10 فـرمـان تـخـم‌مـرغـي




نگاه دوم/ دکتر آراسب دباغ مقدم/متخصص بهداشت مواد غذايي


1. به هيچ وجه تخم‌مرغ را پيش از قرار دادن در يخچال نشوييد. تخم‌مرغ منفذ‌هاي ريزي دارد که وقتي سطح آن را مي‌شوييد،‌ اين منفذها به دليل تغيير دمايي که بين درجه حرارت داخل و بيرون تخم‌مرغ اتفاق مي‌افتد، بازتر مي‌شوند و آلودگي‌هاي محيطي از اين طريق خيلي ساده‌تر به داخل تخم‌مرغ نفوذ مي‌کنند.
2. براساس استانداردها و ابلاغيه‌هاي سازمان دامپزشکي، فروش هر نوع تخم‌مرغ آلوده به فضولات مرغ ممنوع است. يعني چنين تخم‌مرغ‌هايي نبايد خريد‌ و ‌فروش شوند زيرا خطر ورود آلودگي‌هاي موجود در فضولات مرغ به داخل تخم‌مرغ و ايجاد بيماري‌هايي مانند سالمونلا در صورت مصرف تخم‌مرغ‌هاي آغشته به فضولات مرغ بالاست.

3. اگر در موارد نادري مجبور به خريد تخم‌مرغ‌هاي آغشته به فضولات مرغ شديد به جاي شستن آنها پيش از قرار دادنشان داخل يخچال، بهتر است با دستمالي زبر آنها را پاک کنيد و قيد شستن‌شان را به دلايلي که گفتيم، بزنيد.
4. شستن تخم‌مرغ‌ها و پاک کردن سطح آنها از هرگونه آلودگي، مدت کوتاهي پيش از مصرف کردنشان اشکالي ندارد.
5. تخم‌مرغ‌ها را درون درِ يخچال قرار ندهيد. يخچال‌هاي قديمي محلي براي نگهداري از تخم‌مرغ داخل درِشان داشتند ولي در يخچال‌هاي جديد، محل نگهداري تخم‌مرغ را در طبقه‌ها (معمولا طبقه دوم) تعبيه کرده‌اند تا سرماي مناسب‌تري به تخم‌مرغ‌ها برسد.
6. هنگام قرار دادن تخم‌مرغ‌ در ظرف‌هاي مخصوص آن بايد قسمت پهن تخم‌مرغ‌ها را به سمت بالا و قسمت تيزشان را به سمت پايين گذاشت تا امکان مخلوط شدن زرده و سفيده تخم‌‌مرغ به حداقل برسد.
7. تخم‌مرغ را با همان بسته‌بندي بهداشتي خودش داخل يخچال بگذاريد و نيازي به خارج کردن از بسته‌بندي اصلي نيست.
8. به هيچ وجه تخم‌مرغ ترک خورده يا شکسته نخريد. اگر هم تخم‌مرغ در مسير شکست يا ترک خورد، بلافاصله پس از رسيدن به منزل محتويات آن را داخل ظرفي بريزيد و حداکثر ظرف مدت 48 ساعت هم آن را مصرف کنيد.
9. تخم‌مرغ به دليل منافذي که دارد به راحتي بوها را جذب مي‌کند پس آن را درون ظرف‌هاي در بسته داخل يخچال نگهداري کنيد.
10. تخم‌مرغ‌هاي محلي يا رسمي معمولا آلوده به فضولات مرغ هستند و قرار دادن آنها بدون ظرف در بسته داخل يخچال باعث انتقال آلودگي‌هايي مانند سالمونلا به ساير مواد غذايي و آلوده شدن يخچال مي‌شود اما تخم‌مرغ‌هاي صنعتي بلافاصله پس از تخم‌ گذاشتن مرغ داخل مسيري قرار مي‌گيرد که امکان آلوده شدن دوباره آن با مدفوع مرغ به وجود نمي‌آيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر