ميوه‌ خورها بخوانند


جام جم آنلاين: براي استفاده از برخي ميوه‌ها بايد ترفندهايي به كار بست كه ممكن است همگان آن را ندانند و نتيجه خريدشان، غرغر عيال(!)، كثيفي دست‌ها، يا حتي به كشتي گرفتن با ميوه نگون‌بخت منجر شود! اگر جزو اين افراديد با دانستن نمونه‌هاي ذيل مي‌توانيد مهارتتان را نشان دهيد.
نارگيل: الياف نارگيل را جدا كنيد تا لكه‌هايي همانند چشم بر پوسته آن ببينيد. اگر پيچ‌گوشتي يا يخ‌خُردكن را روي آنها بگذاريد و ضربه بزنيد، نارگيل براحتي سوراخ مي‌شود و مي‌توانيد آب يا شيره آن را در ظرف بريزيد. پس از خالي كردن شيره، با چكش چند ضربه به پوسته بزنيد تا به ميوه خام يا سفيده نارگيل دسترسي يابيد. براي صرف آن به صورت پخته نيز نارگيل را حدود 40 تا 50 دقيقه بجوشانيد. پس از آن‌كه سرد شد، پوست نارگيل براحتي شكسته مي‌شود.
آناناس: اگر آناناس بويي مطبوع دهد و برگ آن براحتي كنده شود، يعني رسيده است. آن را از طول به دو نيم كنيد. قسمت برگدار را ببُريد سپس يك برش طولي ديگر به آنها بدهيد تا چهار قسمت حاصل شود. قسمت سفت درون ميوه را جدا كنيد. اكنون به شكل هندوانه مي‌توانيد پوست را جدا كنيد و آناناس را قاچ‌قاچ‌شده مصرف كنيد.

گردوي سبز: اگر به دستكش دسترسي نداريد، براي آن‌كه انگشتانتان حين پوست كندن گردوي سبز و تازه، سياه نشود، دستتان را خيس كنيد و با چكش ضربه‌اي بر آن بزنيد. سپس در ظرفي پر از آب، پوست را از گردو جدا كنيد.
گردوي قهوه‌اي: براي يكدست و درسته خارج كردن مغز گردو از پوست، روز قبل همه گردوها را در ظرف حاوي آب و نمك بخيسانيد. پوست گردو نرم شده، براحتي مي‌توانيد مغزش را سالم و درسته خارج كنيد.
رسيده كردن هلو و خرمالوي نارس: بعضي وقت‌ها در ميان هلوها يا خرمالوهاي خريداري شده، تعدادي ميوه سفت و نارس هم وجود دارد. آنها را جدا كرده، در روزنامه يا پوششي كاغذي قرار دهيد. گاز متصاعد شده از هلوها يا خرمالوهاي موجود در اين محفظه كاغذي سخت‌تر خارج شده، باعث افزايش انفعالات شيميايي و سرعت گرفتن زمان رسيدگي ميوه مي‌شود.
موز: سعي كنيد موز را به مقدار كم و اندكي نارس و سبز بخريد زيرا موز ميوه‌اي است كه بسرعت رسيده و فاسد يا خراب مي‌شود. در هر حال، موزها را يا از جايي آويزان كنيد يا درون رول‌هاي آلومينيومي‌و فويل گذاشته در يخچال بگذاريد تا زمان بيشتري سالم و بدون لك باقي بماند. به ياد داشته باشيد موز در مجاورت كيوي، طالبي و خربزه زودتر خراب مي‌شود.
رشيد حسام ‌-‌ جام‌جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر