ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد براي پوست

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت 
اشعه‌هاي نور خورشيد و اكسيژن در طول سال، مولكول‌هاي ناپايداري را به وجود مي‌آورند كه راديكال‌هاي آزاد نام دارند. اين مولكول‌ها موجب التهاب و آسيب‌ديدگي سلول‌هاي پوست مي‌شوند و در بدترين حالت ممكن منجر به سرطان پوست مي‌شوند. بي‌گمان هيچ داروي معجزه‌آسايي وجود ندارد كه پوست يك فرد ميانسال را در حد بيست سالگي جوان كند؛ اما مي‌توان با رعايت برخي نكات و بكارگيري شيوه‌هاي خاص به شادابي هرچه بيشتر پوست كمك كرد.
حتما تا به حال شنيده‌ايد كه براي جوان‌تر بودن پوست بايد سه كار اصلي انجام دهيد:
 از پوست خود در برابر نورخورشيد محافظت كنيد.
 سيگار نكشيد.
 رژيم غذايي سالمي را دنبال كنيد.
ويتامين‌‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها مي‌توانند به بهبود سلامت پوست و افزايش كيفيت آن كمك كنند. برخي از اين ويتامين‌ها روي قسمت‌هاي داخلي بدن اثر مي‌گذارند و برخي ديگر روي قسمت‌هاي خارجي. برخي از انواع ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها خطوط و چين و چروك‌هاي صورت را كم و از پوست در برابر نور خورشيد محافظت مي‌كنند. تأثيرگذارترين ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها براي پوست عبارتند از:

ويتامين‌هاي C و E و سلنيوم
دانشمندان دريافته‌اند كه ويتامين C و E  و سلنيوم از پوست در برابر اشعه‌هاي زيانبار نور خورشيد محافظت كرده، احتمال بروز سرطان پوست را كاهش مي‌دهند و چين و چروك‌هاي ايجاد شده در اثر نور خورشيد و افزايش سن را تا حد زيادي كم مي‌كنند. اين آنتي‌اكسيدان‌ها با سرعت بخشيدن به سيستم مرمت پوست و جلوگيري از آسيب‌هاي پوستي بيشتر، اين كارها را انجام مي‌دهند. اين مواد مغذي معمولا در كرم‌هاي مخصوص پوست با غلظت بسيار پايين مورد استفاده قرار مي‌گيرند كه با قرار گرفتن در معرض نور و هوا، اثر آنها كم‌كم از بين مي‌رود. دانشمندان معتقدند كه افراد بزرگسال بايد روزانه 1000- 3000 ميلي‌گرم ويتامين C
، Iu 400 ويتامين E و 100- 200 ميكروگرم سلنيوم مصرف كنند. كودكاني كه به طور كامل دندان‌هاي‌شان پديدار نشده است، نبايد سلنيوم استفاده كنند، زيرا به رشد دندان‌ها آسيب مي‌رساند.

كوآنزيم (10 Q) براي پوست
كوآنزيم 10 يك آنتي‌اكسيدان طبيعي براي بدن محسوب مي‌شود كه به رشد سلول‌ها و محافظت از آنها در برابر بيماري سرطان كمك مي‌كند. كاهش كوآنزيم10
در سنين بالاتر موجب فرايند پيري پوست مي‌شود؛ بنابراين استفاده از آن، چين و چروك‌هاي پوست را به حداقل مي‌ر‌ساند.

اسيد رتينويك براي پوست
اسيد رتينويك شكل فعال ويتامين A است كه چين و چروك‌ها را كم كرده، لكه‌ها و خال‌ها را كاهش مي‌دهد و از زبري و خشكي پوست مي‌كاهد. پژوهشگران معتقدند كه اسيد ريتونيك بافت‌هاي حساس و انعطاف‌پذير را محكم و از شل شدن و چين و چروك‌هاي پوست جلوگيري مي‌كند. اسيد رتينويك به شكل ژل و كرم عرضه مي‌شود. برخي از متخصصان پوست بر اين باورند كه اسيد رتينويك حساسيت پوست را در برابر نور خورشيد افزايش مي‌دهد؛ اما تحقيقات ثابت كرده است، اسيد رتينويك از آسيب‌هاي پوستي ناشي از تابش اشعه‌هاي زيانبار خورشيد جلوگيري مي‌كند. زياده‌روي در مصرف آن موجب قرمز و پوسته پوسته شدن سطح پوست مي‌شود. پس بهتر است از كرم‌‌ها و ژل‌هاي اسيد رتينويك با غلظت 01/0- 1/0 درصد، استفاده گردد. (در كرم‌ها 1/0 درصد و در ژل ها 01/0 درصد).

فلونويدها براي پوست (چاي سبز و شكلات)
چاي سبز و حتي شكلات كمك زيادي به بهبود پوست مي‌كنند. فلونويدهاي موجود در چاي سبز از پوست در برابر سرطان و التهاب محافظت مي‌كند. مصرف سه ماه متوالي شكلات و چاي سبز پوست را نرم‌تر و لطيف‌تر مي‌كند.

ويتامين‌هاي B براي پوست
ويتامين‌هاي B براي بدن و كليه سلول‌ها بسيار ضروري هستند؛ بنابراين خوردن غذاهايي مثل مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات كه به اندازه كافي ويتامين B دارند، بسيار مهم است. كمبود ويتامين B منجر به خشكي و حساسيت پوست مي‌شود.  طي تحقيقاتي كه روي موش‌ها انجام شد، مصرف آنتي‌اكسيدان‌هاي گرفته شده از ويتامين B6 روي كاهش آسيب‌هاي ناشي از تابش نور خورشيد و افزايش چين و چروك‌ها، تاثير زيادي دارد. وقتي كه يك محصول توليد و ادعا مي‌شود كه حاوي آنتي‌اكسيدان‌هاي مفيد مثل ويتامين C و E مي‌باشد، اندازه‌گيري ميزان اين ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌هاي به كار رفته در آن كار بسيار دشواري است اين ويتامين‌ها و آنتي‌اكسيدان‌ها بايد در غلظت بالا مورد استفاده قرار ‌گيرند تا تاثير بهتري داشته باشند.  فراموش نكنيد كه رسيدن به عادات خوب و سالم زندگي، مهم‌ترين گام براي حفظ جواني پوست است. پرهيز از نور خورشيد به مدت طولاني، استفاده از كرم ضدآفتاب و عينك آفتابي، آسيب‌هاي پوستي و سرطان پوست را به حداقل مي‌رساند.  بهتر است از كرم ضدآفتاب با SPF حداقل 25 استفاده و هر 90 دقيقه يكبار آن را تجديد كنيد. با پيروي از يك رژيم غذايي مناسب كه در آن به اندازه كافي ميوه و سبزي گنجانده شده است، به سلامت پوست خود كمك كنيد. اسيدهاي چرب امگا 3، به مرطوب شدن، نرمي و جواني پوست كمك
مي‌كنند.
 برخي ويتامين‌ها، آنتي‌اكسيدان‌ها و امگا 3 عبارتند از:

سلنيوم= آجيل، بوقلمون و سبوس
ويتامين B2 = شير، حبوبات و تخم‌مرغ
ويتامين B6 = مرغ، ماهي، آجيل
ويتامين B12 =  جگر، ماهي قزل‌آلا
ويتامين C= مركبات، فلفل قرمز، بروكلي
ويتامين E= روغن آفتابگردان، حبوبات و آجيل
امگا 3= سالمون و ماهي‌هاي آب‌هاي سرد، بذر كتان،
از ويتامين D گردو براي محافظت از استخوان‌هاي خود در وعده‌هاي غذايي يا به صورت مكمل استفاده كنيد. ميزان ويتامين D مورد نياز بدن به طور روزانه Iu200 براي افراد 19- 50 ساله و Iu400 براي افراد 51- 70 ساله است و بعد از سنين 70 اين ميزان به Iu600   مي‌رسد. در نهايت، علي‌رغم تكراري بودن اين توصيه، ولي به خاطر اهميت فراوانش، يك‌بار ديگر مي‌گوييم كه سيگار كشيدن ممنوع. مصرف سيگار موجب افزايش چين و چروك‌هاي پوست و حتي برخي آسيب‌هاي پوستي مي‌شود.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۳

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر