کودکان در خوردن از بزرگ ترهاي خود الگو می گیرند

کودکان در خوردن، مانند بقیه کارها از بزرگ ترهاي خود الگو می گیرند.

دکتر سعید خزاعی فوق تخصص بیماری های کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: یکی از مشکلات شایع جامعه امروزی افزایش بی رویه وزن است،  به طوری که به ویژه در شهر های بزرگ شیوع چاقی در کودکان، والدین را به یافتن راهی برای حل این معضل ترغیب کرده است.
وی گفت: در سنین پایین بسیاری از والدین کودکان خود را به خوردن بیشتر تشویق می کنند بسیاری از کودکان کم سن و سال در مورد غذا ایراد گیر و به عبارتی بد غذا هستند و اشتهای کمی و به طبع آن کمبود وزن نیز دارند.
 خزاعی تصریح کرد:.والدین باید توجه داشته باشند که همواره کودک را به غذا خوردن صحیح و خوب تشویق کنند و این به معنای تشویق کودک به پرخوری نیست.
 این فوق تخصص بیماری های کودکان اظهار کرد: والدین باید مراقب سبک تغذیه کودک خود باشند و به طور معقول غذا بخورند چرا که کودکان درخوردن نیز مانند بقیه کارها از بزرگترهای خود الگو برداری می کنند.


*** اضافه وزن در کودکان دارای والدین چاق از شیوع بیشتری برخوردار است

 وی ادامه داد: مطالعات نشان داده است که اضافه وزن در کودکانی که پدر و مادر چاق دارند شیوع بیشتر ی دارد
 خزاعی افزود: کودکان تمایل د ارند که عادات غذایی خود را از والدین و یا خواهر و بردار و بزرگترهای خانه فراگیرند و اگر غذایی که درخانه ارایه می شود،  سالم و متعادل و کم چرب و کم شکر  باشد کودک همین شیوع را پیش می گیرد و امکان چاق در او کمتر می شود.
 این فوق تخصص بیماری های کودکان گفت: باید دسترسی کودکان را به تنقلات محدود کنیم، خوراکی های بی ارزش مانند چیپس و پفک را از منزل بیرون ریخته و با دادن اطلاعات تغذیه ای درست به کودکان آنها از از خرید این گونه مواد منع کنیم.
 وی تصریح کرد: عادات ورزشی خوب در کودکان به ویژه دختران و قتی در سنین نوجوانی هستند ، در بقیه سالهای زندگی آنها نیز ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین مهم است که آگاهی کودک را در مورد ورزش افزایش داده و او را در هر موقعیتی به فعالیت بدنی تشویق کنیم.

***6 ماده تغذیه انحصاری با شیر مادر و کاهش 35 درصدی چاقی

 خزاعی در ادامه اظهار کرد: امروزه روش های غذا خوردن صحیح با غذا خوردن در جلوی تلویزیون و یا در حالت بازی جایگزین شده اند.
 وی گفت: یک روش برای کنترل کالری دریافتی کودک، مصرف دسته جمعی وعده های غذایی در خانواده است امروزه درصد کمی ازخانواده ها به طور منظم برای یک وعده غذایی اصلی مانند صبحانه با یکدیگر دسته جمعی می نشینند و غذا را صرف می کنند.
این فوق تخصص بیماری های کودکان عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهند که احتمال ابتلا به چاقی در کودکانی که در دوره شیر خواری از شیر مادر استفاده کرده اند، نسبت به کودکانی که از شیر خشک استفاده کرده اند کمتر است.
 خزاعی بیان کرد: 6 ماه تغذیه انحصاری با شیر مادر با 35 درصد کاهش چاقی در سنین 5 تا 6 سالگی همراه است.
وی خاطر نشان کرد: باید زمان بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون را درکودکان محدود کنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر