سلامت پوست با مصرف ميوه

جام جم آنلاين: پوست وسيع‌ترين عضو بدن است بنابر اين ترديدي نيست كه رژيم غذايي بتواند پوستتان را تحت تاثير خود قرار دهد.
افزودن ميوه‌هاي مغذي به برنامه غذايي روزانه، راهكار مناسبي براي كاهش علائم پيري در سطح پوست، روشن شدن و همچنين افزايش استحكام بافت پوست است.
ويتامين‌هاي ضروري كه در ميوه‌ها وجود دارد، در ديگر قسمت‌هاي بدن نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
شاتوت، توت‌فرنگي، تمشك و آلو قرمز حاوي آنتي‌اكسيدان هستند. آنتي‌اكسيدان‌ها و بويژه نوعي از آنها كه فلاونوئيد نام دارد، راديكال‌هاي آزادي را كه به پوست آسيب مي‌رساند، خنثي مي‌كند. گيلاس، انگور قرمز، پرتقال و همچنين ليمو نيز از جمله ميوه‌هاي حاوي آنتي‌اكسيدان هستند.
انبه ميوه‌اي است كه نه تنها مي‌توانيد از طعم آن لذت ببريد، بلكه موادي كه در اين ميوه وجود دارد، استحكام پوست را افزايش داده و مانع از شل شدن و افتادگي پوست مي‌شود.
اين ميوه كه در نواحي گرمسيري پرورش داده مي‌شود، علاوه بر اين‌كه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هاست، داراي مقادير زيادي بتاكاروتن، ويتامين C، فلاونوئيد، پتاسيم، منيزيم و فيبر است.
ويتامين C در توليد كلاژن نقش مهمي دارد. كلاژن پروتئيني است كه در ساختمان پوست يافت مي‌شود و موجب افزايش استحكام پوست شده و مانع از تغييرات ساختاري پوست مي‌شود.
فيبر موجود در ميوه‌ها نيز به بدن كمك مي‌كند از مواد سمي در امان بماند. مواد فيبري، سمومي را كه در بدن وجود دارد، در داخل روده به حركت در آورده و موجب دفع اين مواد از بدن مي‌شود و به اين ترتيب، از رسيدن سموم به سطح پوست جلوگيري مي‌كند.
ميوه‌هايي مانند گلابي، خرما، سيب و موز سرشار از فيبر هستند و شيريني طبيعي آنها نيز مي‌تواند قند مورد نياز بدن را تامين كند. فرآورده‌هاي قندي يا قند مصنوعي موجب تورم مي‌شود كه مي‌تواند به پوست آسيب برساند. اگر پوستي خشك داريد، به شما توصيه مي‌كنيم آووكادو بخوريد. آووكادو نوعي ميوه شبيه به انبه است.
اگرچه اين ميوه حاوي مقادير زيادي چربي است، اما چربي آن از نوع چربي‌هاي غيراشباع مونو است. از اين نوع چربي با عنوان چربي خوب نام برده مي‌شود.
چربي‌هاي غيراشباع براي پوست ضروري است. به افزايش رطوبت سطح پوست كمك مي‌كند و مي‌تواند جايگزين مناسبي براي چربي از دست رفته از سطح پوست باشد.
با شستن پوست، چربي‌اي كه در سطح آن وجود دارد، كاهش مي‌يابد و زمينه مناسبي براي چروك شدن پوست ايجاد مي‌شود. اما خوردن اين ميوه به عنوان يك مرطوب‌كننده طبيعي، كمبود چربي پوست را جبران مي‌كند.


پرنيان قربانپور

كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر