خواص امگا3



سميه مقصودعلي/گفت و گو با دكتر سيدعلي كشاورز متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

چند سالي است که در مورد امگا3 و خواص آن، زياد مي‌شنويم و هر روز مطالب تازه‌تري در مورد تاثيرش بر خلق و خو و زيبايي مي‌خوانيم...
 ما نيز طبق تقاضاي خوانندگان در گفت‌وگو با دکتر سيدعلي کشاورز، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران، در مورد اين اسيدچرب و فوايدش پرسيده‌ايم.

سلامت: برايمان بگوييد كه امگا3 دقيقا چيست؟
امگا3 يكي از اسيدهاي چرب ضروري است كه در ساختمان‌ برخي چربي‌ها وجود دارد و ويژگي‌هاي خاصي دارد.

سلامت: اين اسيدچرب در چه زماني شناسايي شد؟
اولين تحقيق به سال 1950 و بررسي‌اي که روي اسکيموها انجام شد، برمي‌گردد. در آن سال‌ها امگا3 را مترادف با روغن ماهي مي‌دانستند اما اسيدهاي چرب امگا3 طي 40-30 سال اخير به خوبي شناخته شده‌‌اند و در 2 دهه اخير در مورد نقش آنها در سلامت مطالعه‌هاي بيشتري انجام شده است.
سلامت: مي‌گويند امگا3 خواص بيشماري دارد. اين خواص چيستند؟
چربي‌ها در ساختما‌ن‌ سلولي بدن و به‌خصوص سلول‌هاي مغزي شركت دارند. اسيدهاي چرب امگا3 از اين نظر نقش‌هاي بخصوصي را ايفا مي‌كنند؛ تحقيقات نشان داده‌اند امگا3 تاثير مثبتي در روند درمان ميگرن، استرس، تنش‌هاي عصبي و افسردگي دارد. به طوري كه اگر روزانه 2 گرم امگا3 خالص به بيماران مبتلا به ميگرن داده شود، در برخي موارد ميگرنشان کنترل مي?شود.
سلامت: در ساير بيماري‌ها چطور؟
مطالعه‌هاي اخير نشان داده‌اند، امگا3 نه تنها در پيشگيري از برخي سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي بلكه در كاهش عوارض شيمي‌درماني نيز موثر است. مصرف امگا3 در بيماران مبتلا به سرطان پستان به‌خصوص بيماراني كه تحت‌ شيمي‌درماني قرار مي‌گيرند و دچار اختلال‌هاي عصبي هستند و اعصاب دست و پاي آنها دچار گزگز و درد شديد مي‌شود، مفيد است. در اين بيماران مصرف اين اسيدچرب تحمل شيمي‌درماني را بالا مي‌برد. همچنين امگا3 مي‌تواند عوارض عصبي ناشي از ديابت را كاهش دهد. تحقيقات در زمينه تاثير امگا3 بر ام‌اس نيز در دست انجام است و نتايج موثري نيز به دست آمده. طبق بررسي‌ها، مكمل اين اسيدچرب، پيشرفت ام‌اس را كند مي‌كند.
سلامت: كدام موادغذايي امگا3 دارند؟
بهترين منابع اسيدچرب امگا3 انواع ماهي‌ها و بعد در ميان گياهان روغن دانه‌كتان است که البته چون گران قيمت و کم است، به شکل کپسول عرضه مي‌شود. البته گردو هم داراي امگا3 فراواني است. 
سلامت: زيتون چطور؟
زيتون و روغن آن برخلاف باور عموم امگا3 قابل‌ملاحظه‌اي ندارد.
سلامت: در چه شرايطي لازم است افراد از مکمل امگا3 استفاده کنند؟
اگر فردي در هفته 3 تا 4 وعده ماهي مصرف نكند، از يك سالگي به بعد براي كمك به رشد مغزي و پيشگيري از بسياري بيماري‌ها مصرف مكمل امگا3 يا شربت روغن ماهي برايش لازم است. همانطور که مي‌دانيد، اسيدچرب امگا6 در تمام روغن‌هاي مايع يافت مي‌شود بنابراين اگر در هفته 3 تا 4 بار ماهي نخوريم، تعادل امگا3 و امگا6 به هم مي‌ريزد.
سلامت: دوز مکمل چقدر بايد باشد؟
دوز مكمل‌هاي امگا3 متفاوت و از 100 ميلي‌گرم تا 900 ميلي‌گرم متغير است. شركت‌هاي تجاري معمولا مقادير امگا3 را روي بسته‌بندي مي‌نويسند ولي گاهي پزشك از محتوا و دوز باخبر نيست. 
سلامت: مصرف اين مکمل، منع غذايي هم دارد؟
نه. حتي مي‌توان هم ماهي و هم امگا3 مصرف کرد.
سلامت: هنگام مصرف مكمل امگا3 بايد نكته‌اي را رعايت كرد تا جذب آن افزايش پيدا كند؟
بهتر است امگا3 را همراه با وعده غذاي اصلي مصرف كرد زيرا مكمل آن نوعي روغن است و همراه غذا بهتر جذب مي‌شود. البته افرادي كه بعد از مصرف آن دچار ضعف در پا مي‌شوند، مي‌توانند مكمل را قبل از خواب مصرف كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر