بیسکویت ميان ‌وعده‌اي مفيد يا مضر


جام جم آنلاين: آيا بيسكويت يك ميان‌وعده مناسب براي دانش‌آموز محسوب مي‌شود؟ در ميان انواع و اقسام بيسكويت‌هاي كرم‌دار، سبوس‌دار، رژيمي، ويفري، شكلاتي و كراكرنمكي كدام‌يك ارزش تغذيه‌اي بيشتري دارد؟ آيا بيسكويت‌هاي سبوس‌دار واقعا رژيمي است؟ اينها سوالاتي است كه اين روزها اغلب خانواده‌هايي كه بچه مدرسه‌اي دارند از كارشناسان و متخصصان علوم غذايي مي‌پرسند. اما براستي بيسكويت‌ چه خاصيتي دارد؟
يكي از خاصيت‌هاي خوب بيسكويت، ماندگاري بالاي آن است. اين محصول به دليل قطر كم، بخوبي پخته و به دليل رطوبت پايين دچار كپك‌زدگي و فساد ميكروبي زودرس نمي‌شود.
بيسكويت از موادي چون آرد گندم، شكر، تخم‌مرغ، روغن جامد، نشاسته و برخي افزودني‌هاي ديگر تهيه مي‌شود. در خمير اغلب بيسكويت‌ها به جاي مخمر از جوش‌شيرين و بهبوددهنده‌هاي سنتزي استفاده مي‌شود كه ارزش تغذيه‌اي چنداني ندارد.
روغن به كار رفته در اين محصول نيز از نوع روغن مخصوص قنادي با درجه اشباع بالاست و ساختار آن با روغن‌هاي خانگي متفاوت است.
بيشتر بيسكويت‌ها، پركالري‌ و در هر صدگرم آنها 330 كالري انرژي نهفته است. البته اين ميزان در بيسكويت‌هاي كرم‌دار و شكلاتي بيشتر است.
بيسكويت كرم‌دار؛ پرچرب و پركالري
در ميان طيف وسيع بيسكويت‌ها، انواع كرم‌دار آن كالري بسيار بالايي دارد و چاق‌كننده است. كالري بالاي اين محصول به دليل كرم خامه‌اي‌شكل پرچربي است كه به صورت يك لايه ميان هر دو عدد بيسكويت استفاده مي‌شود.
اين كرم از مخلوط روغن جامد، پودر شكر، مواد رنگي و اسانس تهيه مي‌شود و برخلاف ظاهر خامه‌اي مزاياي تغذيه‌اي خامه لبني را ندارد. اين بيسكويت براي مبتلايان به ديابت، چربي خون بالا و دانش‌آموزان چاق محدوديت مصرف دارد.
ويفرها، كم‌كالري‌
ويفرها به دليل داشتن طعم‌هاي متنوع و ايجاد حس مطلوب در زمان جويدن بيشتر مورد استقبال كودكان است. كرم موجود در اين محصول از بيسكويت كرم‌دار،​كم‌حجم‌تر و كم‌كالري‌تر بوده و چاق‌كنندگي كمتري دارد، اما نكته مهم آن‌كه برخي توليدكنندگان غيرمتعهد براي افزايش جذب مصرف‌كننده از اسانس‌هاي ميوه‌اي شيميايي در دوزهاي بالا استفاده مي‌كنند كه مي‌تواند براي كودكان در حال رشد و افرادي كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، مخاطره‌آميز باشد.
از اين رو از مصرف ويفرهايي كه طعم و بوي قوي دارد اجتناب كنيد. طعم كاكائويي و قهوه در اغلب ويفرها منشا طبيعي دارد.
بيسكويت سبوس‌دار، رژيمي نيست
متاسفانه اين روزها بيسكويت سبوس‌دار از نظر افراد چاق، رژيمي و كم‌كالري و از نظر مبتلايان به ديابت به دليل دارا بودن سبوس گندم بي‌ضرر محسوب مي‌شود.
اما بايد بدانيد اين بيسكويت درمقايسه با بيسكويت معمولي تنها سبوس بيشتري دارد و روغن و شكر به كار رفته در آن مانند ساير بيسكويت‌ها به يك ميزان بوده و چاق‌كننده است و براي افراد ديابتي محدوديت مصرف دارد البته اين محصول به دليل آن‌كه از آرد كامل گندم و سبوس تهيه مي‌شود از نظر تغذيه‌اي بر ساير بيسكويت‌ها برتري داشته و مصرف آن براي ميان‌وعده دانش‌آموز گزينه مناسبي است.
بيسكويت رژيمي نداريم!
چند سالي است كه در برخي مغازه‌ها يا نانوايي‌هاي فانتزي، بيسكويت‌هايي تهيه مي‌شود كه شيره توت، خرما، انگور يا شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي جايگزين شكر شده و با نام رژيمي براي افراد ديابتي عرضه مي‌شود؛ اما بايد بدانيد شيره‌ها همچون شكر، كالري يكساني دارد و درصدي از قند موجود در آنها از نوع ساكاروز بوده و براي جذب، نياز به انسولين دارد.
از سوي ديگر تهيه بيسكويت‌هاي رژيمي يك كار سنتي نيست كه يك نانوا يا كارگر معمولي بتواند آن را انجام دهد. اين نوع محصولات بايد زير نظر متخصصان تغذيه و طبق يك فرمولاسيون استاندارد تهيه شود.
كراكر و چوب شور، نوعي بيسكويت نمكي
شايد تا به حال نام كراكر به گوشتان نخورده باشد. كراكر همان بيسكويت‌هاي ترد مربع‌شكل با سطوح آغشته به ذرات درشت نمك است كه اين روزها در اشكال متنوع و اندازه‌هاي ريز و درشت تهيه مي‌شود. اين بيسكويت به دليل دارا بودن نمك براي افراد با فشار خون بالا، بيماران كليوي و قلبي محدوديت مصرف دارد.
نوع ديگر بيسكويت‌هاي نمكي، چوب شور است كه مصرف چند عدد آن براي افرادي كه سردرد يا سرگيجه ناشي از فشار خون پايين دارند، مناسب است. چوب‌هاي حاوي دانه‌هاي كنجد يا كره بادام زميني گزينه بهتري است.
احتياط كنيد!
بيسكويت‌هايي كه با آرد گندم تهيه مي‌شود براي كودكان كمتر از ‌هفت ماه توصيه نمي‌شود. عوارض مصرف‌ اين خوراكي براي كودكان سه چهار ماهه مي‌تواند به شكل آلرژي به گندم و اسهال‌هاي مزمن تظاهر كند. بيسكويت گندم براي مبتلايان به سلياك (اختلال خودايمني روده باريك با زمينه ژنتيكي) و انواع شكلاتي آن براي كودكان بيش‌فعال توصيه نمي‌شود.
خطر بيسكويت‌هاي سوخته
از مصرف بيسكويت‌هاي سوخته و تلخ‌ بپرهيزيد. در اثر سوخته و قهوه‌اي‌شدن محصولات داراي مواد كربوهيدراتي همچون بيسكويت در حرارت‌هاي بالاي پخت، ماده‌اي سرطان‌زا به نام «آكريلاميد» ايجاد مي‌شود.
اين ماده به محض ورود به بدن تجزيه شده و مي‌تواند موجب تضعيف سيستم ايمني و عصبي بدن شود و به بروز انواع سرطان بينجامد.
بيسكويت كيلويي نخريد
بيشتر بيسكويت‌هايي كه به صورت فله‌اي در برخي مغازه‌ها يا نانوايي‌هاي فانتزي از سوي كارگران تهيه مي‌شود اغلب حاوي مواد افزودني و نگه دارنده‌هاي غيرمجاز با دز بالا بوده و در شرايط غيربهداشتي توليد مي‌شود.
اين محصولات گرچه قيمت پايين‌تري داشته و به‌صرفه‌تر است، اما به دليل آن‌كه تاريخ توليد نامعلوم، شرايط نگهداري نامساعد و مواد اوليه نامرغوب دارد و اغلب به صورت روباز و خارج از بسته‌بندي به دور از نظارت وزارت بهداشت تهيه و عرضه مي‌شود براي سلامت مصرف‌كننده بخصوص كودكان و دانش‌آموزاني كه مصرف مستمر و طولاني‌مدت دارند، مخاطره‌آميز است.
فاخره بهبهاني - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر