زیان های رژیم پرپروتئین یا پرچرب و کم کربوهیدرات


زیان های رژیم پرپروتئین یا پرچرب و کم کربوهیدرات

 کاهش قند خون: مهمترین اثر زیان بار این رژیم ها، کاهش قند خون است. این مسئله به ویژه در افرادی که به دیابت مبتلا هستند و قرص یا انسولین مصرف می کنند، بسیار مهم است. در این افراد به دلیل کاهش قند خون، پزشک میزان داروی مصرفی بیمار را تغییر می دهد که می تواند روی روند درمان بیماری تأثیرات منفی داشته باشد.
3 دفع آب بدن: این رژیم ها به دلیل داشتن پروتئین بالا به آب بیشتری برای متابولیسم خود نیاز دارند، در نتیجه آب بیشتر از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر کاهش وزن سریع دراین رژیم ها بیشتر به دلیل دفع آب بدن است تا کاهش چربی های ذخیره شده در بدن. 

 عدم تعادل در الکترولیت ها: در این رژیم به دلیل دفع آب از بدن، الکترولیت های بدن نیز دفع شده و بدن با عدم تعادل مایعات مواجه می شود. این امر می تواند موجب بروز شوک در فرد و در برخی موارد مرگ شود. 

 افزایش بار کبد و کلیه: با توجه به میزان بالای پروتئین در این دسته از رژیم ها، بار کلیه و کبد نیز به منظور متابولیسم این مواد افزایش بیشتری می یابد، به عبارت دیگر کبد و کلیه برای انجام فعل و انفعالات شیمیایی این مواد در بدن، به فعالیت بیشتری نیاز دارند تا بتواند مواد سمی حاصل از آن را دفع کنند. 

 کتوزیس: میزان چربی بالای این رژیم ها سبب بروز حالتی به نام کتوزیس می شود. در این وضعیت PH ادرار و خون اسیدی شده و در نتیجه باعث دفع بیشتر املاح از استخوان شده و به ویژه کلسیم را از استخوان ها به درون خون می کشاند و در نهایت احتمال بروز پوکی استخوان را افزایش می دهد. از اثرات دیگر حالت کتوزیس بروز تهوع، سردرد، خستگی ذهن و اختلال در تنفس است که افرادی که از رژیم های کم کربوهیدرات مانند اتکینز پیروی می کنند به این عوارض دچار می شوند. 


 سوءتغذیه: در این رژیم ها تنها از گروه های غذایی پروتئینی و پرچرب استفاده می شود. این محدودیت مصرف سایر گروه های غذایی نظیر غلات، میوه جات و سبزی ها بدن را با محرومیت شدید ویتامین ها و املاح و فیبر مواجه می سازد. 

 بیماری های قلبی و دیابت: در این رژیم ها فرد برای جبران کمبود نان، میوه و سبزی و حبوبات در برنامه غذایی، به مصرف محصولات چرب حیوانی روی می آورد. این چربی ها کلسترول و فشار خون را بالا می برد، و زمینه برای بروز بیماری های دیابت و بیماری های قلبی و عروقی فراهم می کند. 

 بازگشت وزن: برخی پژوهش ها نشان داده اند، این رژیم نیز همانند رژیم های کم چرب و پرکربوهیدرات، پرکالری است در نتیجه در درازمدت بی تأثیر هستند و افرادی که بدین طریق وزن خود را از دست می دهند، پس از مدتی به وزن گذشته خود و یا حتی بیشتر از آن باز می گردند. 

 اختلالات قاعدگی: در زنان نیز در طی هفته های اول و دوم تغییراتی در وضعیت عادت ماهیانه شان دیده می شود در اغلب زنانی که از این رژیم ها پیروی می کنند، کاهش میزان خونریزی ماهیانه دیده می شود و البته در مواردی کاهش میزان درد یا سایر مشکلات مرتبط با سندرم قاعدگی دیده می شود.

 سرطان: یک مطالعه نشان داده است که پیروی از رژیم های پرپروتئین خطر بروز سرطان های مجاری تنفسی را افزایش می دهد. زیرا در این نوع رژیم ها مصرف مواد غذایی گیاهی _ سبزی جات و میوه ها ـ که حاوی عوامل پیشگیری کننده از سرطان هستند، بسیار کمتر از مواد پروتئینی است و مطالعات زیادی نشان داده اند که رژیم های با پروتئین زیاد احتمال ایجاد سلول های سرطانی را زیاد می کنند. 

 از دست دادن عضلات: با وجودی که این رژیم ها از نظر پروتئین غنی هستند، اما چون در کوتاه مدت سبب کاهش وزن زیاد می شوند، به تحلیل عضلات منجر می شوند. این تحلیل عضلات نیز سبب بازگشت مجدد وزن از دست رفته می شود. همچنین سوخت عمده عضلات کربوهیدرات است، در صورتی که رژیم غذایی از نظر کربوهیدرات فقیر باشد، منبع انرژی عضله کاهش می یابد، در نتیجه عملکردشان نیز کمتر شده و احساس خستگی نیز بیشتر می شود. این امر نیز می تواند در دراز مدت به کاهش فعالیت عضله و تحلیل ان ها منجر شود. 

 کاهش متابولیسم بدن: در بیشتر رژیم های کاهش وزن که در مدت زمان طولانی دریافت کالری محدود می شود، بدن برای سازگار شدن با این کاهش کالری دریافت شده و متناسب ساختن آن با فعالیت های حیاتی بدن، متابولیسم خود را کاهش می دهد، تا فعالیت های ضروری بدن دچار مشکل یا کمبود نشود. به این ترتیب به مرور زمان متابولیسم بدن این افراد کاهش یافته و دیگر به رژیم های کم کالری نیز پاسخ نمی دهند. 

 سنگ های کلیه: رژیم هایی که از نظر کربوهیدرات فقیر هستند، می توانند به تولید سنگ های کلیوی منجر شوند. برخی از سنگ ها از رسوب کلسیم مازاد بدن در مجاری ادراری تولید می شوند. کربوهیدرات ها حاوی موادی هستند که به آن ها فیبرهای نامحلول گفته می شود. این فیبرها جذب کلسیم در مجاری گوارشی را کاهش می دهند. به این ترتیب میزان کلسیم در ادرار تولید شده نیز کمتر می شود و از تشکیل سنگ های کلیوی جلوگیری می کنند. در رژیم های کم کربوهیدرات به دلیل پایین بودن فیبرهای نامحلول امکان تشکیل این سنگ ها بیشتر وجود دارد.

 یبوست: فیبرهای نامحلول موجود در کربوهیدرات ها در تنظیم دفع و بهبود عملکرد روده ها، نقش بسیار مهمی دارند. این فیبرها در انواع سبزیجات، میوه ها و حبوبات وجود دارند. رژیم های کم کربوهیدرات بیشتر بر پایه مواد پروتئینی هستند و در آن ها سبزی، میوه و حبوبات کمتری وجود دارد. در نتیجه احتمال بور یبوست در این نوع رژیم ها بالاتر است. ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که یبوست مزمن در بروز سرطان روده نیز نقش تعیین کننده ای دارد.
3 پوکی استخوان: برخی پزوهش ها نشان داده اند استفاده طولانی مدت از رژیم های پرپروتئین و کم کربوهیدرات، خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. پوکی استخوان حالتی است که بر اثر از دست دادن کلسیم استخوان ها پدید می آید. در رژیم های پرپروتئین (و رژیم های بسیار کم پروتئین) دفع کلسیم استخوانی افزایش می یابد. این امر در درازمدت سبب می شود فرد نستعد پوکی استخوان شود. 

 سایر عوارض: به طور کلی افرادی که از این رژیم ها پیروی می کنند، در روزهای ابتدایی کاهش فشار خون، کاهش نفخ و گاز معده، بهبود انرژی و از همه مهمتر کاهش چربی بدن را تجربه می کنند. اما بدن برای تطابق یافتن با وضعیت جدید غذایی با عوارضی نظیر؛ ضعف و خستگی، سردرد، سرگیجه، گرفتگی عضلات پا، تهوع، بدبویی نفس، ریزش مو، اختلالات كبدی، عصبانیت شدید و عدم تحمل دیگران روبرو می شود.

نویسنده:  عالمه حريري فر
منبع: http://www.behsite.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر