انجير ضدفراموشي است



دکتر محمدحسين صالحي‌سورمقي/متخصص فارماکوگنوزي/استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران

در اين مطلب به دو گياه كه براي پيشگيري يا كاهش مشكلات فراموشي (آلزايمر) مفيد هستند، اشاره مي‌کنم:...
جينكو: موطن اصلي درخت جينكو كشور چين است. اين درخت به نام‌هاي درخت «هزار سكه»، «درخت معابد» و «فسيل زنده» نيز مشهور است. اين گياه در سال‌هاي اخير مورد توجه صنايع داروسازي قرار گرفته و چندسالي است كه كشت آن در ايران نيز انجام مي‌شود. قسمت مورداستفاده اين گياه، برگ آن است كه امروزه به صورت داروهاي صنعتي و به شكل قرص، كپسول، قطره و شربت به بازار عرضه مي‌شود. مواد موثر اين گياه به دليل تحريك گردش خون در مغز، باعث جلوگيري از تخريب زودهنگام سلول‌هاي مغز و جلوگيري از آلزايمر مي‌شوند.



انجير: انجير از گياهاني است كه در قرآن كريم چند بار از آن ياد و به آن قسم ياد شده است. انجير از قديم مورد استفاده بشر بوده و 9 فسيل از آن مربوط به حدود 9400 سال قبل از ميلاد، در كشور اردن پيدا شده است. طبق مطالعه‌هاي انجام شده به نظر مي‌رسد بشر انجير را قبل از گندم و حبوبات ديگر كشت مي‌كرده است. انجير، اولين ميوه‌اي است كه در كتاب انجيل از آن به عنوان نشانه صلح، ثروت و شادماني ياد شده. همچنين در كتاب تورات، چنين نقل شده كه يكي از پيغمبران به نام «اشعياي» نبي، حدود 700 سال قبل از ميلاد، يكي از پادشاهان قوم يهود به نام «حزقيا» را كه در بستر مرگ بود، با مرهمي از انجير نجات داد. مطالعه‌هاي سال‌هاي اخير روي انجير نشان مي‌دهد اين ميوه حاوي انواع املاح، ويتامين‌ها و مواد مهمي است و آثار كاهش چربي و كلسترول، كاهش قندخون، جلوگيري از پوكي استخوان، تقويت‌كننده قلب و عروق، ضدسرطان، كاهش پرفشاري خون و محافظ كبد دارد.
همچنين در كتاب «مخزن‌الادويه» كه يكي از مهم‌ترين منابع طب سنتي ايران در جهان است و به گفته دانشمند بزرگ عقيلي شيرازي، انجير مسكن حرارت، تشنگي، معرق، ملين، مسهل، رفع‌كننده سرفه و درد سينه و خشونت ريه، تقويت كبد است و بادام و پسته براي اصلاح بدن‌هاي ضعيف و زيادكردن عقل و هوش مفيدند، اما خواص انجير خشك ضعيف‌تر از تازه آن و عطش‌آور و ديرهضم است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر