مصرف زياد فرآورده هاي گوشتي و پروتئيني، ابتلا به بیماری نقرس را افزایش می دهد

 
نقرس از شايع ترين بيماري هاي مفصل است كه بر اثر تشكيل كريستال هاي اسيداوريكي و افزايش آن در خون به وجود مي آيد و زمينه التهاب شديد مفصلي را كه با درد شديد همراه است، فراهم مي آورد.
به گزارش وب دا، يك متخصص داخلي ضمن بيان این مطلب گفت: هنگامي كه كريستال هاي اسيداوريك كه ميزان آن در خون افزايش يافته وارد مفصل مي شود، التهاب شديدي در مفصل به وجود مي آيد كه با علايم حادي فرد را آزار مي دهد.
دكتر علي پوراكبر افزود: بيمار مبتلا به نقرس به طور معمول در عرض چند ساعت به درد، قرمزي و تورم يكي از مفاصل تحت فشار بدن دچار مي شود.
وي تصريح کرد: مفاصل انگشت شست پا و زانو 2 مفصل درگير اين بيماري است و درد و التهاب آن به حدي شديد است كه فرد مبتلا اجازه معاينه و حتي تماس دست معاينه كننده با مفصل را نمي دهد و حتي گاهي نمي تواند جوراب يا لباس خودرا بپوشد.
این متخصص داخلي گفت: درد و تورم شديد مفاصل، بدون درمان چند روز ادامه مي يابد و گاهي اوقات به حالت مزمن تبديل مي شود.
وي به دلايل ايجاد نقرس اشاره کرد و گفت: افزايش توليد اسيداوريك كه از تجزيه پروتئين ها در بدن به وجود مي آيد و كاهش دفع آن از كليه، زمينه ابتلا به نقرس را فراهم مي آورد.
به گفته اين پزشك متخصص، مصرف زياد فرآورده هاي گوشتي و پروتئيني و بيماري هاي كليوي كه متاسفانه در جامعه ما رو به افزايش است احتمال ابتلا به اين بيماري را افزايش مي دهد.
وي با بيان اين كه با افزايش سن و نارسايي كليوي ميزان ابتلا به اين بيماري افزايش مي يابد، خاطر نشان کرد: بسياري از افراد به اشتباه تصور مي كنند مصرف گوشت قرمز باعث ايجاد نقرس مي شود و از مصرف آن خودداري مي كنند.

دكتر پوراكبر عوارض كليوي ناشي از فشار خون و ديابت كنترل نشده را در بروز نقرس موثر دانست و گفت: نقرس جز بيماري هاي بدخيم محسوب نمي شود زيرا عوارض آن به طور عمده به يك يا 2 مفصل محدود مي شود.
وي افزود: زمينه هاي ژنتيكي، تروما(ضربه)، تغييرات دمايي اندام ها به ويژه سرما، اختلالات متابوليكي، مصرف پروتيئن زياد و بيماري هاي كليوي جزو عوامل مستعد كننده نقرس به شمار مي رود.
وي تصريح کرد: داروهاي ضد التهاب خوراكي يا تزريقي براي درمان حاد نقرس به دستور پزشك موثر است.
این متخصص آغاز درمان مناسب نقرس را پس از فروكش كردن علايم حاد اعلام و اظهار کرد: در اين وضعيت اگر بيمار افزايش توليد اسيداوريك داشته باشد پزشك داروهاي كاهنده اسيداوريك نظير «آلوپورينول» تجويز مي كند و اگر فرد مشكل كاهش دفع آن راداشته باشد درمان معطوف به درمان بيماري هاي كليوي خواهد شد.
دکتر اکبرپور گفت: اگر اين بيماري به دليل مصرف پروتئين بالا ايجاد شده باشد نيز گاهي محدود كردن آن در درمان موثر واقع مي شود.
وي توصيح داد: اسيداوريك در خون تمام بيماران مبتلا به نقرس بالاتر از حد نرمال نيست به طوري كه ممكن است فردي به اين بيماري مبتلا باشد اما سطح اسيداوريك بدن او در حد طبيعي باشد.
وي ادامه داد: بيمار در طول عمر خود مستعد بروز حملات نقرسي است و تنها در مواردي كه دليل آن مصرف زياد پروتئين و بيماري هاي كليوي باشد قابل اصلاح و درمان است و زماني كه به طور ژنيتكي اسيداوريك بالاست درمان مختصري در طولاني مدت براي بيمار توصيه مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر