عادات غذایی می تواند فرد را مستعد بروز سنگ کلیه کند

 
سنگ کلیه بیماری نسبتاً شایعی است که با افزایش سن میزان ابتلا به آن نیز افزایش می یابد.
به گزارش وب دا، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: سنگ کلیه زمانی تشکیل می شود که یا غلظت مواد دفعی تشکیل دهنده سنگ در ادرار زیاد باشد و یا محیط برای تشکیل سنگ مساعد باشد.
دکتر ناصر سعیدی اظهار داشت: حدود 80 درصد از سنگ های کلیه از نوع سنگ های کلسیمی (اگزالات کلسیم) می باشند و عادات غذایی می تواند فرد را مستعد بروز سنگ کلیه کند.
این متخصص داخلي و فوق تخصص كليه و فشار خون بیان کرد: نوع و میزان غذا و مایعات مصرفی می تواند شخص را مستعد سنگ کلیه کند.
وی ادامه داد: افرادی که مایعات کمی می نوشند ادرار غلیظ تر دارند و در نتیجه احتمال ایجاد سنگ بیشتر است.
دکتر سعیدی گفت: نکته ای که وجود دارد این است که در فرهنگ عامه اینطور تصور می شود که محدود کردن مصرف کلسیم در رژیم غذایی مانند مصرف لبنیات و شیر باعث کمتر شدن احتمال سنگ می شود، اما حقیقت این است که محدود کردن مصرف کلسیم (لبنیات) با افزایش بروز سنگ همراه است.
وی افزود: اگر مصرف لبنیات به حدّ کافی باشد نه تنها باعث تشکیل سنگ نمی شود بلکه از آن جلوگیری می کند زیرا مصرف کلسیم در رژیم غذایی باعث می شود اگزالات از روده کمتر جذب شود و در نتیجه تشکیل سنگ اگزالات کلسیم در کلیه کمتر شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي اراك در پایان اظهار داشت: توصیه می شود افرادی که کلیه سنگ ساز دارند روزی یک لیوان شیر یا دو پیاله کوچک ماست یا به اندازه یک قوطی کبریت پنیر استفاده کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر