رژیم درمانی در اختلال های پوست



 تعاریف و علایم
پوست اغلب منعکس کننده اختلال های داخلی است ـ مشکلات دستگاه گوارش ، استفاده از الکل یا سو تغذیه . اگزما حالتی است که با خارش ، تاول زدن ، ترشح ، پوسته پوسته شدن محل خارش همراه است . بعضی از انواع التهاب های پوستی ناشی از آلرژی به روغن پامچالprimrose  حاوی اسیدهای لینولئیک و γ- لینولئیک پاسخ می دهند (Soy land & Drevon ,1993 ) .
بیماری Epidermolysis bukkosa   یک حالت ارثی است که در آن تاول پوستی حتی با ضربه ای جزیی اتفاق میفتد. در این وضعیت ممکن است سو تغذیه پروتئین ـ کالری ، کم خونی ، و کمبود های ویتامین ـ مینرال رخ دهد (Birge ,1995 ).
حساسیت به نیکل 8 %  الی 15 % از زنان و 1 %  از مردان را تحت تاثیر قرار می دهد می توان یک رژیم غذایی کم نیکل در این موارد توصیه نمود.

در بعضی موارد ممکن است یا یک رژم غذایی کم چرب از ایجاد تومورهای بافت شاخی ناشی از اشعه فرابنفش جلوگیری کردو در این خصوص مطالعات بیشتری نیاز می باشد(Black , 1994 ).
 اهداف
 کاهش التهاب و ادم اگر وجود داشته باشد.
کاربرد اصول تغذیه ای بر طبق موارد خاص.
جلوگیری از تشدید شرایط بوجود آمده.
 رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای
 آکنه ، بیمار را نسبت به دریافت کافی روی و ویتامین A تشویق کنید. این وضعیت مربوط به هورمون می باشد.
برای پسوریاسیس Psoriasis  ویتامین( D (Deluca, 1993  و ویتامین A بعضاً مفید می باشد. دریافت روی را با تجویز مصرف انواع گوشت ، غذاهای دریایی و انواع غلات کامل افزایش دهید.
نتیجه مطالعات در مورد اثر اسیدهای چرب 3ω  هنوز قطعی نیست ، اما ممکن است گنجاندن بیشتر غذاهای دریایی در رژیم غذایی مفید باشد(Soy land & Drevon ,1993 ) .
کهیر مزمن ، مصرف سالیسیلات ها و آسپیرین یا پنی سیلین و کپک های غذایی را که بیمار مصرف می کند کاهش دهید. همچنین بعضی از گیاهان و ادویجات انواع توت و میوه های خشک شده دارای سالسیلات زیادی می باشند. باید رنگ های زرد FD & C شماره 5 یا 6 از رژیم حذف شود.
اگزمای دوران کودکی . در این حالت زمینه ارثی مورد توجه قرار می گیرد. که زمینه ارثی می تواند ناشی از حساسیت شدید به شیر ، آلبومین تخم مرغ ، یا گندم باشد. این موضع ممکن است مربوط به اختلال متابولیکی اسید لینولئیک باشد. کالری های بیش از اندازه در کودکان چاق را کنترل کنید.
التهاب پوست ناشی از بیماری روده ای Acridermatitis  enteropatica . مکمل غذایی دارای روی و پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا HBV تجویز کنید ، زیرا جذب روی در این شرایط مختل شده است.برای به حال طبیعی برگرداندن عملکرد روده اگر لازم باشد ،مصرف بیش از اندازه فیبر بیمار را کاهش دهید.
شبه تبخال التهابی پوست Dermatitis herpetiformis  . رژیم غذایی بدون گلوتن در درمان این بیماری کاملاً موفق آمیز است.
افزایش کاروتنوئید خون. میزان کاروتن رژیم غذایی و مکمل کاروتن ( انواع هویج ، گوجه فرنگی ، ... ) را کاهش دهید.
Nickel dermatitis  . از مصرف ماهی کنسرو شده ، انواع گوجه فرنگی ، ذرت ، اسفناج ، سبزی های کنسرو شده و انواع آجیل جلوگیری کنید. عدم پخت غذا در ظروف استیل .شکلات ، انواع نخود و لوبیا خشک شده و انواع غلات کامل به مقدار کم مصرف شود. زیرا به طور طبیعی حاوی مقادیر زیادی نیکل می باشند.
Epidermolysis bullosa . تحلیل پوست همراه با تاول های عمیق ناشی از تابش اشعه. ممکن است در موارد شدید به تغذیه گاستروستومی نیاز شود.
Profile
قد
پره آلبومین
 تری گلیسرید
وزن
میزان روی سرم خون
کاروتن سرم
IBW/HBW
H & H
RBP
الگوهای رشد در کودکان
گلوکز
اسید اوریک ( افزایش یافته در اگزمای مزمن )
آلبومین ( افزایش یافته در Exfoliative dermatitis )
 داروهای رایج و اثرهای جانبی
Topical corticosteroid  بعنوان مثال(Aclovate )  معمولاً یک اثر ملایم بر روی وضعیت تغذیه ای بیمار دارد. انواع قوی یا مقادیر بالا ممکن است شبه استروئیدهای خوراکی عمل کند.
Isotretinoin ( Accutane )  ممکن است برای آکنه یا Psoriasis  مورد استفاده قرار گیرد. کاهش HDL  و افزایش تری گلیسرید را بررسی کنید. ممکن است این دارو باعث خشکی دهان شود. در دوران بارداری از تجویز آن خودداری شود.
Tetracycline  نباید با شیر یا مکمل های کلسیم مصرف شود. افزایش مصرف ویتامین A می تواند باعث سردرد و HPN شود. بیمار از ریبوفلاوین ، ویتامین  C و کلسیم در رژیم غذایی بیشتر استفاده کند. از سو جذب عمومی پروتئین و آهن آگاهی یابید. اثر اصلی GI اسهال می باشد.
ممکن است بیمار  Erythromycin/Benzamycin  مصرف کند. همراه با یک لیوان آب با معده خالی مصرف شود. اثرهای جانبی آن ؛ زخم دهان ، اسهال ، و تهوع است.
ممکن است  Methotrexate  در بیماری Psoriasis   برای کاهش التهاب پوست و مفاضل مصرف شود. برای دوره طولانی مصرف این دارو ، باید بر اثرهای جانبی آن همانند حالت تهوع و استفراغ ، آنمی ، تقلیل فولات و التهاب عمومی مخاط دهان نظارت شود.
مکمل ویتامین و املاح معدنی تجویزی شده به بیماران مبتلا به کهیر مزمن باید فاقد تارترازین باشد. 
آموزش بیمار
 بیمار را به خواندن برچسب های غذاها ، داروها و مکمل ها تشویق کنید.
به بیمار کمک کنید تا رژیم غذایی خود را با توجه به شرایط بیماری اصلاح کند.
بیمار را به دریافت کافی مایعات تشویق کنید.
در مورد پرهیز از مصرف داروهای ویژه و یا دارای ضابطه صحبت کنید ، مگر آنکه توسط پزشک تجویز شده باشد. 
در مورد نقش مواد مغذی در سلامت پوست صحبت کنید. مگر آنکه توسط پزشک تجویز شده باشد. ممکن است کرم های ضد آفتاب از نفوذ ویتامین  D ممانعت بعمل آورد . مخصوصاً فرمول هایی که دارای عوامل حفاظت کننده بالایی داشته باشند. اگر دریافت های تغذیه ای ویتامین D ناکافی باشد. ممکن است به مکمل نیاز شود. دیگر مواد مغذی مانند ، پروتئین ، ویتامین A ، و همچنین روی در مقادیر تعدیل شده از رژیم غذایی ، مهم می باشد. منابع خوب ویتامین را به بیمار شرح دهید. 

مترجم: فرامرز کوچکی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر