صبحانه نخوردن با كاهش يادگيري و خستگي در مدرسه همراه است

 توصيه سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه به دانش آموزان؛

كودكاني كه صبحانه نمي خورند، درطول ساعاتي كه درمدرسه هستند با كاهش يادگيري، كاهش تمركز حواس دركلاس درس، خستگي و بي حوصلگي مواجه مي شوند.
سرپرست دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با خبرنگر وب دا،‌ با بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ كمبود هاي تغذيه اي دراين سنين ازجمله كمبود ريزمغذي ها مانند آهن و روي مي تواند منجر به كاهش قدرت قدرت يادگيري وافت تحصيلي در دانش آموزان مي شود.
دكتر زهرا عبداللهي افزود: دانش آموزان درسنين رشد هستند وبه همين دليل برنامه غذايي روزانه آنها بايد به گونه اي تنظيم شود كه  مواد مغذي مورد نياز براي رشد جسمي وكارايي ذهني  تامين گردد.

وي تصريح كرد: در برنامه غذایی روزانه دانش آموزان پنج گروه غذایی اصلي شامل نان وغلات ( برنج ، ماكاروني) كه عمدتا انرژي مورد نياز روزانه را تامين مي كنند، گروه شير ومواد لبني براي تامين كلسيم، فسفر، بخشي از پروتئين و ويتامين هاي گروه ب، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات براي تامين پروتئين مورد نياز جهت رشد و افزايش حجم عضلات، گروه ميوه ها وگروه سبزي ها براي تامين ويتامين ها ، املاح معدني و فيبر به مقدار كافي گنجانده شود.
اين متخصص تغذيه ابراز داشت:‌ مصرف موادغذايي چرب و پرنمك و شيرين که در موادی مانند نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی،شيريني و شکلات ،‌ آب نبات ها، چيپس و پفك وجود دارد، به اين دليل كه فاقد ارزش غذايي  بوده و مي تواند زمينه را براي بروز كمبود هاي تغذيه اي، چاقي و اضافه وزن، فشارخون و چربي خون بالا فراهم كند ، توصيه نمي شود.
وي خاطرنشان كرد: حتما ميان وعده مناسب و سالم مانند ميوه، لقمه هاي خانگي مثل نان و پنير، نان و تخم مرغ، شير، انواع تنقلات سنتي از قبيل نخود، كشمش، برگه ها و انواع مغزها استفاده شود. ميان وعده ها فقط براي رفع احساس گرسنگي نيستند و بخشي از انرژي و مواد مغذي مورد نياز بدن را براي اين گروه سني بايد تامين كنند
دكتر عبداللهي گفت: محصولات غذايي مثل چيپس، پفك و محصولات مشابه، نوشابه هاي گازدار، يخمك  كه ارزش غذايي ندارند، لواشك، آلو و آلوچه هايي كه فاقد بسته بندي و پروانه ساخت از وزارت بهداشت هستند جايي در ميان وعده هاي سالم و با كيفيت تغذيه ايي ندارند . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر