مصرف غذاهای چرب و شیرین کودکان را چاق و کوتاه می‌کند



 ۸۵ درصد افرادی که در کودکی چاق هستند در بزرگسالی مدام در حال رژیم درمانی و کم و زیاد کردن وزن هستند و والدینی که به بچه‌های خود فقط غذاهای با کالری بالا، چرب و شیرین می‌دهند باعث می‌شوند وزن کودک بالا برود ولی قد نکشد.
خبرگزاری فارس: مصرف غذاهای چرب و شیرین کودکان را چاق و کوتاه می‌کند
شیوا فرجی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد 10 درصد افرادی که در دوران کودکی چاق هستند در بزرگسالی هم چاقی را تجربه می‌کنند و 5 درصد آنها کمی اضافه وزن خواهند داشت و بقیه مدام در حال جابه‌جایی بین اضافه وزن، رژیم کردن، لاغر کردن و چاق شدن هستند که خود این امر عوارضی را در پی دارد.

این متخصص تغذیه فرهنگ غذا خوردن در بین خانواده‌ها را عامل اضافه وزن دانست و افزود: گاهی خانواده‌ها بر این باورند که هر چقدر کودک تمایل دارد باید به او غذا داد در حالی که باید در یک حد متناسب با وزن و سن کودک به او غذا دهیم.
وی گفت: با توجه به نیاز روزانه و هرم غذایی می‌توانیم روزانه 5 واحد از نان، سیب‌زمینی، کورن فکس، بیسکوئیت‌های ساده، ماکارونی و رشته سوپ روزانه به کودکی که اضافه وزن ندارد بدهیم.
فرجی مصرف میوه‌ و سبزی را به عنوان گروه‌های ارزشمند غذایی توصیه کرد و گفت: کودکان باید روزی 3 واحد میوه بخورند که مثلاً یک هلوی متوسط یک واحد محسوب می‌شود یا هر نصف لیوان آب میوه طبیعی هم می‌تواند جایگزین یک واحد میوه باشد.
وی گفت: تخم مرغ، آجیل، حبوبات، انواع گوشت‌ها می‌شود که با یک عدد تخم مرغ، 30 تا 60 گرم گوشت و نصف لیوان حبوبات برای تغذیه روزانه کودکان توصیه می‌شود.
عضو انجمن تغذیه ایران تاکید کرد: ما اکثراً کودکانمان را به مصرف قندها و چربی‌ها و خوراکی‌های خیلی شیرین سوق می‌دهیم. چای نبات به کودک می‌دهیم یا غذاهای چرب درست می‌کنیم که در نهایت فقط کالری به او داده‌ایم که باعث می‌شود وزن کودک بالا برود ولی قد نکشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر