دیابت بارداری بر قلب جنین اثر می گذارد


در صورتی که دیابت حاملگی به خوبی کنترل نشود ممکن است بر عملکرد قلب جنین نیز تأثیر بگذارد.
به گزارش وب دا، یک کارشناس مامایی ضمن بیان این مطلب گفت: دیابت حاملگی یکی از شایع‌ترین عوارض حاملگی است که در بیشتر زنان حامله این مسئله مشکلی ایجاد نمی‌کند و اغلب بعد از تولد کودک بهبود می‌یابند.
صدیقه علیشاهی در خصوص عوامل خطر گفت: عواملی همچون چاقی، سابقه ابتلا به دیابت حاملگی در حاملگی‌های قبلی، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه حداقل دو بارسقط بدون علت، خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش داده و قند خون در این موارد باید زود‌تر اندازه گیری شود.

وی ادامه داد: در این بیماری پزشک معالج بیمار را تحت نظر قرار داده و قند خون با استفاده از رژیم درمانی و ورزش و در صورت لزوم تزریق انسولین در حد طبیعی نگه داشته می‌شود. اما در صورتی که دیابت به خوبی کنترل نشود می‌تواند عواقبی جدی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد.
این کار‌شناس مامایی در خصوص تاثیر دیابت دوران حاملگی بر نوزاد گفت: ناهنجاریهای مادر زادی، زایمان سخت، مرگ جنین، وزن بالای ۴ کیلو گرم، زایمان زودرس، مشکلات تنفسی نوزاد، کاهش قند خون نوزاد بعد از تولد از تاثیرات دیابت دوران حاملگی در نوزاد است.
وی همچنین تاثیر دیابت دوران حاملگی بر مادر را خطر افزایش فشار خون در بارداری، خطر تولد نوزاد با وزن بالا عنوان کرد.
علیشاهی افزود: دیابت بارداری معمولاً با تولد نوزاد بهبود می‌یابد، اگر چه خطر ابتلا به دیابت نوع دو و احتمال ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی بعدی بیشتر می شود. به فاصله کوتاهی پس از تولد، احتمال افت قند خون در نوزاد وجود دارد به دلیل اینکه بدن نوزاد همچنان در حال تولید مقادیر اضافی انسولین است و در موارد شدید افت قند خون ممکن است گلوکز وریدی به کودک داده شود.
وی خاطر نشان کرد: در این کودکان خطر ابتلا به یرقان نوزادی، بالا بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون، و پایین بودن کلسیم خون نیز بیشتر است و در صورتی که دیابت حاملگی به خوبی کنترل نشود ممکن است بر عملکرد قلب جنین نیز تأثیر بگذارد./

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر