رويكرد جديدي براي محافظت از ابتلا به ديابت با استفاده از يك پروتئين

 فعال كردن پروتئيني به نام سيرتوين مي‌تواند در درمان ديابت نقش مؤثري داشته باشد.


به گزارش وب‌دا، به نقل از نشريه متابوليسم سلولي، محققان با انجام بررسي‌هاي خود دريافتند كه فعال كردن پروتئين سيرتوين كه به نظر مي‌رسد روند پيري را در موش‌ها و حيوانات ديگر كند مي‌كند، مي‌تواند در مقابل مضرات ايجاد شده از يك رژيم غذايي با چربي بالا مانند بيماري ديابت از بدن محافظت كند.
براساس اين گزارش محققان مشاهده كردند كه هنگامي كه موش‌هاي فاقد پروتئين سيرتوين يا SIRT1  در معرض يك رژيم غذايي با چربي بالا قرار گرفتند، اختلالات متابوليكي از جمله چاقي و ديابت در آنها خيلي زودتر از موش‌هاي عادي با قرار گرفتن در همين شرايط بروز مي‌كند.

براساس اين گزارش محققان افزودند: اين يافته مي‌تواند منجر به ايجاد داروهايي شود كه موجب افزايش فعاليت SIRT1‌ مي‌شوند و از بدن در برابر بيماري‌هاي وابسته به چاقي و متابوليكي جلوگيري كند. 
نتايج حاصل از اين گزارش نيز مي‌افزايد: موش‌هاي سالم با سن بالاتر بيشتر مستعد ابتلا به اثرات حاصل از رژيم غذايي با چربي بالا نسبت به موش‌هاي جوان‌تر قرار مي‌گيرند و اثرات محافظتي SIRT1‌ با بالا رفتن سن كاهش مي‌يابد.
به گفته محققان در سال‌هاي اخير نيز محققان نتيجه گرفتند كه SIRT1‌ در مغز هم چنين مي‌تواند از مرگ سلول‌هاي عصبي و از دست رفتن تدريجي ساختار عملكرد آنها در بيماري‌هاي آلزايمر – هانتينگتون و پاركينسون جلوگيري كند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر