آشنايي با خاصيت سيب‌زميني


جام جم آنلاين: بسياري از مردم اگرچه فراوان سيب‌زميني مصرف مي‌كنند، اما آشنايي اندكي با آن دارند؛ آن‌قدر كه در باورهايشان سيب‌زميني را بي‌بخار و بي‌خاصيت مي‌دانند! يا وقتي با سيب‌زميني‌هايي به رنگ قهوه‌اي، قرمز، بنفش و سفيد مواجه مي‌شوند، متعجب مي‌شوند و مي‌پرسند: «سيب‌زميني است؟!» بنابراين خوب است بدانيد:
* بيش از 90 نوع سيب‌زميني با طعم، اندازه، رنگ و استفاده‌هاي متفاوت در جهان وجود دارد.
* منبع عظيمي از نشاسته، پتاسيم، ويتامين ث و كلسيم است. درصدهايي از ويتامين B6، مس، منگنز و بسياري مواد و عناصر مفيد ديگر هم دارد.
* بخش اعظم پروتئين، ويتامين ث و بويژه فيبر آن در پوست و بخش نزديك پوست ذخيره شده است. به همين سبب بهتر است همراه با پوست پخته و مصرف شود.

* به جاي جدا كردن پوست، آن را با برس زير آب بشوييد. اگر اين شيوه را دوست نداريد و سيب‌زميني را پوست مي‌گيريد، لايه‌اي بسيار نازك از آن را جدا كنيد.
* بهترين شكل مصرف آن تنوري است با كالري اندك و فوايد بيشتر، بعد آب‌پز و بعدتر و بدتر هم سرخ كرده يا همان خلالي با كالري بسيار زياد و فوايد كمتر.
* در خريد آن دقت كنيد كه سفت، با پوستي صاف و به رنگ زرد طلايي يا خاكي باشد، مرطوب نباشد، جوانه و زوائد و ضايعات نداشته باشد؛ و مهم‌تر از همه قسمت‌هاي سبزرنگ (كه سمي است) در هيچ جاي آن ديده نشود.
* جوانه يا قسمت‌هاي سبز، سمي به نام آلكالوئيد توليد مي‌كند كه سبب فشار خون، تنگي نفس، سردرد و اسهال شده، اگر زياد مصرف شود نقيض بي‌بخاري خود را با ايجاد مسموميت نشان مي‌دهد! در آشپزخانه مدام آنها را بررسي كنيد تا اگر جوانه زده يا سبز شده‌ است، اين قسمت‌ها را جدا كنيد.
* سيب‌زميني‌هاي نرم و چروك نخريد، زيرا مانده‌ است و بخش زيادي از فيبر و مواد مغذي‌ خود را از دست داده‌ است.
* دقت كنيد فروشنده آنها را نشسته باشد. براي نگهداري فقط خاك آن را بگيريد. تا نزديك‌ترين زمان پخت هم آن را نشوييد، چون لايه محافظش را از دست مي‌دهد و زودتر خراب و فاسد مي‌شود.
* بهتر است در خاك رس نگهداري شود، اما اگر به گلدان و خاك دسترسي نداريد، در جاي خشك، خنك و بخصوص تاريك نگاهشان داريد. نور و بويژه نور آفتاب باعث خرابي زودتر و نيز توليد سم در آن مي‌شود.
* هيچ‌گاه آن را در يخچال يا فريزر نگذاريد، زيرا سبب تبديل نشاسته به قند و تغيير طعم و مزه آن مي‌شويد.
* از نگهداري سيب‌زميني و پياز در كنار هم (بخصوص اگر خودتان فروشنده سيب‌زميني و پيازيد) خودداري كنيد؛ زيرا اين كار به توليد گازي منجر مي‌شود كه خرابي و فساد زودتر هر دو محصول را در پي دارد.
* سيب‌زميني، ادرارآور است و مفيد براي كليه و مثانه. آنزيم‌هايي براي التيام زخم معده دارد. پوره پخته آن براي تسكين ورم‌هاي خارجي و پوره خام آن براي سوزش و سوختگي‌هاي جزئي التيام‌بخش است. پوره خام آن اگر به صورت استريل روي پلك گذاشته شود، ورم را مي‌خواباند.
رشيد حسام - جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر