جایگزین‌هایی برای مواد پروتئینی گران‌قیمت


روزهای آخر ماه كه فرا می‌رسد، كفگیر برخی از حقوق‌بگیران به ته‌ دیگ می‌خورد و روزهای نه گفتن به همسر و فرزند و وعده اول ماه دادن است البته خانواده‌های كم ‌درآمدی هم هستند كه بیشتر روزها همین حكایت كفگیر و ته دیگ را دارند و هزینه‌های زندگی، این فرصت را برایشان باقی نمی‌گذارد كه به فكر یك برنامه غذایی مفید و كامل باشند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در سبد خرید خانوارهای كم‌درآمد  تنقلات كم‌ارزش و مواد  نشاسته‌ای حرف اول را می‌زند و اغلب این افراد به مصرف كم مواد  پروتئینی قناعت می‌كنند ، اما باید  بدانید با كمی برنامه‌ریزی و توجه می‌شود  مواد  پروتئینی ارزان‌تری را وارد  سبد  غذایی كرد  و به نیازهای تغذیه‌ای بدن پاسخی مطلوب د اد .گوشت شتر جایگزین مناسب گوشت گوسفند 

عمده‌ترین ارزش غذایی گوشت‌ها به دلیل پروتئین بالای آنهاست. پروتئین یكی از اركان دفاعی برای افزایش قدرت بدن در مقابل عوامل بیماری‌زاست.گوشت گوسفند ، گوساله و شتر ازجمله گوشت‌های قرمزی هستند كه از نظر ارزش تغذیه‌ای با یكد یگر برابری می‌كنند  و میزان روی، آهن و ویتامین B12 د ر آنها یكسان است بنابراین قیمت بالای گوشت گوسفند دلیلی بر مغذی‌تر بودن آن نیست.

علت استقبال خانواده‌ها از این گوشت چربی بالا و بافت نرم و طعم لذیذ آن است اما باید  بدانید  گوشت گوساله علاوه بر آن‌كه كم‌چرب‌تر است در مقایسه با گوشت گوسفند  كلسترول پایین‌تری دارد .گوشت شتر نیز از نظر قیمت با گوشت گوساله و گاو تفاوت چند انی ند ارد ، پروتئین و چربی كمتری دارد  اما سد یم آن زیاد  است. آهن و روی آن كمتر از دام‌های دیگر است، اما فسفر، كلسیم و B كمپلكس بالایی بخصوص د ر عضلات ران آن وجود  دارد .شترهای بین یك تا سه سال گوشت نرم‌تر و لذیذتری د ارند  و برای كبابی و چرخ كردن مطلوب‌ترند . دل و جگر ​این حیوان نیز همچون دام‌های اهلی ارزش تغذیه‌ای یكسانی د ارد .

گوشت منجمد  ارزان‌تر از گوشت تازه

اغلب خانواده‌ها بر این باورند  كه گوشت‌های منجمد به دلیل آن‌كه تازه نیستند  و انواع وارد اتی آن مسافتی طولانی را برای رسید ن به كشور طی كرد ه‌اند ، فاقد  ارزش غذایی‌اند ، اما باید بدانید وقتی گوشت منجمد  می‌شود  میكروارگانیسم‌های مضر آن غیرفعال شده و مدت زمان نگهداری آن تا یكسال افزایش می‌یابد .این گوشت‌ها به دلیل آن‌كه د ر صنعت با دستگاه‌های مجهز بسرعت فریز می‌شوند تركیبات مغذی آن دستخوش تغییرات قرار نخواهد گرفت و اگر بخوبی یخ‌زدایی شوند  از ارزش تغذیه‌ای آنها كاسته نمی‌شود  البته خوب است بدانید نگهداری طولانی مدت این گوشت‌ها در فریزرهای خانگی موجب تخریب برخی ویتامین‌های حساس و درصدی از آهن آن می‌شود .در زمان خرید گوشت سفید یا قرمز منجمد به تاریخ مصرف آن دقت كنید . این گوشت‌ها باید به رنگ طبیعی و فاقد  تراوشات خونی یخ‌زده باشند .

تخم‌مرغ ارزشمند ترین منبع پروتئین

از نظر متخصصان تغذیه تخم‌مرغ از لحاظ پروتئین غنی است و نمره 100 را به خود  اختصاص می‌دهد .اگر تخم‌مرغ را با سیب‌زمینی، آرد گندم، شیر یا لوبیا سبز مخلوط كنید ارزش بیولوژیكی آن بیشتر شده و از 100 هم می‌گذرد .همچنین اگر به سالاد كاهو یك عدد  تخم‌مرغ رنده شده به همراه مقداری لوبیای پخته و ذرت بیفزایید بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای‌ را تامین خواهد كرد .

كیلكا، جایگزین ماهی‌های بزرگ و میگو

معمولا ماهی و میگو در سبد  خرید  خانوار ایرانی كمتر به چشم می‌خورد  و سرانه مصرف آن در كشور بسیار پایین است. وقتی هم كه قیمت آن بالا برود  به كل از سبد  خرید  حذف می‌شود .در هر حال اگر ماهی​خور قهاری هستید  و وسعتان به خرید  ماهی‌هایی چون سفید ، شیر، كپور، كفال، سنگسر و قزل‌آلا و حتی گوشت و مرغ نرسید  كیلكا گزینه مناسبی است، چراكه علاوه بر قیمت پایین ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد .

ارزش این ماهی ریزجثه همانند ماهی‌های بزرگ و در بعضی موارد  از گوشت و مرغ بیشتر است. نوعی ماهی كم‌چرب است كه عمد ه‌ترین قسمت بافت آن را پروتئین تشكیل می‌د هد .كیفیت پروتئین آن با توجه به اسید آمینه ضروری برابر با گوشت قرمز است. بسیار سهل‌الهضم بوده و 96 درصد  قابلیت جذب دارد .

حاوی چربی امگا-3 و در گوشت آن علاوه بر ویتامین A و D مقادیری ویتامین B12 یافت می‌شود . ید  و آهن آن زیاد  و به د لیل آن‌كه به همراه پوست و استخوان مصرف می‌شود  منبع سرشار فسفر و كلسیم است و برای خانم‌های بارد ار، یائسه و افراد در حال رشد  مناسب است و از بروز پوكی استخوان جلوگیری می‌كند .در حالت انجماد  شكم این ماهی را تخلیه كنید  و پس از شست‌وشو در كمی آرد  بغلتانید  و سپس با حرارت كم سرخ كنید . سوخاری این ماهی از چیپس میگو بسیار لذیذتر است و آبپز آن هم خوشمزه است.

غذاهای پروتئینی كم‌ارزش را حذف كنید 

نظر به این‌كه برخی خانواده‌ها به دلیل مسائل اقتصادی، خود را قاد ر به خرید  گوشت، مرغ و ماهی نمی‌بینند  ترجیح می‌دهند  از فرآورده‌های آماد ه و نیمه آماد ه‌ای چون انواع ناگت‌ها، سوسیس، كالباس، همبرگر و... استفاده كنند  و بیشتر مردم این نوع فرآورد ه‌ها را براساس ظاهر گوشتی​شان صد درصد  پروتئینی می‌د انند .اما خوب است بد انید درصد زیادی از این فرآورده‌ها را چربی و مواد حجم‌ دهنده غیرگوشتی تشكیل می‌دهد بنابراین اگر به دقت بیندیشیم متوجه می‌شویم كه هیچ تفاوتی میان قیمت این نوع فرآورده‌ها با گوشت و مرغ تازه وجود ندارد  و گاهی گران‌تر هم تمام می‌شود .

پول‌تان را خرج هله‌هوله نكنید 

برای داشتن تغذیه خوب ازعادات ناد رست تغذیه‌ای دوری كنید . یكی از این عادات گرایش به مصرف تنقلات بی‌ارزش است.چیپس، پفك، بیسكویت‌های كرمدار، انواع اسنك‌ها، نوشیدنی‌های صنعتی و انواع شكلات‌ها به دلیل مواد  قندی تا مدتی ما را سیر نگهداشته و جلوی اشتهایمان را می‌گیرند اما خوب است بدانید سیری ناشی از مصرف این تنقلات نوعی سیری كاذب است و نمی‌تواند تامین‌كننده نیاز تك‌تك سلول‌های بدن ما باشد بنابراین پول این تنقلات بی‌ارزش را به مواد غذایی مفید  اختصاص د هید .

هفته‌ای سه مرتبه گوشت بخورید 

به گفته متخصصان تغذیه مصرف 60 تا 90 گرم گوشت در روز لازم است، اما كم خوردن آن هم ما را بیمار نخواهد  كرد . سویا، قارچ، حبوبات و تخم مرغ ارزان‌ترین منابع پروتئینی هستند  و سه تا چهار روز در هفته را می‌توانید با غذاهای حاوی این مواد بگذرانید .دو تا سه روز دیگر را به گوشت قرمز و سفید  اختصاص دهید . 50 تا 60 گرم این گوشت‌ها به همراه برنج یا نان می‌تواند  نیاز تغذیه‌ای بدن ما را تامین كند البته به یاد داشته باشید كه هرگز گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز نكنید .آهن، روی و ویتامین B گوشت قرمز بیشتر و قابل جذب‌تر از گوشت سفید  است و افراد در سنین رشد و زنان باردار نباید آن را از برنامه غذایی خود حذف كنند .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر