رژیم درمانی در بیماری لثه



 تعاریف و علایم
 بیماری لثه یک بیماری دردناک است. التهاب مزمن به طوری کلی از پلاک دهانی و فلور میکروبی ناشی می شود. یک رژیم غذایی بی کفایت و بهداشت ناکافی دهانی نیز می تواند باعث تخریب استخوان فک شود. بیماری لثه تقریباً 10 سال قبل از استئوپروز آشکار می شود. این مسئله به طور خیلی کلی همچون پیوره Pyorrhea Alveolaris   بروز می کند. در ایالات متحده امریکا ، بیماری لثه بر روی 75% از جمعیت تاثیر می گذارد. در معرض خطر ، زنان باردار ، دیابتی ها ، الکلی ها ، سیگاری ها و افراد مصرف کننده داروهای خاص می باشند.
معمولاً ، پوسیدگی های دندانی و بیماری لثه در بیماران یکسان نمی باشد. زیرا فلور میکروبی متفاوت می باشد. بافت هایی که دندان را درفک ها حمایت مکند مجموعاً به عنوان بافت های پوشاننده و نگهدارنده دندان Periodontium  ( لثه ، استخوان فک ، غشا اطراف دندان ) شناخته می شود. هر نا به هنجاریی که منجر به یک تغییر قابل رویت یا از دست دادن سلامتی اجزای تشکیل دهنده بافت حمایت کننده می شود یک بیماری لثه قلمداد می شود. ژنژویت شامل تغییرات التهابی جزیی است .ژنژویت ممکن است حاد یا مزمن ، موضعی یا عمومی باشد.این بیماری بر کمبود ویتامین C  دلالت دارد. ژنزویت حاد زخمی از بین برنده نسوج (vincent's disease or trench mouth Acute necrotizing ulcerative gingivitis)  تشکیل زخم حاد تاثیر گذار بر حاشیه لثه همراه با التهاب نکروز پاپیلا بین دندانی است. شروع آن ناگهانی و دردناک ، همراه با تب جزیی ، بی قراری ، ترشح بیش از اندازه بزاق ، و تنفس بد بو همراه است . این بیماری می تواند از بیماری سیستمیک ناشی شود. یک رژیم غذایی مخلوط ممکن است مفید باشد.
التهاب بافت های اطراف دندان Periodontitis  شامل تخریب عمده بافت های نگه دارنده همراه با افزایش لق شدگی و افتادن دندان ها همراه است. این یکی از علل اصلی افتادن دندان در بزرگسالان می باشد.
بیماری منهدم کننده بافت های اطراف دندان  Periodontoclasia    شامل تخریب بافت های اطراف دندان است.
 اهداف
 کاهش التهاب
افزایش التیام
اصلاح عادات غذایی غلط که می تواند شرایطی مانند کمبودهای تغذیه ای تحت کلینیکی مزمن در سطوح ویتامین C ، آمینو اسیدها ، ریبوفلاوین ، فولاسین ، ویتامین A  ، روی و کلسیم ایجاد کند.
جلوگیری از تخریب بیشتر در وضعیت استخوان ها و لثه ها.
رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای
دریافت کافی کلسیم ، پروتئین و فسفر مثل نسبت مناسب کلسیم : فسفر را تامین کنید.
شیر غنی شده با ویتامین D  باید مصرف شود.
دریافت کافی ویتامین C  ، فلوراید ، ویتامین A  ، و روی را  تامین کنید.
استفاده فراوان از غذاهای پاک کننده ( میوه های تازه و سفت و سبزی ها ).
اگر نیاز باشد باید برنامه غذایی برای کنترل زمان و تکرار غذا و وعده های غذایی کوچک برای کاهش در معرض خطر قرار گرفتن بافت لثه و دندان های مستعد به اسیدهایی که پلاک تشکیل می دهند طراحی شود.
Profile
 قد
آزمایش دهانی برای تحرک دندان ها ، جرم
از دست دادن دندان ها
وزن
وجود پوسیدگی های دندانی
زخم های دهان
IBW/HBW
آهن سرم
شرایط تغذیه ای عمومی
آلبومین ، پره آلبومین
اسید اسکوربیک سرم
H & H                     
رنگ لثه ها ، friability
 مصرف داروهای رایج و اثرات جانبی
 ضد بارداری های خوراکی ممکن است باعث کاهش سطوح ویتامین C  و فولات سرم شود. در تنیجه سلامت لثه را به خطر می اندازند.
سدیم بی کربنات می تواند به عنوان شوینده دهان مصرف شود. بیماران مبتلا به فشار خون بالا نباید این شوینده را قورت دهند.
Peridex  یک شوینده خوراکی برای کنترل خونریزی لثه ها می باشد.با مصرف آن ممکن است تغییرات چشایی اتفاق بیفتد.
 آموزش بیمار
 بیمار را به مصرف یک رزیم غذایی مناسب ، مخصوصاً با یک نسبت صحیح کلسیم : فسفر و RDA  برای سن تشویق کنید.
به طور خیلی دقیق بهداشت دهان و آزمایش منظم دندان برای حفظ بهداشت دهان و دندان را توصیه کنید.
زنان باردار و افراد مبتلا به دیابت ، سرطان ، HIV  یا ایدز ، یا لوسمی را برای توجه خاص به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر