تغذیه سالمندان



غربالگری اولیه(NSI) گزارش می کند که 24% افراد سالمند در معرض خطر تغذیه ای زیاد و 38% در معرض خطر تغذیه ای متوسط قرار دارند( جدول 6-1 ملاحظه کنید) 

تعاریف و علایم
سالمندی شامل پیشرفت تغییرات فیزیولوژیکی همراه با از دست دادن سلول و زوال ارگان های باشد: می تواند باعث کاهش GFR و نمایه کراتی نین – قد ( CHI )، یبوست، کاهش تحمل گلوکز، و کاهش میانجیگری سلول ایمنی شود. سالمندی می تواند احتیاج به کالری های مربوط به متابولیسم پایه را برای سنین بین 50 تا 70 سال به مقدار 10% و برای سنین بعد از آن به مقدار 20% کاهش دهد.
بعد از سن 70 سالگی، وزن بدن کاهش می یابد.فعالیت بدنی می تواند از کاهش بیش از حد لزوم در توده غیر چربی بدن جلوگیری کند. اگرچه اصطلاح طول عمر Life span بالاترین پتانسیل را برای انسان ( بین 120 تا 140 سال  تخمین زده شده است ) شرح دهید. اما امید به زندگی Life expectancy به معنای میانگین مدت زندگی برای یک جمعیت در یک سن معین در نظر گرفته شده است(Shuman , 1996) . تندرستی تغذیه ای یک بخش صحیح از سالمندی موفقیت آمیز است، سالمندی به معنای عدم توانایی نیست ( انجمن رژیم شناسان امریکا 1996 ).
در حال حاضر افراد پیرتر از 65 سال 16% از جمعیت ایالات متحده را در بر دارد. تنها 4% تا 5% از افراد سالمند در خانه سالمندان به سر میبرند. بقیه سالمندان اغلب به صورت تنها در جامعه زندگی می کنند.تقریباً 48% بیمارستان های پزشکی و 50% بیمارستان های جراحی عوارض سوتغذیه بیماران بستری مخصوصاً در میان سالمندان را تصدیق کردهاند. اگرچه واکنش استرس به جراحی ( کاهش در آلبومین و ترانسفرین ) به سن بیمار مربوط نمی شود ، اما برگشت سطوح پروتئین سرم به حالت طبیعی در افراد مسن خیلی آهسته می باشد(Puskarich May et al 1996 ).
این عوامل باید برای همه بیماران مسنی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند بررسی شود.
اصطلاح سالخورده نحیف fraielderly در مورد افرادی که دارای توده کم غیر چربی بدن که اغلب خیلی پایین تر از محدوده IBW   برای قدشان است بکار برده می شود. سو تغذیه ممکن است مربوط به دیس فاژی، آهسته خوردن، دریافت کم پروتئین، آنورکسیار(اغلب بعلت افسردگی )، تغذیه با لوله، و پیری باشد(Keller, 1993). 2/3 افراد 75 ساله بی دندان می باشند. همچنین کاهش ترشح بزاق و جذب، مانند کاهش حس بویایی و چشایی رایج می باشد.

جدول6-1 غربالگری اولیه تغذیه ای(NSI)


NSI برای شناسایی افراد سالمندی که در خطر تغذیه ای قرار دارند هدف می باشد.
علایم هشدار دهنده سوتغذیه که باید عنوان شود در ذیل آمده است:
DETERMINE
D = بیماری (بیماری بر روی دریافت تغذیه ای تاثیر گذار است )
E = کم خوردن، مخصوصاً کمتر از دو وعده غذا در روز
T = از دست دادن دندان، درد دهان، مشکل بلع
E = مشکلات اقتصادی ( بودجه خیلی کم برای خرید غذا )
R = کاهش ارتباط اجتماعی، خوردن غذا به تنهایی
M = داروهای متعدد ( تجویز 3 عدد یا بیشتر دارو، یا داروهای بدون نسخه )
I = کاهش یا افزایش غیر ارادی وزن ( خریدن، پختن، خوردن )
E = سال های کهنسالی ( پیرتر از 80 سالگی )، همراه با افزایش ضعف و سستی


از: غربالگری اولیه تغذیه ای 

اهداف
 تامین تغذیه مناسب برای کنترل وزن، اشتهای سالم، و پیشگیری از بیماری/ عوارض ( برای مثال پوکی استخوان، شکستگی ها، کم خونی ها، چاقی، دیابت، بیماری قلبی، و سرطان ها )
اصلاح کمبودهای تغذیه ای بیمار. سوتغذیه ممکن است به دنبال فقر و تنگدستی، عدم آگاهی، افسردگی، مصرف چند دارو Polypharmacy و ناتوانی روحی و بدنی ایجاد شود. عدم تجویز رژیم های غذایی محدود کننده ، مگر آنکه قطعاً این محدودیت مورد نیاز باشد (Bucklerl1994).
تهیه غذا با بافت مناسب از نظر سفتی، مطابق با وضعیت دندان ها. دندان های مصنوعی احساس طعم ترشی و تلخی را افزایش می دهند. بعلاوه، افراد سالخورده جوانه های چشایی کمتری دارند، مخصوصاً برای نمک و شیرینی. ممکن است غذا های نمک دار و شیرینی های طعم دار ( یا چاشنی های معادل آنها ) برای ایجاد رضایت بیشتر سالمندان نیاز شود.
جلوگیری از افزایش مصرف نادرست از ملین یا الکل. گوشزد تداخل های آنها و توصیه جانشین های مناسب
تهیه رژیم غذایی از بافت مناسب که فاقد قسمت های سخت و خشک باشد. زیرا جویدن و قورت دادن این نوع  غذاها مشکل است
انتخاب یک پرهیز غذایی مناسب : "اگر روده کار می کند ، از این موضوع بهره بگیرید". حفظ وزن با رژیم غذایی از طریق دهان یا تغذیه با لوله، اما برای افرادی که وزن از دست داده اند و مجدداً قادر به وزن گیری قابل توجهی نیستند. ممکن است به TPN نیاز پیدا کنند.
 بررسی کلیه تغییرات اصلی در وزن بدن. تامین کافی آب بدن، نقصان عمل مکانیسم های ایجاد تشنگی، و ناتوانی در کنترل ادرار در کاهش آب بدن در زمانی که بدن مبتلا به کم آبی است، نقش دارد ، که این یک دلیل معمولی برای پذیرش سالمندان در بیمارستان می باشد(Chernoff 1994. Warren et al 1997, Weinberg 1995).
بررسی محیط زندگی ( کی خرید می کند، کی غذا می پزد؟ چگونه پول تهیه می کند؟ چند وعده غذا بیرون از منزل می خورند ؟ )
تشویق  به انجام فعالیت های بدنی، بخصوص انجام ورزش های استقامتی برای حفظ فعالیت متابولیکی بافت ها و اصلاح یبوستملایم.
اصلاح تحلیل  رفتن ،  که شبیه به نارسایی رشد در نوزادان و کودکان است(Verdery 1995; Kimball and Williams 1995). باید افسردگی، استفاده از چندین دارو، اثر بیماری ها ، و دیگر عوامل بررسی شود.
رژیم غذایی و توصیه های تغذیه ای
 تخمین دریافت غذا مطابق با هرم غذایی: 2 تا 3 سروینگ شیر، 2 تا 3 سروینگ گوشت و جانشین های آن ؛ 3 تا 5 سروینگ سبزی ها ؛ 2 تا 4 سروینگ میوه ها، 6 تا 12 سروینگ گروه نان، دریافت چربی ها، روغن ها، و شیرینی ها برای افزایش و یا کاهش دریافت کالری ، همان طوری که  برای افراد مناسب است کنترل شود.
رژیم غذایی باید دریافت کافی پروتئین را تامین کند: g/kg 1 (Campbell 1994). این مقدار تا 63 گرم برای مردان و 50 گرم برای زنان متغیر است . اختلالات کبدی و کلیه را بررسی کنید و چنانچه نیاز باشد دریافت پروتئین را کاهش دهید. افزایش دریافت پروتئین برای مبتلا به اولسر های فشاری، انواع سرطان
مصرف روزانه بیشتر از  mg800   کلسیم ( اگر امکان دارد از طریق مصرف شیر و ماست ). تامین ویتامین های گروه B، mg  10 آهن، و mg 12 روی . پیروی از RDA برای مواد مغذی دیگر مطابق سن و جنس بیمار.
کالری ( به توضیحات بخش مراجعه کنید): kcal/kg  25 تا 35 ، به طور میانگین یک زن فعال 75 ساله به kcal/ day 1900  نیاز دارد. مردان فعال به  kcal/ day 2100 نیاز دارند. کالری کمتری برای افراد بی تحرک مورد نیاز می باشد. ممکن است مکمل های تغذیه ای برای سالخوردگان مقیم در خانه  سالمندان که وزن از دست داده اند مفید باشد. اغلب اصلاح مقادیر آلبومین، TLC کلسترول، هموگلوبین صورت می پذیرد(Johnson et al 1993).
اگر بیمار به بیماری قلبی عروقی مبتلا باشد، مطمئن شوید که دریافت چربی اشباع شده کم است و یک رژیم غذایی کم نمک مصرف می کند.
چنانچه نیاز باشد بافت غذا، از نظر استحکام باید متفاوت باشد( آسیاب شده، صاف شده، ریزریز شده ). تلاش برای حفظ بافت کامل غذا در جهت افزایش جاذبه غذا برای افزایش جویدن همراه با ترشح بزاق هر مقدار که امکان دارد.
دریافت فیبر و مایعات کافی برای سالمندان مورد نیاز می باشد. در مورد افزایش فیبر غذایی احتیاط کنید برای مثال مصرف آلو بخارا، و سبوس می تواند استفاده از ملین را کاهش دهد. کم آبی یکی از علل رایج این اختلال می باسد.
مقادیر کافی ویتامین های C و D ، اسید فولیک و آهن مورد نیاز می باشد. این مواد مغذی به طور مکرر در رژیم های غذایی افراد سالمند نقصان می یابد.
هنگامی که حس چشایی و بویایی ضعیف باشند، رژیم غذایی باید دریافت کافی روی، فولات و ویتامین های A و B12  را تامین کند. همچنین چاشنی همراه با ادویه ها و گیاهان
ممکن است به دلیل کاهش کفایت متابولیک به افزایش تیامین نیاز  شود. مخصوصاً مردان که نسبت به کمبود تیامین مستعدتر می باشد.
دریافت بیش از حد قند و شکر را کاهش دهید؛ عدم تحمل به گلوکز و مقاومت به انسولین بعد از سن 65 سالگی رایج می باشد.
اگر زود سیر شدن یک مشکل است، خوردن وعده های غذای اصلی در هنگام ظهر می تواند کمک کننده باشد.
تشویق به جمعی کردن زمان صرف وعده غذایی. هنگامی که سالمندان جهت صرف غذا در یک جمع قرار می گیرندبه خوردن غذا تمایل بیشتری پیدا می کنند.
Profile

سن        سدیم، پتاسیم            دیس فاژی
قد(واقعی)                    هموگلوبین و هماتوکریت،آهن     یبوست، حرکات روده       
وزن فعلی        فولات سرم           اولسرهای فشاری
وزن معمول             هموسیتئین سرم             MAMC,MAC,TSF
IBW/HBW                  B12 سرم                      BUN ، کراتی نین
تغییرات اخیر وزن     کلسترول، تری گلیسرید       جراحی HX
ترانسفرین                 آلبومین(ممکن است در کم آبی بدن    به صورت فزاینده ای بالا باشد)                      تشعشع، شیمی درمانی                                                      
TLC             پره آلبومین                                               
     Mini-Mental state
وضعیت دندان ها        وضعیت های آب بدن       ورزش
وضعیت بینایی           I&Q                                                      
علایم کلینیکی سو تغذیه
وضعیت شنوایی         گلوکز            ازت ادرار
مشکلات جویدن

 داروهای مورد استفاده رایج و اثرهای جانبی
 بسیاری از داروها بر روی شرایط تغذیه ای بیمار تاثیر می گذارد. به یک تاریخچه کامل دارویی نیاز است. استفاده چند دارویی در افراد سالمند رایج می باشد.
برای مصرف روغن های معدنی به عنوان ملین باید صرف نظر شود. زیرا جذب ویتامین های محلول در چربی و کلسیم را کاهش می دهد.
مدرکی موجود است که یک رژیم غذایی پرکربوهیدرات، کم پروتئین در مدت زمان طولانی همراه انواع دارو درمانی، ممکن اثرنا مطلوب به جا گذارد. متابولیسم دارو کند می شود که این یک رخ داد خطرناک است.
متابولیسم و از بین بردن خواص سمی دارو توسط کبد به متیونین، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین E ،کولین، فولاسین، سلنیم، دیگر انواع اسیدهای آمینه سولفوردار، و ویتامین B12  به قدر کفایت نیاز دارد.
سولفونامیدها سطوح ویتامین K و B کمپلکس را کاهش می دهند.
دیورتیک ها می توانند سطح سرمی پتاسیم، منیزم، کلسیم و روی را کاهش دهند.
سایمتیدین(Togamet)  می تواند سطوح ویتامین B12 را کاهش دهد.
آسپرین، فولات ویتامینC و آهن سرم را کاهش می دهد.
استروژن ها (Premarin)   ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ  و تغییرات وزن شوند.
آموزش بیمار 
بر مصرف مقادیر کافی کلسیم، ویتامین D ، اسید فولیک ، ویتامین های A ، E ، و آهن تاکید کنید.
هنگام طرح رژیم غذایی از محدودیت های در آمد بیمار آگاهی یابید.منابع ارزان تر پروتئین ممکن است مورد نیاز باشد. در مورد خردید کردن و تهیه غذا توصیه های مختصر بدهید.
از مصرف بیش از حد کافئین (قهوهa، کولاها و چای) جلوگیری کنید. زیرا ممکن از تمایل به  دریافت سایر آب میوه ها و نوشابه های مورد انتظار جلوگیری کند.
تضمین کنید که در رژیم غذایی از انواع مایعات و فیبر غذایی برای کاهش یبوست استفاده می شود. در مورد ورزش، همانند پیاده روی و ورزش های استقامتی توضیح دهید.
مشخص کنید که آیا بیمار از الکل استفاده می کند ، زیرا ممکن است باعث کمبودهای متعددی مخصوصاً کمبود تیامین، B12 ، فولاسین و روی شود.
برای شرکت در صرف غذا در گردش Meals-on-wheels ، دریافت کوپن های غذا، و یا حضور در برنامه های صرف غذا به صورت دسته جمعی بیمار را تشویق کنید.
دریافت کافی مایعات را در موارد مجاز تامین کنید.
چنانچه فعالیت های ورزشی تجویز شده باشد بیمار را در انجام آنها تشویق کنید(برای مثال ، ورزش های استقامتی ).
در مورد افزودن گیاهان دارویی و ادویه ها به غذا  برای بیمار توضیح دهید.غذاهای خوش رایحه ممکن است باعث ترشح اندورفین ها Endorphin شود، که به افزایش سیستم ایمنی کمک می کند.
افسردگی ، بر روی 20 تا 40% از سالمندان امریکایی تاثیر می گذارد. اما این بخشی از روند پیر شدن طبیعی نمی باشد، و اینکه باعث کاهش مقدار زیادی از وزن در جامعه و در خانه سالمندان می شود(Ryan and Shea 1996).


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر