يك متخصص طب پيشگيري: برای کاهش استرس‌های روزمره چای بنوشید


چای نوشیدنی مفید برای سلامتی!

46-10.jpg
يك متخصص طب پيشگيري با بیان اینکه ترکيبات موجود در چاي سياه به آرامش و انبساط شريان‌ها کمک مي‌کند، گفت: اين خاصيت انبساطي به افزايش جريان خون به قلب و به حداقل رساندن لخته شدگي در شريان‌ها منجر مي‌شود.
دکتر اسماعيل ذوقي در گفت وگو با خبرنگار سلامت ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره با اينكه 1500 نوع مختلف چاي با طعم و مزه و رنگ متفاوت وجود دارد، گفت: براساس بررسي ‌پژوهشگران، مصرف روزانه‌ي چند فنجان چاي منجر به كاهش سريع استرس‌هاي روزمره مي‌شود.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه شواهد علمي جديد تأثير چاي سياه بر سطح هورمون استرس در بدن را نشان داده‌اند، گفت: بر اساس اين تحقيقات كاهش سريع استرس با مصرف چاي خالص نسبت به چاي ناخالص و تقلبي نشان داده شده است. مصرف چاي سياه، چهار نوبت در روز براي مدت شش هفته موجب كاهش ترشح هورمن کورتيزول (هورمون استرس) مي‌شود.
اين متخصص طب پيشگيري يادآور شد: مصرف چاي موجب فعال سازي پلاکت‌هاي خون و كاهش تشكيل لخته خون و كاهش ابتلا به حمله‌ي قلبي مي‌شود.
وي با اشاره به خاصيت چاي در تقويت متابوليسم بدن در کمک به کاهش وزن، واکنش‌هاي آلرژيک، کند کردن رشد تومورها، محافظت ‌استخوان‌ها، مقابله با بدي تنفس، بهبود وضعيت پوست، محافظت در مقابل بيماري پارکينسون و حتي تأخير در شروع ديابت‌‌ به وسيله‌ي چاي سياه و سبز گفت: بر اساس مطالعات انجام شده درگيري سلول‌هاي سرطاني مثانه، رفتار غيرعادي سلول‌هاي سرطاني در مصرف كنندگان عصاره‌ي‌ چاي سبز نيز مشاهده شده است.

تاثير چاي در كاهش چربي‌هاي خون

دكتر ذوقي با بيان اينكه کاهش بيشتر وزن و از دست دادن چربي کلي بدن با مصرف چاي سياه و سبز ايجاد مي‌شود، گفت: افراد مصرف کننده‌ي چاي سبز از ميزان پائين‌تر کلسترول LDL (نوع بد کلسترول) برخوردار مي‌شوند.
وي با اشاره به اينكه آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در چاي به پيشگيري از سرطان پوست کمک مي‌کند، گفت: شواهدي از نقش عصاره‌هاي چاي به صورت لوسيون پوست در جلوگيري از آسيب نورخورشيد با نتيجه‌ي سرطان پوست نيز وجود دارند.
دكتر ذوقي در خصوص تهيه‌ي چاي از گياه آن گفت: چاي سياه از همان گياه چاي سبز، سفيد و ديگر انواع مشتق شده، اما به طور متمايزي با طعم خاص و رنگ سياه مشخص شده است، براي تهيه‌ي چاي سبز، ابتدا برگ‌هاي گياه کامليا سيننسيس خشک شده و بعد به آرامي بخار داده مي‌شود. براي تهيه‌ي چاي سياه، چندين مرحله‌ي خشک شدن برگ‌ها و فرآوري انجام مي‌گيرد، ابتدا امکان پژمرده شدن برگ‌هاي چاي سياه فراهم مي‌شود، سپس غلتانده شده تا پلي‌فنل‌هاي مفيد موجود در برگ‌ها آزاد شوند، برگ‌ها در معرض هواي آزاد با حرارت و رطوبت قرار گرفته تا فرايند تخمير و فرمانتاسيون آغاز شود و مرحله‌ي آخر خشک‌سازي و جمع‌آوري برگ‌ها بعد از اکسيداسيون (فرمانتاسيون) کامل است.
وي خاطرنشان كرد: انجمن قلب آمريکا در نيواورلئان منافع اضافي چاي در کاهش مخاطره حمله‌ي قلبي و سکته را مورد تأييد قرار داده است. طبق يافته‌هاي پژوهشگران انجمن، برخي ترکيبات موجود در چاي سياه به آرامش و انبساط شريان‌ها کمک مي‌کنند. اين خاصيت انبساطي به افزايش جريان خون به قلب و به حداقل رساندن لخته شدگي در شريان‌ها منجر مي‌شود. در مصرف کنندگان چاي سياه توليد بيشتر اکسيد نيتريک، (ماده‌ي شيميايي آزاد شده در بدن با اثر انبساطي بر شريان‌ها) و ‌اتساع بهتر عروق بوده، اين انبساط به افزايش جريان خون در قلب کمک مي‌کند.
وي گفت: استفاده از محلول چاي سياه به عنوان دهان‌شويه چند بار در روز موجب تشکيل پلاکت کمتري شده، پلي فنل‌هاي موجود در چاي آنزيم‌ باکتريايي مولد تجمع پلاکت را سرکوب مي‌كند. مصرف چاي چند نوبت در روز نيز با تأثير مشابهي همراه است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر