از مصرف مواد غذایی دودی خودداری کنید


اگر می خواهید بدانید چرا باید از مصرف مواد غذایی دودی خودداری کرد ادامه مطلب را بخوانید.
دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان گوارش، مری، معده، کولون (روده بزرگ)، کبد، لوزالمعده در ایران بسیار شایع است.

وی ادامه داد: مهم ترین محل های شایع این سرطان ها در ایران در نواحی اردبیل، گلستان است.
دریانی افزود: از عوامل مستعد کننده ی سرطان های معده و مری می توان به عوامل محیطی و ژنتیکی را نام برد.
از جمله عوامل محیطی می توان به ینتریت موجود در غذا را نام برد که عامل ایجاد و مستعد کننده ی سرطان هست به خصوص در مناطقی که به خاک منفطه ینتریت می زند مایکان آن نواحی در معرض بیش تر سرطان قرار می گیرند.وی تصریح کرد:نيتریت به عنوان ماده نگه دارنده استفاده می شود، در زمان های گذشته که یخچال وجود نداشت در روستاها گوشت را نمک می زدند و در سرداب ها نگه داری می کردند که به خاطر همین سرطان مری و معده در ایران زیاد بود.

دریانی اظهار داشت: از جمله عواملی که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد نمک زدن و دودی کردن مواد ي مثل ماهی که خطر ابتلا را افزایش می دهد.

از جمله موادی که خطر سرطان را افزایش می دهد فضولاتی است که برای گرم کردن فضا از آن استفاده می کنند که این فضولات ماده ای به نام هیدروکربن از خود آزاد می کند که سرطان زا خواهد بود.و

دریانی تشریح کرد: بر عکس غذاهایی که تازه مصرف شود مانند میوه ها مرکبات، به خصوص ویتامین c مقدار زیادی سبزیجات خطر ابتلا به سرطان به خصوص معده را کاهش می دهد.

وی متذکر شد: از عوامل دیگر ایجاد شده در سرطان عوامل ژنتیکی را می توان نام برد مثلا کسانی که برادر و خواهر آن ها دچار سرطان شده است احتمال ایجاد سرطان به خصوص در سن پائین افزایش پیدا می کند.

از عوامل دیگر باکتری هلیکو باکتر است که شایع ترین عفونت معده را این باکتری ایجاد می کند.

ابراهیمی دریانی تاکید کرد: این باکتری به خصوص در کودکانی که در خاک بازی می کنند و یا مصرف آب آلوده باکتری وارد بدن می شود.

10 درصد افرادی که به این آلودگی دچار هستند به زخم اثنی عشر مبتلا و یک درصد هم به سرطان معده دچار می شوند.

اگر افراد به این باکتری مبتلا هستند با مصرف آنتی بیوتیک كه در از بین بردن این باکتری موثر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر