از بچه‌های قیطونی تا نوجوانانی با اضافه وزن زیاد


افزایش چاقی نوجوانان با عادات تغذیه‌ای اشتباه


زندگی در جوامع ماشینی امروزی مشکلات بسیاری از جمله چاقی را برای افراد به بار آورده که ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، فشارخون، بیماری قلبی و سرطان را افزایش داده و روی سلامتی افراد سایه انداخته است. اضافه وزن و چاقی دیگر مخصوص بزرگسالان نیست و بسیاری از نوجوانان را هم درگیر گرده است.

به گزارش خبرنگار سینانیوز، شاید بیست و یکم مرداد ماه روز ملی نوجوان فرصت خوبی باشد که به مسائل بهداشتی و سلامتی کودکان از جمله اضافه وزن و تغذیه و تحرک نامناسب نگاهی دوباره داشته باشیم. در تعریف چاقی کودکان باید گفت به کودکانی که نمایه توده بدنی آنان BMI در جدول رشد بالای نمودار ۹۵ درصد باشد را چاق می‌گوییم. چاقی دوران نوجوانی که پیش زمینه‌ای برای چاقی ایام بزرگسالی است از جمله شایع‌ترین مشکلات جوامع پیشرفته محسوب می‌شود که آمارهای این حوزه نشان از چاقی حداقل ۲۷ درصد کودکان و ۲۱ درصد نوجوانان دارد که این موضوع باعث افزایش ۵۴ درصدی چاقی کودکان و افزایش ۳۹ درصدی چاقی در نوجوانان طی دو دهه اخیر شده است، که در این میان تنوع محصولات غذایی ناسالم و تبلیغات متنوع روی آن‌ها، مصرف بیش از اندازه فست‌فود‌ها، تغییر بازی‌های پرتحرک ایام گذشته به بازی‌های کامپیوتری و نشستن‌های طولانی مدت برای تماشای تلویزیون از جمله عوامل افزایش دهنده آمار چاقی هستند. 
کودکان و نوجوانان به دلیل شرایط سنی ویژه‌ و با توجه به نیازهای بدنیشان قادر به پیروی از رژیم‌های غذایی محدود کننده و محروم کننده نیستند چرا که تجربه ثابت کرده است، رژیم‌ها علاوه بر عوارضی که از نظر نقص رشد و کمبود مواد مغذی ایجاد می‌کنند در ایجاد حالت دلزدگی نیز نقش داشته و می‌توانند نتایج برعکسی به همراه داشته باشند. 
آمارهای موجود با توجه به روند چاقی دوران کودکی و نوجوانی پیش بینی می‌کند که ۷۰% نوجوانان چاق تبدیل به بزرگسالان چاق می‌شوند که در این راستا پژوهشگران نشان داده‌اند که مصرف انواع خاصی از غذا‌ها مانند غذاهای غنی از چربی و کم فیبر و نیز مصرف گوشت و چربی‌های اشباع با میزان شیوع چاقی و چاقی شکمی ارتباط معنی دار داشته است. 
با توجه به تاکید یافته‌های تحقیقات جدید به اهمیت اصلاح تغذیه در دوران پیش از بزرگسالی در پیشگیری از توسعه چاقی شدید و اصلاح تغذیه در سنین کمتر و نوجوانی که شانس وقوع چاقی و عوارض تهدید کننده را در سنین بزرگسالی زندگی کاهش می‌دهند، لازم است متخصصان تغذیه و سیاست گذاران سلامت در این عرصه بیش از پیش فعال بوده و با اطلاع رسانی به عموم از هزینه‌های بالای بیماری‌ها بکاهند. 
مسلما ما نمی‌توانیم شرایط جامعه بیرونی را تغییر داده و با فست‌فود‌ها، هله‌هوله‌ها، کامپیو‌تر و تلویزیون جنگیده و آن‌ها را از اطراف فرزندمان دور کنیم ولی در این عرصه آموزش روش‌های تغذیه سالم و تصمیم گیری درست اولین اقدامی است که باید انجام داد تا به مرور زمان برای فرزندمان تبدیل به عادت شود، چرا که در صورت نداشتن عملکرد دست و عدم پیشگیری از عادات اشتباه، با گذشت زمان، تغییر عادت‌ها مشکل‌تر خواهد بود. 
شیوع چاقی در نوجوانان فقط به کشورهای غربی محدود نشده و آمارهای موجود در کشور ما نیز نشان از چاقی و اضافه وزن نوجوانان کشورمان دارد که در این حوزه کودکان چاق در مقابل مشکلات بهداشتی متعددی از جمله کاهش توان کاری (اختلالات ارتوپدی و ریوی)، مقاومت انسولین و پرفشاری خون قرار داشته و نیز با توجه به اینکه کودکان چاق زود‌تر از همسالان خود به بلوغ می‌رسند، کوتاه شدن دوره رشد طولی و استخوان و کوتاه قدی را به دنبال خواهد داشت. 
سازمان بهداشت جهانی، شیوع اضافه وزن در مردان و زنان ایرانی را در سال ۲۰۰۵ به ترتیب ۵۴ و ۷۰درصد گزارش کرده که براساس این گزارش از کل آمار مرگ‌های گزارش شده در سال ۲۰۰۲ (۳۸۵ هزار مورد)، ۷۰درصد آنکه شامل ۲۶۸ هزار مورد است مربوط به بیماری‌های مزمن بوده که اضافه وزن و چاقی از مهم‌ترین علل آن محسوب می‌شود و همچنین به گزارش این سازمان در صورتی که ۱۵ درصد یک جامعه دچار چاقی و اضافه وزن باشند نشان از این دارد که جامعه مورد نظر در معرض خطر قرار داشته و نیازمند اقدامات پیشگیرانه است که در حال حاضر کشور ما نیز جزو این موارد محسوب می‌شود. 

نوجوانانی که صبحانه می‌خورند، لاغر‌تر هستند 
جای بسی تاسف است که ایرانیان طی سال‌های اخیر به شدت از عادات غذایی سنتی و خوب خود فاصله گرفته‌ و به جای برخورداری از بیش از ۷۰ نوع آش، امروزه به مصرف کننده‌های حرفه‌ای فست‌فود‌ها تبدیل شده و سوسیس، کالباس، پیتزا و انواع دسرهای چرب و مضر را جایگزین غذاهای سنتی ایرانی کرده‌اند به طوری که غذاهای امروزی هیچ سنخیتی با گذشته تاریخی و هویت ایرانی ندارند و در این میان تاسف بار‌تر اینکه این فاجعه شامل حال کودکان و نوجوانانی شده است که در سنین رشد قرار دارند و این روند آینده درخشانی را برای این افراد نمی‌توان متصور شد. 
تحقیقات متعددی در عرصه چاقی نوجوانان انجام شده و نتایج قابل تاملی ارائه شده که یکی از این تحقیقات توسط دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که آموزش تمرینات بدنی در مدارس نقش اساسی در مقابله با چاقی و حفظ تناسب اندام در نوجوانان جوامع کم درآمد ایفا کرده و تنها ۲۰ دقیقه حضور در این کلاس‌ها برای تناسب وزن نوجوانان کفایت می‌کند. 
نتایج پژوهش دیگری درعرصه چاقی نوجوانان نشان داده که هرچند صبحانه بیشترین وعده غذایی است که به ویژه توسط افراد چاق از سبد غذایی حذف می‌گردد ولی شاخص توده بدنی نوجوانانی که به طور منظم‌تر صبحانه خورده بودند پایین‌تر بوده و نوجوانانی که از خوردن صبحانه طفره رفته بودند، نسبت به همتایان خود، به طور متوسط ۵/۲ کیلوگرم وزنشان بیشتر بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر