انگور،میوه»بهشتی


نوشته  : دكتر محمد حسين صالحي سورمقي 
گیاه شناسی:
مو، درختچه ای است بالا‌ رونده كه توسط پیچک‌ هایی كه در طول ساقه ایجاد می‌ كند، از درختان و بسیاری از تكیه گاه‌ ها بالا‌  رفته و تا ارتفاع یا شعاع زیادی رشد می‌ كند. ساقه‌ ها گره دار و بر حسب سن گیاه دارای قطرهای مختلف هستند. برگ‌ های مو بزرگ و به طور متناوب به روی ساقه قرار گرفته و دارای ۵ لوب دندانه دار می‌ باشند. پهنگ برگ دارای دم‌ برگ دراز بوده، كه در سطح بالا‌ یی به رنگ سبز تیره و در سطح زیرین به صورت مات دیده می‌ شود. گل‌ ها كوچک و به صورت گل آذین خوشه می‌ باشند. میوه مو به صورت دسته و گوشت‌ دار است ابتدا سبز رنگ و پس از رسیدن بسته به انواع مختلف به رنگ‌ ها و اندازه‌ های مختلف درآمده و همگی شیرین مزه هستند. قسمت‌ های مورد استفاده مو عبارتند از: برگ، میوه و هسته آن. در سال‌ های اخیر استفاده از روغن هسته انگور مورد توجه قرار گرفته و از مصرف بالا‌ یی برخوردار شده است.


تاریخچه
برگ انگور در فسیل‌ های مربوط به دوران ماقبل تاریخ دیده شده است. انگور، پیش از ۵۰۰۰ سال قبل از میلا‌ د، بومی‌ آسیای غربی شد و در نوشته‌ های كتب مقدس به آن اشاره گردیده است، هم چنین در نقاشی‌ های مقبره‌ های ۲۳۷۵ سال قبل ازمیلا‌ د به تصویر آمده است.
در حدود سال ۱۶۳۵، پیشگامان یسوعی; انگور اسپانیایی را به مكزیكو آوردند و در محلی كه اكنون رحخسحپ سحذ، نامیده می‌ شود، تاكستان‌ هایی بر پا كردند كه در واقع اولین منطقه كشت انگوردر آمریكاست. نیكلا‌ س كالپپر، در سال ۱۶۵۲، انگور را برای شست و شوی دهان توصیه كرد و در دهه ۵۰، كشت انگور در كالیفرنیا آغاز شد .
الف: آب انگور
تركیبات مهم:
آب انگور در بردارنده‌ ۸۰ درصد آب، ۱۶ درصد كربوهیدرات (قندها) و ۷۰ كالری در هر صد گرم است. اسیدهای آلی آن شامل تارتاریک، كربوكسیلیک، مالیک و سیتریک  بوده همچنین ویتامین ث، و نیز مواد معدنی از جمله كروم و پتاسیم در آن گزارش شده است. حداقل دو آنتوسیانین و فلا‌ ونوئیدهای مختلف نیز در آن شناسایی شده كه این اجسام بخصوص در انگور بنفش به وفور یافت شده و از اهمیت خاصی برخوردارند. از دیگر اجسام می‌ توان تانن، پكتین، كولین، اینوزیتول و تركیبات ضداكسیدان را در آب انگور برشمرد.
اثرات مهم:
یكی از خواص مهم انگور اثر مسهلی آن است. هم چنین دارای خاصیت حفاظت از كلیه و دستگاه روده‌ ای معده‌ ای است. آب انگور قرمز دارای خاصیت جلوگیری از شكنندگی عروق، جلوگیری از هموروئید و واریس می‌ باشد. از ویژگی‌ های انگور وجود عنصر كروم به میزان قابل توجه در آن است كه به نوعی فاكتور تحمل گلوكز نیز می‌ باشد. كروم با انسولین باعث سوختن قند در بدن شده و به عنوان عامل كاهش قند خون در افراد دیابتی موثر است.آب انگور در آزمایش‌ های بیرون از بدن، خاصیت ضد ویروس فلج اطفال و ضد ویروس تبخال را از خود نشان داده است، كه در این رابطه تانن‌ های موجود در آن را موثر می‌ دانند. هم چنین خاصیت ضد میكروبی و ضد سرطانی آن در حیوانات به اثبات رسیده است.آب انگور قرمز می‌ تواند از طریق جلوگیری از لخته شدن خون، از مشكلا‌ ت قلبی – عروقی بكاهد، این اثر را مربوط به وجود فلا‌ ونوئید‌ های موجود در آن می‌ دانند. گرچه آسپرین نیز از لخته شدن خون جلوگیری می‌ كند، ولی مكانیسم آن از طریق خنثی كردن آدرنالین در مواقع ترشح حاصل از استرس است، درصورتی كه فلا‌ ونوئیدهای انگور می‌ توانند به طور دائم از لخته شدن خون جلوگیری كنند.
باید افزود كه تاكنون هیچ گونه گزارشی از محدودیت مصرف و عوارض جانبی انگور به چاپ نرسیده است.
ب: دانه انگور
تركیبات مهم:  حاوی اسیدهای چرب ضروری به همراه توكوفرول (ویتامین ئ) می‌ باشد. در عصاره متانولی دانه انگور اجسامی‌ از جمله اپسیلون وینی فرین ، اولیگواستی بنس، آمپلوپسیناس سی واف  و مخلوطی از ویتی سین ا و وسیس ویتی سین ا،  وجود دارند. اجسام جدیدی كه از پلی فنل‌ ها می‌ باشند  نیز در سال‌ های اخیر در دانه انگور شناسایی شده ‌ اند.
اثرات مهم:
عصاره و یا روغن دانه انگور می‌ تواند به عنوان <روغن تن درستی> مورد استفاده قرار گیرد. این محصول به دلیل وجود اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ئ، ارزشمند است. تحقیقات جدید نشان می‌ دهد كه عصاره متانولی دانه انگور در حیوانات به عنوان محافظی خوب برای سلول‌ های كبد است.  تحقیقات دانشمندان دیگر نشان داد كه تركیبات پلی فنلی هسته انگور و پوسته انگور بنفش به طور چشم گیر «۵ نوكلئوتیداز»  را مهار كرده و می‌ تواند به عنوان یک عامل ضد سرطان (ضد كارسینوما) موثر باشد. از اثرات خوب دیگر عصاره دانه انگور (به خصوص انگور بنفش) ممانعت از فعالیت استرپتو كوكوس موتانس،( باكتری غیرهوازی عامل پوسیدگی دندان) و جلوگیری از تبدیل سوكروز به شكل گلوكان  است كه هر دوی این عوامل در جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر است.یكی دیگر از خواص مهم روغن دانه  انگور خاصیت پاک كنندگی پوست به خصوص برای دست می‌ باشد.مطالعات جدید نشان داده است كه تانن‌ های دانه انگور با پروتئین‌ های لا‌ یه‌ های مخاطی تداخل نموده و آن‌ ها را تحریک به ساخت سلول‌ های جدید می‌ نماید و از این نظر به عنوان محافظ كبد محسوب می‌ شود. هم چنین پروسیانیدین‌ های آن می‌ توانند به روی مویرگ‌ ها و تركیبات پوست آثار مثبت به جای گذارند.
مهمترین اثرات گزارش شده آب انگور:
ضد درد، ضد چسبندگی پلا‌ كت‌ ها، ضد آلرژی، ضد آلزایمر، ضد آنافیلا‌ كسی، ضد آرتریت، ضد آسم، ضد سفت و سخت شدن رگ‌ ها، ضد باكتری، ضد سرطان، ضد ادم، ضد هیستامین، ضد ایدز، ضد التهاب، ضد موتاژن، ضد اكسیدان، ضد قارچ، ضد پروستاگلا‌ ندین‌ ها، ضد عفونی كننده، ضد تومور، ضد زخم‌ های داخلی، ضد ویروس، افزایش دهنده قوای جنسی، ملین، مقوی قلب، ادرار آور، خلط آور، محافظ قلب، كاهش دهنده كلسترول، محرک ایمنی بدن، مسهل، كاهش دهنده چربی خون، محافظت كننده از اثر اشعه‌ ها (ضد آفتاب) و مقوی معده.
مهمترین اثرات گزارش شده عصاره دانه و روغن دانه انگور:
ضد چسبندگی پلا‌ كت‌ ها، ضد آلرژی، ضد آلزایمر، ضد آسم، ضد آنافیلا‌ كسی، ضد آرتریت، ضد باكتری، ضد سرطان، ضد ایدز، ضد هیستامین، ضد شكنندگی عروق موئینه، ضد اكسیدان، ضد پروستاگلا‌ ندین، ضد التهاب، ضد موتاژن، ضد اولسر، ضد ویروس، ضد آفتاب (محافظت از اثر اشعه‌ ‌ ها)، قارچ كش، محافظ كبد، كاهش دهنده كلسترول و محرک ایمنی بدن.
طریقه و مقدار مصرف: ۷۵ تا ۶۰۰ میلی گرم عصاره دانه‌ ها روزانه به مدت سه هفته مصرف شود. مقدار مصرف متوسط عصاره دانه انگور به طور روزانه ۴۰ تا ۱۰۰ میلی گرم است.



منبع: دنیای تغذیه  ش64

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر