ويتامين D بهترين محافظ قلب

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
حتما تا به حال با خواندن اين موارد متقاعد شده‌ايد كه چرا مصرف ويتامين D تا اين اندازه توصيه مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهند كه حدود 41 درصد از مردان و 53 درصد از زنان با كمبود شديد ويتامين D مواجه هستند. بسياري از مردم در مورد ميزان مصرف ويتامين D اطلاع چنداني ندارند و البته تعجبي هم ندارد؛ زيرا متخصصان پزشكي مردم را به اندازه كافي راهنمايي نكرده‌اند و دولت‌ها وظيفه دارند اين كمبود اطلاعات را جبران كنند. طبق نظريات پزشكي، هر فرد روزانه به Iu 2000 ويتامين D نياز دارد. در تابستان مي‌توانيد هر روز به مدت 10- 15 دقيقه در برابر نور مستقيم خورشيد قرار بگيريد تا ويتامين D مورد نياز بدن‌تان تامين شود؛ اما در فصل سرد، نور خورشيد به اندازه كافي قوي نيست تا بتواند ويتامين D مورد نياز شما را تامين كند. بهتر است دفعه بعد كه آزمايش خون مي‌دهيد، از پزشك‌تان درخواست كنيد تا ميزان ويتامين D موجود در خون‌تان را هم تعيين كند. مقدار مطلوب ويتامين D بدن 35- 55 نانو گرم در هر ميلي‌ليتر يا به عبارت ديگر 80- 120 نانومول در هر ليتر است. اگر ميزان ويتامين D شما كمتر از اين مقدار باشد، بهتر است با مشورت پزشك شروع به مصرف مكمل‌هاي ويتامين D كنيد. شش ماه بعد يك آزمايش ديگر بدهيد تا مشخص شود ويتامين D موجود در بدن‌تان به حد مطلوب رسيده است يا خير؟ اگر خودسرانه مصرف مكمل‌هاي ويتامين D را شروع كرده و نمي‌دانيد كه در اين كار زياده‌روي كرده‌ايد يا نه، زياد نگران نباشيد؛ زيرا هيچ خطر جدي شما را تهديد نخواهد كرد. متخصصان مي‌گويند مصرف ويتامين D هيچ نوع عوارض جانبي به دنبال ندارد.  با افزايش سن و ورود به مرحله ميانسالي و سپس پيري، كمبود ويتامين D در بدن بيشتر مي‌شود؛ زيرا بدن قدرت كمتري براي توليد و دريافت ويتامين D از نور خورشيد دارد؛ بنابراين اگر در نزديكان خود فرد كهنسالي داريد، حتما مصرف مكمل‌ها و داروهاي حاوي ويتامين D را به او توصيه كنيد.

آيا تا به حال اين فكر به ذهن‌تان خطور كرده است كه« چگونه مي‌توان از نزديكانم در برابر سرطان، بيماري‌هاي قلبي، آرتروز و آنفلوآنزاي H1N1 محافظت كنم؟»

 پاسخ اين سوال ويتامين D است.
هم‌اكنون زمان آن رسيده است كه يك‌ بار ديگر در مورد اهميت فوق‌العاده ويتامين D صحبت كنيم. ما پيش از اين مطالب زيادي راجع به ويتامين D يا همان ويتامين نور خورشيد گفته‌ايم، اما بهتر است يك بار ديگر اين تكرار را تحمل كنيد؛ چرا كه اين بار مي‌خواهيم از نتايج شگفت‌انگيز مصرف ويتامين D بگوييم. مادرم چندي پيش راجع به برخي از مشكلات سلامتي‌اش و اينكه چقدر استخوان‌هايش نازك و شكننده شده‌اند، با من حرف مي‌زد. من از او پرسيدم كه آيا ويتامين D مصرف مي‌كند؟ و او در پاسخ گفت كه دكترش توصيه‌اي در اين باره به او نكرده است. من با اطلاع از آخرين يافته‌ها راجع به مزاياي استفاده از مكمل‌هاي ويتامين D، به او تاكيد كردم كه حتما مصرف اين ويتامين را در رژيم روزانه‌اش بگنجاند؛ زيرا:

1- اين ويتامين از سرطان سينه جلوگيري و در افرادي كه مبتلا به سرطان سينه هستند، با پيشرفت آن مقابله مي‌كند. تا به حال تحقيقات بسياري در اين زمينه انجام شده است. براساس آخرين يافته‌ها در زمينه سرطان سينه، زناني كه كمبود ويتامين D دارند، بيشتر در معرض گسترش اين بيماري هستند.

2- ويتامين D از سرطان روده جلوگيري مي‌كند. پژوهش‌ها نشان مي‌دهد، بيماران مبتلا به سرطان روده كه با كمبود ويتامين D نيز مواجهند، دو برابر بيش از بيماران مبتلا به سرطان روده كه كمبود ويتامين D ندارند، در معرض خطر مرگ هستند.

3- ويتامين D مي‌تواند فرد را در برابر شانزده نوع سرطان محافظت كند كه از جمله آنها سرطان‌هاي كشنده لوزالمعده و ريه است.

4- ويتامين D از بروز سكته و حملات قلبي جلوگيري مي‌كند. پژوهش‌هاي اخير پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان مي‌دهد افرادي كه كمبود ويتامين D دارند، 60 درصد بيشتر از ديگران در معرض خطر سكته و حملات قلبي هستند و بعد از گذشت پنج سال قلب‌شان از كار مي‌افتد.

5- ويتامين D، سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند و به همين دليل افرادي كه كمبود ويتامين D دارند، بيشتر دچار سرماخوردگي و آنفلوآنزا مي‌شوند و آنفلوآنزاي H1N1 كه يك بيماري بسيار جدي و خطرناك است، آنها را بيشتر تهديد مي‌كند.

6- ويتامين D خطر شكستگي و ترك خوردن استخوان‌ها را تا 20 درصد كاهش مي‌دهد.

7- مصرف مكمل‌هاي ويتامين D باعث مي‌شود بيشتر عمر كنيد! دانشمندان هنوز دليل آن را به خوبي نمي‌دانند، ولي با تحقيقاتي كه روي سه‌هزار فرد بالاي 73 سال انجام دادند، دريافتند افرادي كه ميزان ويتامين D  بدنشان كم است، تا 83 درصد زودتر از ديگران مي‌ميرند.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۴

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر