اسطوخودوس

نوشته  : فاطمه مهدي‌پور 
اسطوخودوس گياه اعجاب‌انگيزي است كه در سلامتي بدن معجزه مي‌كند! اين گياه جاي سوختگي و نيش حشرات را تسكين مي‌دهد، خواب راحتي به ارمغان مي‌آورد، به هضم غذا كمك مي‌كند و يك داروي ضدعفوني‌كننده فوق‌العاده به حساب مي‌آيد. در مطلب پيش‌رو شما را با خواص اين گياه شگفت‌انگيز و نيز روش استفاده آن آشنا مي‌كنيم:

اسطوخودوس، التيام بخش‌ سوختگي
وقتي قسمتي از بدن دچار سوختگي مي‌شود، به اسطوخودوس فكر كنيد. دكتر كريستين سي‌يور ترانكا، دكتر داروساز مي‌گويد: «روغن گياه اسطوخودوس عملكرد قابل ملاحظه‌اي در روند احياي پوستي دارد».
روش استفاده: به مدت 15 دقيقه، روي ناحيه‌اي كه دچار سوختگي شده آب سرد بريزيد. توجه داشته باشيد آب خيلي خنك نباشد. سپس با يك دستمال تميز پوست را به آرامي خشك كرده 2 الي 5 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي پوست سوخته بماليد. روزانه سه مرتبه، تا درمان كامل بافت‌هاي آسيب‌ديده اين كار را تكرار كنيد.

اسطوخودوس و خواب راحت
اسطوخودوس گياه شگفت‌انگيزي است كه در درمان اختلالات جزئي خواب مؤثر عمل مي‌كند. اين گياه به خاطر اينكه سردرد، اضطراب و ناراحتي‌هاي عصبي را برطرف مي‌سازد، خواب راحتي را به شما هديه مي‌دهد. آزمايش‌هاي باليني كه در سال 2005 در بريتانيا انجام شد نشان داد اسطوخودوس در درمان بي‌خوابي موثر است.
روش استفاده: 5/1 گرم برگ و گل خشك اسطوخودوس را در 15 سي‌سي‌ليتر آب جوش دم كرده و از صافي رد كنيد و هنگام خواب 1 فنجان بنوشيد. در صورتي كه اختلالات خواب مربوط به مشكلات عصبي گوارش باشد، صبح، ظهر و شب 1 فنجان از اين دم كرده شفابخش را ميل نماييد. به مدت يك الي دو ماه اين درمان را در پيش بگيريد و اگر لازم بود تا حل مشكل بي‌خوابي دوره جديدي را شروع كنيد.

اسطوخودوس، تسكين ‌دهنده سوزش نيش حشرات
آيا تاكنون پشه، زنبور، عنكبوت، عروس دريايي يا حشرات ديگري شما را نيش زده است؟ دانيال فستي، نويسنده «كتاب مقدس عصاره‌هاي گياهي من» مي‌گويد: «در صورتي كه حشره‌اي شما را نيش زد، اگر يك شيشه روغن گياه اسطوخودوس به همراه داريد، نگران چيزي نباشيد؛ چون اسطوخودوس التيام‌بخش و پادزهري فوق‌‌العاده است.» اين گياه همچنين ضدعفوني‌كننده نيز هست.
روش استفاده: اگر لازم است نيش حشره را در بياوريد و بلافاصله 1 الي 2 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي جاي نيش بماليد و نيم‌ساعت بعد به تعداد 3 تا 4 بار اين كار را تكرار كنيد. پس از آن روزانه 3 مرتبه گياه اسطوخودوس را روي جاي نيش بماليد و تا درمان كامل مرتبا از اين روغن استفاده كنيد. لازم به ذكر است روغن اسطوخودوس براي درمان مارگزيدگي هيچ تاثيري ندارد و بايد هر چه سريع‌تر به پزشك مراجعه شود.

اسطوخودوس، هضم‌كننده غذا
آيا شما نيز از نفخ يا يبوست رنج مي‌بريد؟ در اين صورت بهتر است به اسطوخودوس اعتماد كنيد. دكتر كريستين سي يورترانگا مي‌گويد: «اسطوخودوس خاصيت ضداسترس دارد و به همين دليل به هضم غذا كمك مي‌كند.»
روش استفاده: 1 الي 2 قاشق چايخوري گل خشك اسطوخودوس را در 15 سي‌سي ليتر آب جوش بريزيد و بگذاريد به مدت 10 دقيقه دم بكشد؛ سپس از صافي رد كنيد و روزانه 2 يا 3 فنجان و 1 فنجان نيز موقع خوابيدن از اين دم‌كرده بنوشيد. علاوه بر اين، مي‌توانيد روغن گياه اسطوخودوس را به صورت موضعي استفاده كنيد. به اين ترتيب كه 2 الي 4 قطره از اين روغن را در يك قاشق سوپخوري روغن گياهي رقيق كرده و روي شكم خود بماليد و در جهت عقربه‌هاي ساعت ماساژ دهيد تا كاملاً جذب پوست شود.

اسطوخودوس، ضد ميگرن
گياه اسطوخودوس به خاطر خواصش در رفع سردرد و همچنين ميگرن شهرت بسياري دارد؛ زيرا استرس را از بين مي‌برد و اين امر تاثير آن را در مبارزه با سردرد بيشتر مي‌كند.
روش استفاده: 2 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي شقيقه‌ها، پيشاني يا پشت گردن خود بماليد و ماساژ دهيد. اگر لازم باشد، اين كار را يك‌بار ديگر تكرار كنيد.

اسطوخودوس، يك ضدعفوني‌كننده گياهي
براي ضدعفوني كردن زخم هيچ گياهي بهتر از اسطوخودوس نيست. اسطوخودوس، يك ضدعفوني‌كننده و ضدباكتري قوي محسوب مي‌‌شود.
روش استفاده: زخم را به دقت با آب و صابون شستشو دهيد و 2 الي 4 قطره از روغن اسطوخودوس را روي آن بماليد و در طول روز چندين بار اين كار را تكرار كنيد.

اسطوخودوس و استرس
براي مقابله با استرس نيز هيچ گياهي به اندازه اسطوخودوس مؤثر نيست. دانيال فستي در كتابش مي‌نويسد: «اسطوخودوس اعصاب را آرام و عضلات را شل مي‌كند. اين گياه آرامبخش، دستگاه عصبي و تحريك‌پذيري آن را كنترل مي‌نمايد». براساس مطالعات متعددي كه روي اسطوخودوس انجام گرفته، روغن اين گياه، استرس بعد از عمل را در بيماراني كه عمل جراحي قلب انجام داده‌اند، كاهش مي‌دهد و اضطراب زناني را كه تحت همودياليز قرار مي‌گيرند، كم مي‌كند.
روش استفاده: 15 سي‌سي‌ليتر آب جوش را روي يك قاشق چايخوري گل اسطوخودوس بريزيد؛ در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد به مدت 10 دقيقه دم بكشد؛ سپس محلول را از صافي رد كنيد و روزانه 2 تا 3 فنجان از اين دم كرده بنوشيد. توجه: دكتر كريستين سي‌يور ترانكا خاطر نشان مي‌كند: «از مصرف بيش از اندازه اين دم‌كرده (بيش از مقدار ذكر شده) خودداري كنيد. در صورت زياده‌روي احتمال اين وجود دارد كه اسطوخودوس تاثير معكوس داشته باشد و به جاي آرامبخشي باعث تحريك اعصاب شود.»

اسطوخودوس، بهبود‌ دهنده زخم
اگر دچار جراحتي شده‌ايد يا جاي زخم و جوشي داريد كه خوب نمي‌شود، وقت را از دست ندهيد و از اسطوخودوس استفاده كنيد. اين گياه اعجاب‌انگيز سرعت بهبودي زخم را به طور چشمگيري افزايش مي‌دهد و پوست را احيا مي‌كند.
روش استفاده: زخم را با آب و صابون تميز كنيد و روزانه 2 الي 4 قطره از روغن گياه اسطوخودوس را به مدت 10 روز روي زخم بماليد.

اسطوخودوس و دل درد
تحمل استرس در مواقعي مثل اسباب‌كشي، دغدغه‌ها يا درگيري‌هاي خانوادگي و ... اغلب باعث ايجاد اختلالاتي در عملكرد روده‌ها مي‌شود و اسطوخودوس مي‌تواند درمان موثري براي اين قبيل ناراحتي‌ها باشد. دكتر كريستين سي‌يور ترانكا مي‌گويد: «اسطوخودوس به عنوان يك مسكن و ضد اسپاسم روي اختلالاتي كه منشاء عصبي دارند اثر گذاشته و باعث كنترل و تسكين آنها مي‌شود.
روش استفاده: 1 تا 2 قاشق چايخوري گل خشك را با 15 سي‌سي ليتر آب جوش به مدت 10 دقيقه دم كنيد و روزانه 2 تا 3 فنجان و 1 فنجان نيز موقع خواب از اين دم‌كرده ميل نماييد.  همچنين مي‌توانيد 2 الي 4 قطره از روغن گياه اسطوخودوس را با 1 قاشق سوپخوري روغن گياهي رقيق كرده و مستقيما روي شكم خود بماليد. نواحي دردناك (روي دستگاه گوارش) را در جهت عقربه‌هاي ساعت ماساژ دهيد تا روغن جذب پوست شود.

اسطوخودوس، بازكننده مجاري تنفسي
اسطوخودوس، براي «مبارزه» با التهاب نايژه يا همان برونشيت «سلاح خوبي» است. دانيال فستي در كتاب خود مي‌نويسد: «گياه اسطوخودوس ضدعفوني‌كننده ريوي موثري است كه ترشحات برونشيتي را كاسته و به خلط انداختن آن را آسان‌تر مي‌سازد».
روش استفاده: 15 سي‌سي ليتر آب جوش را روي يك قاشق چايخوري گل اسطوخودوس بريزيد، در ظرف را بگذاريد و اجازه دهيد 10 دقيقه دم بكشد. روزانه 2 الي 3 بار يك فنجان از اين دم كرده ميل كنيد (بعد از غذا) البته توجه داشته باشيد كه در صورت بيماري برونشيت مصرف دم‌كرده اسطوخودوس بايد به عنوان درمان مكمل در كنار درمان مخصوص اين بيماري در نظر گرفته شود.

آيا اسطوخودوس ضدفشار خون است؟
روغن گياه اسطوخودوس قلب را آرام مي‌كند و مي‌تواند در كاهش فشار خون بالا مؤثر باشد. به همين دليل توصيه مي‌شود براي مقابله با فشار خون بالا از اسطوخودوس به عنوان درمان مكمل استفاده كنيد.
روش استفاده: مي‌توانيد از دم كرده اسطوخودوس استفاده كنيد يا 2 قطره از روغن اسطوخودوس را با 20 قطره روغن گياهي رقيق كرده و روي ستون فقرات، انحناي كف پا و يا كف مشت‌ها بماليد. اين كار را دو بار در روز انجام دهيد.

اسطوخودوس، ضد بيد
براي خلاص شدن از شر بيدها كافيست اندكي روغن گياه اسطوخودوس به كار بريد. در قديم از اسطوخودوس براي از بين بردن بيد استفاده مي‌كردند. دانيال فستي مي‌گويد: «اسطوخودوس به اندازه گلوله‌هاي نفتالين و ديگر حشره‌‌كش‌هاي سمي براي از بين بردن بيدها مؤثر است».
روش استفاده: 4 قطره روغن گياه اسطوخودوس را روي يك مكعب چوبي يا سنگ اسفنجي بريزيد و آن را در گوشه‌اي از گنجه يا كمد لباس‌ها قرار دهيد. مرتباً اين كار را تكرار كنيد؛ به خصوص در ماه شهريور كه زمان از تخم درآمدن بيدها است. همچنين مي‌توانيد گل‌هاي اسطوخودوس را خشك كرده داخل كيسه‌هاي كوچكي بريزيد و بدوزيد. كيسه‌هاي كوچك اسطوخودوس را در كمد لباس‌هاي‌تان قرار دهيد. به اين ترتيب لباس‌هاي شما بوي مطبوعي خواهند گرفت و از آسيب بيدها در امان خواهد ماند.

اسطوخودوس مورچه‌ها را فراري مي‌دهد
دانيل فستي كه استفاده از اسطوخودوس را براي از بين بردن مورچه‌ها توصيه مي‌كند، در كتاب خود مي‌نويسد: «مورچه‌ها از عصاره و روغن‌هاي گياهي بيزارند و زماني كه با روغن گياه اسطوخودوس از آنها پذيرايي كنيد، پا به فرار مي‌گذارند».
روش استفاده: براي استفاده بهينه از اسطوخودوس، 5 قطره روغن گياه اسطوخودوس، 10 قطره روغن (عصاره) نعناي تند و يك چهارم ليتر الكل 40 درجه را در يك آبپاش بريزيد و روزانه چندين بار به محل تجمع مورچه‌ها بپاشيد. چند روز اين كار را ادامه دهيد. خواهيد ديد كه مورچه‌ها به جاي ديگري نقل مكان مي‌كنند.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر