رژيم غذايي در بيماري آندومتريوز

نوشته  : تحريريه دنياي سلامت  
در بين بيماري‌هايي كه در رديف بيماري‌هاي زنان و زايمان طبقه‌بندي مي‌شوند، «آندومتريوز» بيماري شايعي است كه همه ساله جان ميليون‌ها زن را در سراسر جهان مي‌گيرد. اين بيماري زماني بروز مي‌كند كه تعدادي از سلول‌هاي بافت جداره رحم (آندومتر) در نقاط ديگر بدن ظاهر مي‌شوند و به بافت آن عضو مي‌چسبند. ظاهر شدن سلول‌هاي جدار رحم (آندومتر) در هر جايي غير از ديواره آن، حتي ديگر اعضاي دستگاه تناسلي، موجب بروز اين بيماري است. اين سلول‌ها درست مانند سلول‌هاي ديواره رحم رشد مي‌كنند و نسبت به تغييرات هورمون‌هاي جنسي واكنش نشان مي‌دهند و هر ماه تخريب شده موجب مي‌شوند بافت‌هاي آن نقطه از بدن خونريزي كنند. در اين اختلال مرتب توده سلول‌هاي جديدي شكل مي‌گيرند و هر ماهه رشد مي‌كنند؛ مثلا زني در هر بار عادت ماهيانه دچار خونريزي ريه هم مي‌شود يا زير ناخن‌هايش خونريزي مي‌كند. در موارد نادري حتي آندومتريوز مغزي هم مشاهده مي‌شود. زني كه به آندومتريوز مبتلاست، هر ماه هنگام عادت ماهيانه درد بسيار شديدي دارد و بسياري از بيماران بر اثر اين عارضه دچار نازايي هم مي‌شوند. متخصصان زنان و زايمان براي درمان آندومتريوز هم دارو تجويز مي‌كنند و هم با اعمال تغييراتي در رژيم غذايي اين بيماران و حذف يا افزودن غذاهاي خاصي به رژيم غذايي، سعي مي‌كنند درد بيماران را تخفيف دهند. با وجودي كه آندومتريوز يكي از جدي‌ترين بيماري‌هاي زنان است، بيمار مي‌تواند با پرهيز از برخي غذاها يا محدود كردن مصرف آنها و يا افزودن برخي غذاها به رژيم غذايي خود تا اندازه‌اي درد ناشي از آن كاهش دهد.


غذاهاي ممنوع...
اگر به آندومتريوز مبتلا هستيد يا يكي از اطرافيان‌تان به آن دچار است، خوب است بدانيد يكي از علل درد زياد در اين عارضه، توليد طبيعي اسيدهاي چرب پروستاگلاندين است كه باعث التهاب در بدن و ايجاد درد مي‌شود. بسياري از غذاهاي چربي كه روزانه مي‌خوريد باعث افزايش توليد اين مواد و در نتيجه افزايش التهاب و درد مي‌شوند. پيش از اعمال هرگونه تغيير در رژيم غذايي و حذف برخي غذاها حتما با پزشك و متخصص تغذيه مشورت كنيد تا غذاهايي بخوريد كه براي‌تان سودمند است. خوردن برخي خوراكي‌ها باعث افزايش توليد اسيدهاي چرب پروستاگلاندين شده و درد را افزايش مي‌دهند. از خوردن غذاهاي زير پرهيز و يا با مشورت با پزشك و كارشناس تغذيه مصرف آنها را محدود كنيد: شكر و قند: شيريني در هر شكلي (طبيعي، مصنوعي، تصفيه‌شده) باعث اسيدي شدن محيط بدن و التهاب و به دنبال آن درد بيشتر مي‌شود. بهتر است شكلات و شيريني نخوريد و بسيار كم عسل بخوريد. (البته خوردن عسلي كه براي شيرين شدن بيشتر به آن شكر اضافه شده، ممنوع است). گندم: گندم حاوي گلوتن است و بيشتر مبتلايان به آندومتريوز به آن حساسيت دارند و خوردن خوراكي‌هاي حاوي گندم باعث مي‌شود بيشتر درد بكشند. كافئين: اين ماده توليد استروژن را افزايش مي‌دهد كه مي‌تواند موجب تشديد علائم اين بيماري و شعله‌ور شدن آن گردد. بهتر است قهوه را كاملا كنار بگذاريد. نوشيدن بيش از دو فنجان قهوه در روز سطح اين هورمون را در خون بالا مي‌برد. لبنيات: مصرف لبنيات، به خصوص شير و پنير به خاطر وجود كلسيم، مي‌‌تواند درد را بيشتر كند. البته نمي‌توان اين غذاها را كاملا حذف كرد؛ از اين‌رو درباره كاهش مصرف اين غذاها با متخصص مشورت كنيد تا با حذف نابجا يا كاهش بيش از حد آنها به بدن‌تان آسيب ديگري وارد نسازيد. در ضمن براي تامين كلسيم مورد نياز بدن مي‌توان غذاهاي ديگري كه كلسيم دارند، خورد. بادام، ماهي ساردين، سالمون و بسياري غذاهاي ديگر از اين دسته‌اند. تخم‌مرغ، غذاهاي حاوي سويا و روغن‌هاي هيدروژنه، غذاهاي سرخ‌شده و گوشت قرمز هم غذاهاي ديگري هستند كه بايد از خوردن آنها پرهيز كرد. اگر مي‌خواهيد گوشت قرمز يا گوشت مرغ بخوريد، بايد حتما ارگانيك باشند و گوشت مرغ پوست كنده باشد. مصرف كره كاكائو، كره و روغن نارگيل هم بر شدت علائم دردناك مي‌افزايد.

غذاهاي مفيد...
در مقابل، غذاهايي هم هستند كه به علت داشتن اسيدهاي چرب امگا 3 به توليد پروستاگلاندين‌هاي ضدالتهاب در بدن كمك مي‌كنند و خوردن آنها براي كاهش درد اين بيماري مفيد است. لوبيا، ماهي سالمون يا تن، گردو و روغن گردو، برنج قهوه‌اي و غلات كامل و روغن و دانه‌هاي گياه كتان براي كاهش درد ناشي از آندومتريوز مناسبند. روغن زيتون هم در رديف چنين غذاهايي است؛ به شرطي كه براي سرخ كردن غذا از آن استفاده نشود.

منبع: دنیای سلامت  ش ۶۱

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر