قوانين تغذيه در اداره



بهترين ناهار در محل کار


هيچ مي‌دانستيد ميزکار شما به چند دليل جاي مناسبي براي غذاخوردن نيست؛ اول به اين دليل که باعث مي‌شود حواس شما به جاي آنکه به غذاخوردن متمركز شود، متوجه جواب دادن به تلفن، ايميل فرستان و کاغذبازي باشد بنابراين مغز توجهي به مقدار غذايي که خورده مي‌شود، ندارد و در نتيجه پرخوري اولين دستاورد اين كار است...
 دوم اينکه ميزکار شما 400 بار از يک توالت کثيف‌تر و مثل ميز غذايي است که هرگز تميز نمي‌شود. جالب‌تر اينکه روي اين ميز وسايل کثيف ديگري از قبيل تلفن، موس و حتي رايانه‌ وجود دارد و تمام اينها باعث انتقال آلودگي خواهندشد. پوستر اين هفته به 12 قانون طلايي غذاخوردن در محل کار پرداخته است.
1. ببينيد که چه مي‌خوريد: به غذايي که براي خود آماده کرده‌ايد، توجه کنيد و هرگز در وقت غذاخوردن هيچ کار اضافه‌اي حتي پاسخگويي به تلفن را انجام ندهيد زيرا در اين صورت بيش از نياز روزانه‌تان غذا خواهيدخورد و به مرور چاق مي‌شويد. البته قبل از هر چيز بهتر است مقدار مشخص و مناسبي غذا در ظرفتان بريزيد.

2. با خودتان غذا ببريد: غذايي که از بيرون تهيه مي‌کنيد، گران، با حجم زياد، سنگين و چرب است بنابراين بردن غذا از خانه بسيار بهتر است. اگر در محل کارتان يخچال وجود دارد، غذا را در يخچال بگذاريد و اگر به دليل مشغله‌کاري فرصت اين را پيدا نکرديد، يادتان باشد که نبايد بيش از 2 ساعت غذا را بيرون از يخچال نگهداري کرد.
3. راه برويد: فراموش نکنيد که راه‌رفتن به هضم غذا کمک خواهدکرد. اين عادت خوبي نيست که پشت ميزکارتان غذا بخوريد و سپس کار را از سر بگيريد و مدت‌ها پشت ميز بنشينيد. بهتر است بعد از غذا، به بهانه آب آوردن، از دورترين راه خود را به آبسردکن برسانيد يا براي چند نسخه کپي‌گرفتن به سمت دستگاه کپي برويد و با انجام چنين كارهايي سعي كنيد کمي فعاليت بدني داشته باشيد.
4. از روميزي استفاده کنيد: انداختن سفره‌اي کوچک يا استفاده از زيربشقابي نسبتا بزرگ مي‌تواند از تماس غذاي شما با آلودگي‌هاي احتمالي‌اي که روي ميزکارتان وجود دارد، جلوگيري کند.
5. ميزکارتان را ضدعفوني کنيد: اگر به دليل اينكه مکاني مخصوص براي غذاخوردن در محل کارتان وجود ندارد، مجبوريد پشت ميزتان غذا بخوريد، بهتر است هر روز ميزکارتان را ضدعفوني کنيد. يک ماده ضدعفوني‌کننده و دستمالي تميز (نه دستمال کاغذي) داشته باشيد تا بتوانيد تمام نقاط ميز‌تان را تميز و براي غذاخوردن آماده کنيد.
6.با دوستتان غذا بخوريد: براي غذاخوردن پشت ميزکار، همکارتان را نيز دعوت کنيد با اين کار فرصتي براي گپ‌زدن و يک استراحت کوتاه فراهم خواهدشد و از فضاي کار و استرس‌هايش براي مدتي جدا مي‌شويد.
7. اين روش غذاخوردن نبايد عادت شما بشود: براي بسياري از ما تکرار يک فعاليت، آن را به يک عادت تبديل مي‌کند در حالي که نبايد اين‌طور باشد زيرا غذاخوردن بايد در مکاني به نام غذاخوري انجام شود زيرا اين مکان هم تميزتر است و هم باعث استراحت و بازتواني مجدد کارکنان خواهد شد.
8. غذاهايي با بوي تند به سرکار نبريد: بعضي از غذاها (مانند غذاهاي سيردار و پرادويه) بوي تندي دارند و به محض گرم کردن، تمام محوطه را از بوي خود پر مي‌کنند که ممکن است براي ساير افراد آزاردهنده باشد بنابراين غذاهايي را انتخاب کنيد که کم‌بوتر هستند.
9. غذايتان را زير نظر داشته باشيد: ممکن است در محل کار شما فقط يک مايکروفر براي گرم‌کردن غذا وجود داشته باشد، توصيه مي‌کنيم وقتي در حال گرم‌کردن غذايتان هستيد، از درپوشي استفاده کنيد تا غذايتان بر اثر زياد گرم‌شدن تمام فضاي مايکروفر را کثيف نکند زيرا تميز‌نکردن باقيمانده‌ اين غذا محيط مايكروفر را آلوده مي‌کند و باعث مي‌شود محل مناسبي براي گرم‌کردن ساير غذاها نباشد.
10. نوبتي سالاد بياوريد: خيلي وقت‌ها به دليل زياد‌شدن آنچه بايد همراه ببريد، مي‌بينيد که چند روزي است سالاد نخورده‌ايد در حالي که مي‌توانيد نوبتي براي خود و افرادي که با شما غذا مي‌خورند، سالاد يا يک همراه غذا ببريد. با اين كار هر چند روز يک بار نوبت شما مي‌شود كه بار سنگين‌تري داشته باشيد در حالي که هر روز با غذايتان يک کنار غذا داريد.
11.حرف نزنيد:هرگز جلوي مشتري يا مراجعه‌کننده غذا نخوريد يا با دهان پر تلفن جواب ندهيد، هنگام غذاخوردن با همکارتان، در حالي که خرده‌هاي غذا در دهانتان است، به سخنراني نپردازيد و بعد از اتمام غذا حتما مسواک بزنيد.
12. به زمان غذاخوردنتان دقت کنيد: معمولا ساعت شروع به کار از 8 صبح آغاز مي‌شود و افراد بعد از رسيدن به سرکار، تازه مشغول خوردن صبحانه مي‌شوند. با اين كار ساعت کار نيز خواهدگذشت، پس بهتر است که در عرض 10 دقيقه، صبحانه خوردنتان را به اتمام برسانيد يا در خانه اين وعده را ميل کنيد. هنگام ناهار هم بهتر است زياد با همکارانتان گرم صحبت نشويد زيرا صرف غذايتان بيش از زمان معمول طول خواهدکشيد و ممكن‌است بازخواست شويد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر