وقتي بدن غرق عرق مي‌شود


جام جم آنلاين: زياد عرق كردن، شايد در ظاهر يك بيماري جدي به‌نظر نرسد، اما اين واكنش فيزيولوژيك براي حفظ دماي طبيعي بدن در برخي افراد مي‌تواند به يك عارضه آزاردهنده تبديل شود يا نشانه‌اي از اختلالات هورموني، تيروئيدي يا بيماري‌هاي جدي‌تري چون بيماري قلبي، عفونت يا سرطان باشد.
با اين حال متخصصان غدد تاكيد مي‌كنند كه تعريق زياد در بيشتر موارد، يك بيماري تلقي نمي‌شود و قابل پيشگيري و درمان است.
دكتر سيدحسين صمداني‌فر، فوق تخصص غدد و متابوليسم و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفت‌وگو با جام‌جم مي‌گويد: تعريق، به صورت موضعي و در نواحي خاصي چون كف دست، پا و زيربغل معمولا تحت تاثير اختلالات هورموني در دوران بلوغ، چاقي، غذاهاي تند و گرم، اضطراب و استرس اتفاق مي‌افتد و با افزايش سن، كاهش وزن و نبود اضطراب از بين مي‌رود.

وقتي دست و پايتان عرق مي‌كند
تعريق زياد از آن دست بيماري‌هايي است كه معمولا درمان آن به تخصص‌هاي مختلفي چون پوست، غدد يا جراحي نياز دارد.
به گفته متخصصان پوست و مو، بيماري «هايپرهيدروزيس» يا تعريق زياد كف دست‌ و پا علت‌هاي نامشخصي دارد. اين بيماري به طور معمول به كف دست و پا و زيربغل محدود مي‌شود و ممكن است در هواي گرم تشديد شود.
دكتر صمداني‌فر با اشاره به اين‌كه تعريق زياد كف دست، پا و ناحيه زيربغل معمولا ناشي از اضطراب و هيجانات روحي است، مي‌افزايد: اما اگر چنين حالتي در تمام بدن و همراه با تب و كاهش وزن باشد، بررسي اختلالات تيروئيدي و ديابت ضروري است، چراكه پركاري تيروئيد و افت قند خون مي‌تواند با تعريق زياد همراه باشد. جالب است بدانيد كه در بسياري از موارد تعريق‌هاي موضعي بخصوص در ناحيه زيربغل جنبه‌ارثي و ژنتيك دارد.
يائسگي، عفونت و تعريق زياد
به گفته متخصصان غدد، مركز تنظيم حرارت بدن در هرشخصي نسبت به ديگري متفاوت است، به همين دليل درصورت افزايش درجه حرارت خون، غده هيپوتالاموس در مغز با گشاد كردن عروق و نيز تعريق، موجب خنك شدن بدن مي‌شود، اما در شرايط خاصي هنگام ابتلا به بيماري‌هاي عفوني و تب‌دار، تمرينات ورزشي شديد، هواي گرم و مرطوب، پركاري غده تيروئيد، ديابت، بارداري و همچنين يائسگي يا افت هورمون‌هاي جنسي در مردان، بدن دچار تعريق بيش‌ازحد مي‌شود.
دكتر صمداني‌فر در اين‌باره مي‌گويد: اختلال هورمون‌هاي جنسي در خانم‌هايي كه يائسه مي‌شوند يا در آقايان، به‌دنبال افت هورمون‌هاي جنسي، به صورت تعريق‌هاي شديد بروز پيدا مي‌كند. همچنين برخي بيماري‌هاي عفوني همچون سل مي‌تواند با تعريق زياد همراه باشد. البته تعريق بخصوص عرق سرد مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري قلبي يا افت قند باشد. ناگفته نماند سرطان نيز مي‌تواند در برخي موارد با تعريق زياد همراه باشد.
به گفته اين متخصص غدد، تعريق زياد در تمام بدن بخصوص از سنين مياني به بالا مي‌تواند به دليل يك بيماري اتفاق بيفتد كه بايد علت آن را جستجو و درمان كرد.
تعريق زياد قابل درمان است
اين روزها روش‌هاي درماني متنوع و موثري براي عرق كردن‌هاي موضعي شديد و آزاردهنده ارائه مي‌شود. دكتر صمداني‌فر با اشاره به اين روش‌ها مي‌گويد: داروهاي موضعي حاوي آلومينيم كلرايد، اولين درمان اين بيماري محسوب مي‌شود. عبور جريان الكتريسيته از پوست دست و انتقال آن به‌غدد عرق كف دست يا پا نيز از روش‌هاي درماني ديگر اين بيماري است.
در اين روش‌ درماني، دارويي وجود ندارد و با تكنولوژي الكتريكي درمان لازم انجام مي‌شود و دستگاه با يون‌هايي كه در آب آزاد مي‌كند، غدد عرقي را سركوب مي‌كند و به اين ترتيب بيمار تا مدت‌ها از رطوبت ناشي از عرق زياد در امان است. در مراحل بعدي نيز براي درمان تعرق كف دست، از تزريق آمپول بوتاكس و سپس جراحي و تخليه غدد عرقي كمك گرفته مي‌شود.
فراموش نكنيد استفاده از صابون‌هاي ضدباكتري، استحمام مرتب، شست‌وشوي بدن و مصرف مايعات به‌ميزان كافي تا حد زيادي مي‌تواند در كنترل تعريق بيش از حد بدن مفيد باشد. همچنين افراد مبتلا به تعريق زياد بهتر است از مصرف مواد غذايي ادويه‌دار و تند، همچنين نوشيدني‌هاي حاوي كافئين، قهوه و شكلات كه مصرف آنها موجب افزايش ترشحات غدد برون‌ريز مي‌شود، خودداري كنند.
پونه شيرازي - گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر