تغذیه مناسب بر روی ریشه دندان های تکامل نیافته موثر است


تغدیه مناسب فقط در قسمت هايی از دندان مثل ریشه که هنوز در داخل فک است و تکامل نیافته موثر است.
دکتر عبدالحمید ظفرمند، متخصص دندانپزشکی در گفتگو با خبرنگاربهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: انتظار رویش دندان ها از 6 ماهگی آغاز و تا 30 ماهگی ادامه دارد و به مرور از 6 سالگی تا 13 سالگی به طور نرمال رویش دندان های دائمی آغاز می شود. البته دربعضی از افراد رویش دندان ها با 1 سال کم و بیش با تسریع و یا تاخیز آغاز می شود. ولی این هم در عین حال در محدوده ی نرمال واقع شده است.وی ادامه داد: سلامت دندان ها قبل و بعد از رویش دندان ها بسیار مهم است.

حفظ سلامت دندان ها قبل از رویش با تامین تغذیه صحیح و مناسب اتفاق می افتد و یا به عبارت دیگر مصرف مواد لبنی در ساختار و شکل گیری دندان های سالم (شیری و دائمی) نقش به سزایی دارد.

ظفرمند تشریح کرد: بعد از اینکه رويش دندان ها شروع شده و به تکامل رسیده تغذیه مناسب فقط در قسمت هایی از دندان مثل ریشه که هنوز در داخل فک است و ریشه به طور کامل شکل گیری نکرده موثر است و بعد از رویش دندان تغذیه مناسب روی تاج دندان تاثیری ندارد.

وی اظهار داشت: بعد از رویش دندان ها نوع مواد غذایی که مصرف می شود اولین و مهمترین نقش را در سلامت دندان ها دارد. برای مثال مصرف زیاد مواد غذایی اسیدی (ترش) موجب مشکلات دندانی و زمینه ایجاد پوسیدگی می شود.

وی بیان کرد: نکته دیگر که در سلامت دندان های رویش یافته موثر است رعایت اصول بهداشت دهان و دندان مانند مسواک کردن، نخ دندان، دهان شویه می باشد.

وی افزود: دندان های شیری به علت بروز مشکلاتي مانند (صدمات دندان، ضربه های دندانی یا پوسیدگی پیش رفته و ... دچار مشکل می شوند و در این صورت رویش دندان های دائمی البته به میزان تکامل دندان در داخل فک با تسریع و یا با تاخیر در آن اتفاق می افتد.

ظفرمند توصیه کرد: برای اینکه کودک دارای دندان های سالم باشد و در بزرگسالی دچار مشکلات زمینه ای دندان نشود پدران و مادران از همان ابتدای شروع رویش دندان ها باید دقت کامل را در رعایت مسائل بهداشتی و سلامت دندان های کودک داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر