نکته های مفید در مورد ویتامین A


ويتامينAدر چه مواد غذايي موجود است؟
اين ويتامين به فرم اصلي اش فقط در مواد غذايي حيواني موجود است. ويتامينA به مقدار زياد در جگر وجود دارد. در تخم مرغ ميزان محدودي از آن يافت مي شوند و شير و لبنيات منابع خوب ويتامينAهستند . پيش سازهاي ويتامينA يعني کاروتنوئيدها که در بدن به ويتامينA تبديل مي شوند، که در سبزيجات با رنگ سبز تيره مثل سبزي خوردن و اسفناج، در سبزيجات نارنجي رنگ مثل هويج و کدو حلوايي و ميوه هاي به رنگ نارنجي مثل پرتقال و گرمک وجود دارد. بدين خاطر است که توصيه مي شود حتماً در کنار غذا، سالاد سبزيجات ، سبزي خوردن ، سوپ سبزيجات يا سبزيجات پخته مثل سيب زميني داشته باشيد.
اما کمبود ويتامين Aچه عوارضي دارد؟

حتماً با اين گفته آشنايي داريد که فردي مي گويد «چشمم کم سو شده است يا در تاريکي خوب نمي بينم» و يا حتي خودتان احساس کرده ايد زماني که از نور زياد به تاريکي وارد مي شويد زمان زيادي طول مي کشد تا اشياء اطاق را ببينيد. همه اين موارد را مي توان به کمبود ويتامينA ربط داد. از آنجا که يکي از نقش هاي اساسي ويتامينA در بينايي مي باشد کمبود آن منجر به عارضه اي به نام شب کوري مي شود.
ويتامينA در رشد نيز مؤثر است و کمبود آن منجر به اختلال در رشد استخوانها مي شود. همچنين با کمبود آن ، ايمني در برابر عفونت کاهش مي يابد و کم خوني عارض مي شود. به دليل تأثير آن در توليد مثل ، کمبود ويتامينA منجر به عدم رشد مناسب جنين و سقط خود به خود مي شود.
به دليل تأثير آن بر حفظ بافت مخاطي در صورت کمبود آن بافتهاي مخاطي بدن که دستگاه گوارش، تنفسي، ادراري و توليد مثل را از ورود ميکروبها محافظت مي کنند، تغيير شکل داده و بدن در معرض عفونت قرار مي گيرد. در اثرکمبود ويتامين ، لايه مخاطي چشم حالت شفاف خود را از دست داده و در صورت ادامه کمبود دريافت، خصوصاً در کودکان مبتلا به سوء تغذيه شديد، کوري عارض مي شود. که خوشبختانه در کشور ما کمبود تا اين حد مشاهده نمي شود.
ممکن است با اين مسأله برخورد کرده باشيد که با لمس سطح بازو يا سطح ران احساس برجستگي هاي دانه مانند مي کنيد، اين نيز يکي از علائم کمبود ويتامينA مي باشد.
ميزان طبيعي ويتامينA در خون افراد بالغ

Mgr  50– 40 است. ميزان مورد نياز ويتامينA،روزانه

Mgr  1000–800 است . براي تأمين اين ميزان ويتامينA، مصرف

لبنيات کافي

(دو ليوان شير يا ماست هر روز) و مصرف

جگر

،

تخم مرغ

،

گوشت گاو

يا

گوسفند کم چربي

در حد مورد نياز (حدود 100grدر روز) و مصرف

سبزيجات تازه

(سالاد يا سبزي خوردن يک بشقاب کوچک) يا سوپ محتوي سبزيجات زياد، نياز روزانه شما را فراهم مي کند.
اگر در مورد مسموميت با ويتامينA مطالبي مطالعه کرديد و يا نگراني داريد بايد بدانيد که ويتامينA از جمله ويتامين هايي است که چون محلول در چربي است و در بدن ذخيره مي شود مصرف زياد آن ايجاد مسموميت مي کند وليکن مصرف مواد غذايي محتوي ويتامينA عامل مسموميت نيست بلکه عموماً مصرف ميزان هاي دارويي به ميزان 1000 برابر مورد نياز موجب مسموميت مي شود. از اينرو اگر از قرص هاي ويتامينA و يا مکمل هاي ويتاميني مصرف مي کنيد لازم است طبق دستور توصيه شده عمل کنيد. از عوارض مسموميت با ويتامينA، خشکي لبها، خشکي بيني و چشمها، ريزش مو، خشک شدن و پوسته شدن پوست بدن، سردرد، تهوع و استفراغ است.در مادران باردار مسموميت ، خطر نقص عضو جنين را بههمراه دارد.
پس بهتراست با مصرف ميزان مورد نياز از ويتامينA سلامت اندامهاي بدنتان را حفظ کنيد.

منبع: http://fakouchaki.blogfa.com/cat-9.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر