الگوهای فرهنگی غذا


اهداف
1 – بررسی رفتار ها ، اعتقاد ها ، انتظارات ، و آئین های مذهبی قبل از مبادرت به هرگونه گفتگو درمورد تغییر روش زندگی 

2- جلوگیری از فردگرایی برای الگوهای فرهنگی ای که از استاندارد ناحیه متفاوت است. تصور نشود که هر شخصی با الگوی شاخص مطابق است ، اما برای درک تفاوت های رژیم غذایی شاخص امریکایی ها آماده شود.

3-  علاوه بر بررسی الگو های دریافت غذاهایی که باعث افزایش عمر یا زمینه ساز بیماری های مزمن یا حاد میباشند ، اگر عادت غذایی وجود نداشت برای اصلاح روشهای  زیان آور زندگی برای هر فرد بطور مجزا  عادات غذایی تعیین کنید . 


4-اصلاح رژیم غذایی برای کمبود ها – مانند کلسیم و ریبوفلاوین در الگوهای رژیم غذایی ذکر شده ، شیر کنار گذاشته میشود یا تحمل نمی شود .

5- پیشنهاد برای تغییر در روش تهیه غذا به جای تغییر در نوع غذا (برای مثال کاهش مصرف نمک یا چربی)

الگوهای رژیم غذایی
1-   الگوهای چینی : رژیم غذایی ممکن است حاوی مقدار کمی کلسیم و ریبوفلاوین باشد.زیرا شیر اغلب تحمل نمی شود . مصرف توفو ، سبزیجات سبز و ماهی دارای استخوان های کوچک را تشویق کنید. اگر MSG ( منو سدیم گلوتامات )و سس سویا مصرف میشود رژیم غذایی می تواند حاوی سدیم بالایی باشد . میتوان از "غذاهای گرم" و "غذا های سرد " در مدت زمان بارداری یا بیماری مصرف نمود. این افراد غذاهای گرم را ترجیح نمی دهند .

2-   الگوهای لاتینی/ مکزیکی / پورتوریکویی :  ممکن است بندرت مصرف شود ، اما معمولاً پنیر به غذا اضافه می شود.ممکن است مصرف میوه و سبزیجات در رژیم غذایی به وفور دیده شود. اما مصرف خوراک لوبیا همراه با فلفل تند و پر ادویه ، پودر فلفل تند ، انواع انبه و آووکادو رایج می باشد.منبع اصلی تامین نشاسته  ، از آرد ذرت یا ذرت می باشد. ممکن است رژیم غذایی حاوی شکر و چربی های اشباع (چربی خوک ) بالایی باشد. غذای اصلی رایج حبوبات و برنج است. از salsa  [نوعی سس مکزیکی  که همراه با غذا مصرف میکنند. م ] یا چاشنی SOFRITO کراراً  استفاده می شود. ممکن است چاقی و دیابت نوع 2 در این جمعیت یک معضل باشد. دادن میان وعده با  فرهنگ امریکایی ها هماهنگ است. 

3-    الگوهای جنوب شرقی آسیا /ویتنامی : شیر بندرت مصرف میشود، و کمبود کلسیم ممکن است معضل باشد. ماهی و گوشت خوک بخشی از وعده غذای اصلی مرسوم است. از نوعی سس ماهی  حاوی نمک زیاد ، در تهیه غذا بکار گرفته می شود . میان وعده غذایی بندرت در رژیم غذایی خانواده وجود دارد. همانطوری که گاهی اوقات در الگوهای چینی، الگوهای  گرم – سرد مشاهده می شود.

4-   الگوی جنوب / سیاهپوستان / Cajun: شیر اغلب مصرف یا تحمل نمی شود. کلم بروکسل ، سبزیجات  سبز و شیر تبخیر شده  اغلب منابع کلسیم را تشکیل می دهند. گوشت خوک ، گوشت بره ، لوبیا چشم بلبلی ، حبوبات ، و انواع آجیل منابع پروتئینی شاخص می باشند. برنج ، نان ، ذرت ، و ذرت پوست کنده آسیاب شده Hominy grits  به اضافه نان ، نشاسته های مورد نیاز را تامین می کنند. بعنوان جانشین از گوشت خوک و بیکن داراری سدیم بالا استفاده می شود. دریافت پتاسیم به مقدار کم رایج  است. مشکلات ممکن است شامل چاقی ، افزایش فشار خون ، انواع دیابت ، بیماریهای قلبی ، مرحله آخر بیماری کلیه باشد. ممکن است ورزش ناکافی منجر به چاقی شود.
5-   الگوی مدیترانه ای : بعضی از تحقیقات عنوان میکنند که این الگوی رژیم غذایی برای کاهش بیماری قلبی و انواع سرطان مفید است. چربی گیاهی ، بعنوان مثال روغن زیتون ، ماهی ، ماکیان ، و انواع تخم پرندگان بیشتر از گوشت گاو ؛ و انواع نان ، میوه ها و سبزی ها به مقدار زیاد و مصرف مقادیر زیاد حبوبات ، ماست ، و پنیر این الگو را تشکیل میدهند. همچنین ورزش و شراب از وابستگی های اصلی می باشند. این الگو ها ، عادات غذایی مردم ایتالیا ، کرت  و یونان را منعکس میکند(Manson1994).

6-   الگوهای هندی/ پاکستانی : (انجمن رژیم شناسان امریکا ، نژادی ... 1996 ). 83% از مهاجران هندی ، هندو هستند ، با توجه به اینکه مهاجران پاکستانی اکثراً مسلمان هستند. گیاهخواری عمدتاً همیشگی می باشد نه ناشی از اعتقادات مذهبی است که در آن گاو مقدس است. عدس و حبوبات منبع عمده پروتئین میباشد. در بعضی از خانواده ها ، از تخم پرندگان ، ماهی ، میگو ، و شیر استفاده میشود. گمان می شود غذاهای sattvic زمینه ساز یک زندگی سالم است.این غذا ها شامل فرآورده های شیر (بجز پنیر تهیه شده با مایه پنیر ) ، برنج ، آرد گندم ، و حبوبات می باشند. اعتقاد بر این است که غذا ها ی Rajadic باعث افزایش پرخاشگری میشود، این غذا شامل انواع گوشت قرمز ، انواع تخم پرندگان و غذا های پرچرب و شیرین و یا پر نمک می باشد. اعتقاد بر این است که غذاهای Tamasic باعث  افزایش سستی یا رخوت می شود . این غذاها شامل ، سرکه ، ترشیجات ، غذاهای کهنه یا در حال فساد ، و الکل برای لذت بردن می باشد. عدم کنترل سهم غذایی ممکن است عاملی برای ایجاد انواع دیابت باشد ، که در این جمعیت رایج است 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر