید از لطیف ترین چای هاست، تلخ نیست، طعم ملایم و شیرین دارد و سرشار از آنتي اکسيدان است.
به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛انواع چای در بازار موجود است؛ از چای سیاه گرفته تا چای سبز  و چای سفید. منشا این چای‌ها همگی برگ گیاه چای است که زادگاه آن کشور چین است. بسته به اینکه درجات تخمیر تا چه حد باشد، چای به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود.

بیشترین درجه تخمیر را چای سیاه و کمترین درجه تخمیر را چای سبز دارد.

چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از اینکه برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند.در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛
به‌ نحوی‌که در چای سبز و سفید مقدار کافئین به حداقل ممکن می‌رسد. پلی ‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارد در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام کلی‌ کاتچین یا کتکین شناخته می‌شوند.
یکی از تفاوت های اصلی چای سبز و سفید، چگونگی فرآوری است. برای تولید چای سبز، برگ های چای را در معرض حرارت قرار می دهند تا رطوبت خود را از دست دهند و خشک شوند. درحالی که چای سفید را با استفاده از نور طبیعی خورشید یا در دمای پایین اتاق خشک می کنند. بدین ترتیب، "پلی فنلهای" چای از بین نمی روند.
بنابراین، چای سفید، خاصیتی فوق العاده دارد و سه برابر چای سبز یا سیاه، حاوی پلی فنل های آنتی اکسیدان است. تحقیقات علمی، حاکی از تاثیر صد در صدی این ماده در پاک کردن بدن از رادیکال های آزادی است که باعث آویزان شدن پوست در اثر افزایش سن می شوند.

چای سفید، به دلیل تفاوت فرآوری، گران تر از دیگر انواع است. برگ های تازه، از بوته هایی خاص چیده می شوند و زیر نور خورشید، خشک می شوند. برای تهیه این نوع چای، فقط برگ هایی خاص از بوته ها چیده می شوند. برخی از مشهورترین متخصصان چای جهان، چای سفید را بهتر از حتی چای سبز می دانند. چای سفید، فقط از بوته های "دا بای هائو" استحصال می شود.
بهتر است که چای سفید را در دمایی کمتر از آب جوش تهیه کرد. انواع مختلفی از چای سفید وجود دارند. هرچه کیفیت برگ های انتخابی برای تولید چای سفید، عالی تر باشد، قیمت آن هم گرانتر می شود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر